مسیری که بدون حجاب طی شد(بخش۲۱)

تجاوز، کابوس وحشتناک زنان در غرب

وبسایت سازمان پزشکان بدون مرز طی گزارش مفصلی در سال ۲۰۱۷ به وضعیت تعرضات جنسی در چند کشور به اصطلاح پیشرفته غرب در اروپا و آمریکا پرداخت و با ارائه آمار دقیق وضعیت بحرانی این کشورها را در زمینه تعرض و آزار و اذیت جنسی زنان، مورد بررسی قرار داد.
وبسایت سازمان پزشکان بدون مرز طی گزارش مفصلی در سال ۲۰۱۷ به وضعیت تعرضات جنسی در چند کشور به اصطلاح پیشرفته غرب در اروپا و آمریکا پرداخت و با ارائه آمار دقیق وضعیت بحرانی این کشورها را در زمینه تعرض و آزار و اذیت جنسی زنان، مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۱۴۰۷۶۷۴
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما

به بخشی از آن گزارش مفصل توجه بفرمایید: «تجاوز برای زنان سراسر جهان به کابوس وحشتناکی تبدیل شده‌است و اغلب آنان ناگزیرند حتی این راز و کابوس را تا لحظه مرگ پنهان نگه دارند.»

با توجه به آمار دولتی در کانادا، انگلستان یا زلاندنو، از هر چهار تا پنج زن، حداقل یک‌نفر در طول زندگی خود، آسیب تجاوز را تجربه کرده‌است اینچنین آمارهایی می‌گوید:
۵۹‌درصد از زنان ژاپنی توسط شرکای‌شان مورد تعرض قرار گرفته‌اند،‌ اما تحقیقات غیر‌دولتی و آمار غیر‌رسمی حاکی از آن است که ارقام ثبت‌شده توسط دولت‌ها، فقط حدود ۵۰درصد از موارد تجاوز را شامل می‌شود. سالانه حدود ۵/۱‌میلیون زن در آمریکا از سوی شریک جنسی خود مورد تعرض و خشونت قرار می‌گیرند و پلیس نه‌تنها در حل این جریان یاری نمی‌کند که گاه خود در قالب یک همدست و شریک جرم ظاهر می‌شود. یکی از مشکلات اصلی تجاوز در اکثر جوامع این است که آمارها هرگز واقعی نیست. زنان مورد تجاوز قرار گرفته معمولا به‌دلایل شرایط خاص هر جامعه، از اطلاع‌رسانی به پلیس خودداری می‌کنند؛ هر‌چند که امروزه دولت‌ها به بسیاری از زنان بزه‌‌دیده یاری می‌رسانند اما هنوز در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی، آمارهای تجاوز به‌ندرت گزارش می‌شود. ترس از به‌خطر افتادن آبرو، تزلزل موقعیت اجتماعی و خانوادگی، هراس از انگشت‌نما شدن، مراحل توهین‌آمیز بازجویی، وحشت از کشته‌‌شدن یا ضرب‌و‌شتم توسط افراد ذکور خانواده از‌جمله دلایلی است که معمولا زنان را از ارائه‌ هر‌گونه گزارشی باز می‌دارد. بنابر آمارى که سازمان بهداشت جهانى (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسى از کودکان در کنار کار اجبارى و خشونت فیزیکى علیه کودکان‏ افزایش چشمگیرى داشته و به یکى از اصلى‏ترین نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبدیل شده‌است.

وضعیت تجاوز جنسی در انگلیس:
در ادامه گزارش سازمان پزشکان بدون‌مرز در سال ۲۰۱۷ درباره وضعیت انگلیس مطالبی درج شده‌است. اساس این گزارش، آمار منتشره از سوی وزارت کشور انگلیس است: «تازه‌ترین آمار منتشره از سوی وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۳۰ زن در این کشور مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.»
بر اساس این گزارش در یک سال میلادی ۱۱هزار و ۴۴۱مورد تجاوز جنسی به زنان در این کشور ثبت شده‌است که نسبت به سال پیش، بیش از ۳۰درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان تجاوز جنسی به زنان در سال۲۰۰۱ در انگلیس ۸۹۹۰ مورد بود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که میزان خشونت در سال گذشته میلادی ۲۷‌درصد افزایش یافته و بیشتر این خشونت‌ها متوجه افراد خارجی بوده‌است. تجاوز گروهی پنج پسر دانش‌آموز ۱۳تا۱۵ساله به یک دختر ۱۱ساله انگلیسی در محیط مدرسه این کشور را در بهت و حیرت فرو برد.
خبر منتشر شده مبنی بر تجاوز دسته‌جمعی ۵ پسر دانش آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله به یک دختر ۱۱ ساله انگلیسی در محیط مدرسه این کشور را در بهت و حیرت فرو برد. این دانش‌آموزان نوجوان حین تجاوز مبادرت به فیلمبرداری از صحنه و سپس انتشار صحنه‌های تجاوز گروهی در سایت یوتیوب کردند. این فاجعه در منطقه کرویدون و در مدرسه سلسدون روی داد و پلیس با انتشار فیلم این تجاوز گروهی به دختر ۱۱ ساله در یوتیوب وارد عمل شد.
در این فیلم دو دقیقه و ۲۶ ثانیه‌ای، دختر در محل باغچه مدرسه از سوی دانش‌آموزان مورد تجاوز واقع می‌شداین نوجوانان همچنین با کلمات رکیک جنسی دختر ۱۱ساله را مورد خشونت قرار می‌دهند و دختر دانش‌آموز در میان اشک و گریه تسلیم خواسته‌های آنان شد. سخنگوی گروه تحقیق اعلام کرد که پنج دانش‌آموز مورد نظر بازداشت شده‌اند و نام دختر دانش‌آموز نیز مخفی ماند.
کارشناسان دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به صحنه‌های جنسی موجود در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی را علت اصلی این خشونت جنسی عنوان کرده‌اند . یک مقام پلیس اسکاتلندیارد ضمن قید این‌که این کودکان در این سنین چگونه چنین وحشی‌گری‌هایی را انجام می‌دهند تعجب خود را از این واقعه اعلام و اضافه کرد مسئولان اعلام کرده‌اند این فیلم از یوتیوب حذف شده‌است.

وضعیت تجاوز جنسی در بلژیک:
اوضاع اخلاقی در بلژیک بخش بعدی گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان پزشکان بدون مرز درباره تعرضات جنسی در دنیاست. این مطلب براساس گزارش دادگستری بلژیک تهیه شده‌است: دادگستری بلژیک روزانه به‌طور میانگین ۲۰ شکایت در مورد تجاوز یا خشونت جنسی علیه زنان دریافت می‌کند. در این میان‌ ۴۵ درصد شکایت‌ها به گونه‌ای نیمه‌کاره رها و پرونده بسته شده و موضوع پیگیری نمی‌شود. بر اساس آمار بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ پلیس و دادگستری بلژیک ۳۵ هزار و ۴۴۳ شکایت در زمینه تجاوز جنسی از زنان دریافت کرده‌اند. این رقم از سال ۲۰۰۰ با ۶۶۴۲ مورد به ۷۶۶۷ مورد در سال ۲۰۰۴ رسیده که ۱۵ درصد افزایش داشته‌است. در این میان ۱۵ هزار و ۳۶۷ مورد تجاوز جنسی و ۱۴ هزار و ۴۱۸ مورد بی‌ادبی و توهین جنسی در اداره پلیس ثبت شده‌است. بیشترین موارد شکایت‌ها در شهرهای بزرگ بلژیک مانند بروکسل، لیژ و آنتورپ صورت گرفته‌است. بر اساس این گزارش دادگستری بلژیک تایید می‌کند که ۹.۴۵درصد شکایت‌ها به گونه‌ای ناتمام مانده‌اند ولی وزیر دادگستری در پاسخ به یکی از احزاب مخالف دولت ناکام ماند.
خانم Annelies Storms از حزب Spirit از وزیر دادگستری خواسته بود که روشن کند چرا پرونده‌ ۹۰ درصد شکایت‌ها در مورد تجاوز جنسی به نوجوانان بدون نتیجه رها شده‌اند؟
وزیر دادگستری در پاسخ گفت که نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد زیرا رایانه های وزارتخانه او جرایم مربوط به کودکان (زیر سن قانونی) را ثبت نمی‌کند. هرچند آمار تجاوز جنسی به کودکان و کودک‌آزاری (paedophilia) فقط ۵ درصد جرایم جنسی را در بلژیک شامل می‌شود ولی کارشناسان اجتماعی می‌گویند که این آمار مانند قله‌ای از کوه یخ هستند که سر برآورده‌است و قسمت بسیار زیادی از این جرایم آشکار نمی‌شوند. از دیگر سو پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ترس از خشونت در روابط جنسی بین زنان بلژیکی بالاترین درصد بین ترس‌ها را دارد.
براساس پژوهش‌های بنیاد پادشاه بودووان (King Boudewijn Foundation) در ۳۴منطقه گوناگون بلژیک در زمینه امنیت زنان، این نتایج بدست آمده‌است. به گفتهAlex Reyn دبیر این بنیاد، ترس از خشونت جنسی بین زنان بلژیکی فراوان است و آنها در همه جا از آن گفت‌وگو می‌کنند: در نشست‌های خانوادگی و حتی با کودکان خود. بر اساس پژوهش‌های این فونداسیون، زنان بلژیکی عقیده دارند که تجاوز جنسی بدترین گونه جرم است و مجرمان در این کشور به‌طور مناسب محکوم نمی‌شوند.

وضعیت تجاوز جنسی در آمریکا:
وضعیت تعرضات و آزار و اذیت‌های جنسی در آمریکا از سایر نقاط دنیا اسفبارتر است. ادامه گزارش سازمان پزشکان بدون مرز در سال ۲۰۱۷ به این کشور می‌پردازد. این گزارش براساس آمارها و اخبار انجمن پزشکی آمریکا، وزارت دادگستری این کشور و دانشگاه کلرادو تنظیم شده‌است:« در حالی که کارشناسان امور اجتماعی در جهان به معضل تجاوزات جنسی و خشونت علیه زنان و کودکان به عنوان مشکلی ریشه‌ای نگاه می‌کنند که بلای جان بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته شده‌است، آمار و ارقام گزارش شده در آمریکا، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد. این پدیده تنها شامل کشورهاى فقیر و آفریقایى نمى‏شود بلکه در آمریکا که ثروتمندترین کشور دنیاست هم آماری نگران‌کننده‏ در این مورد وجود دارد. تازه‌ترین گزارش آماری منتشره در آمریکا در خصوص افزایش آمار تجاوزات جنسی نشان می‌دهد: سالانه ۱۵۰۰ کودک در آمریکا قربانی تجاوزات جنسی می‌شوند و این آماری است که کتابخانه انجمن پزشکی این کشور منتشر کرده‌است. همچنین هر سال، بالغ بر ۱۴۰هزار مورد جراحت علیه کودکان در جریان تجاوزات جنسی به ثبت می‌رسد و در کل، سالانه رقم ۷.۱میلیون تجاوز جنسی در سراسر آمریکا گزارش می‌شود.
آمار نگران‌کننده دیگری وجود دارد: از هر چهار زن در آمریکای شمالی، یک نفر در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌است. انجمن پزشکی آمریکا نیز در گزارش آماری خود آورده‌است: «سالانه بیش از دو میلیون مورد تجاوزات جنسی علیه کودکان و نیز غفلت و مسامحه در خصوص آنها صورت می‌گیرد اما زمانی که پای آمار مربوط به مرگ و میر به میان می‌آید، ارقام نگران کننده‌تر می‌شوند؛ زیرا سالانه ۱۱۰۰کودک آمریکایی به دلیل شدت تجاوزات جنسی جان می‌سپارند و این رقم ۱.۶مرگ در هر ۱۰۰هزار مرگ را تشکیل می‌دهد. گفتنی است طبق آمار، مردان آمریکایی نیز در این زمینه آسیب جدی دیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها