عید فطر در برخی از کشورهای امروز جمعه اعلام شده و در برخی دیگر فردا شنبه ۲۲ آوریل عید است.
کد خبر: ۱۴۰۴۹۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، برخی از کشورهای اسلامی به علت عدم ثبوت رویت هلال ماه شوال اعلام کردند که اولین روزعید فطر روز شنبه فردا 22 آوریل است.

به گزارش شهاب نیوز، سلطان نشین عمان، ایران، پاکستان، اندونزی، مالزی، مغرب، برونئی اعلام کردند که شنبه عید فطر است زیرا هلال ماه در عصر پنجشنبه رویت نشد.

در استرالیا، تایلند، سنگاپور و ژاپن هم طرفهایی که نماینده مسلمین هستند فردا را روز عید فطر اعلام کردند.

اما در عربستان، فلسطین، قطر، اردن، یمن، کویت، سوریه، لبنان، امارات، بحرین، مصر الجزایر، تونس، سودان و ترکیه اعلام شد که رویت هلال شوال 1444 هجری قمری ثابت شده است و امروز جمعه عید است.

در عراق دفتر آیت الله سیستانی در عراق شنبه را عید سعید فطر اعلام کرد.

بر این اساس امروز نیز همچنان ماه مبارک رمضان است و شنبه نخستین روز از ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

این درحالی است که دیوان وقف اهل سنت عراق، مجمع فقهی و دارالافتای عراق و اوقاف اقلیم کردستان جمعه را روز نخست عید فطر اعلام کردند.

ماه رمضان پنج شنبه 23 مارس گذشته در 27 کشور عربی و اسلامی از جمله ترکیه، عربستان، ایران، مصر، فلسطین، فرانسه و اتریش و قاره استرالیا آغاز شده بود.

تبریک عید فطر از سوی حماس و جهاد اسلامی

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای عید سعید فطر را به ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی تبریک گفت.

این جنبش عنوان کرد که امیدواریم ایام عید سعید فطر مایه شادی، سرور، همبستگی و مهربانی و تجدید بیعت و وفاداری به مسجد الاقصی باشد و موجب وحدت و الفت هرچه بیشتر شده و شاهد تحقق خواسته‌های ملت در رابطه با آزادسازی سرزمین خویش و بازگشت به آن باشیم.

حماس این عید مبارک را به عموم ملت فلسطین به ویژه نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی، دلاورمردان مقاومت و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تبریک و تهنیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم عید فطر را تبریک گفت.

در بیانیه جهاد اسلامی فلسطین آمده است: ما این عید را به مبارزان سرایا القدس همه بازوها و کتائب و گروههای مقاومت تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند می خواهیم جهاد آنها را مقبول و شهیدان را قرین رحمت کند و لباس عافیت به تن مجروحان کند.

جهاد اسلامی این عید را به خانواده شهیدان و اسیران و خانواده های آنها و محافظان مسجدالاقصی تبریک گفت و اعلام کرد: از خداوند می خواهیم که ما را بر دشمنانمان یپروز گرداند و مبارزان ما را ثابت قدم کند. همچنین این عید را به برادر مبارز خضر عدنان که به اعتصاب غذای خود ادامه داده و اشغالگران را به چالش می کشاند هم تبریک می گوییم.

گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن تبریک عید فطر به امت اسلامی اعلام کرد: خداوند سرزمین ما و مقدسات ما را از لوث صهیونیستهای غاصب برهاند.

نمازعید فطر 120 هزار فلسطینی در مسجدالاقصی

هزاران فلسطینی امروز جمعه نماز عید فطر را در مسجد مبارک الاقصی واقع در شهر بیت المقدس اقامه کردند.

نزدیک به 120 هزار فلسطینی از نخستین ساعات بامداد امروز جمعه به منظور اقامه نماز عید فطر خود را به مسجد مبارک الاقصی رساندند.

نمازگزاران فلسطینی به رغم تدابیر شدید امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی به نشانه تاکید بر پایبندی خود به هویت اسلامی مسجدالاقصی و آمادگی برای حراست از این مکان مقدس جای جای این مسجد را پر کردند.

پس از پایان نماز عید فطر جوانان فلسطینی اقدام به توزیع شیرینی و خرما در میان نمازگزاران فلسطینی کردند.

پیام پادشاه عربستان به مناسبت عید فطر

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی گفت: امیدواریم که عید سعید فطر باعث برقراری ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و سراسر جهان شود.

سلمان بن عبدالعزیز در پیام خود به مناسبت عید سعید فطر ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید فطر گفت: این از برکت و فضل خداوند است که عربستان را به خدمت به حرمین شریفین ومهمانان الرحمن مشرف کرد و ما تمام تلاش خود را به منظور انجام آن صرف خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باعث خوشحالی است که در رمضان امسال میلیون ها زائر حج عمره را ادامه کردند، اظهار کرد: از ویژگی های عید، خوشحالی، تعامل و تسامح و توجه به افراد نیازمند است و امیدواریم که این عید باعث برقراری ثبات، امنیت و ارامش در منطقه ما و سراسر جهان شود.

رونق بازارهای بغداد پیش از عید فطر

بازارهای عراق در آستانه عید فطر پر رونق است. «علاء الجبوری»، شهروند عراقی، رونق بازارهای بغداد پیش از عید فطر را به این علت می‌داند که درصد بسیاری از خریداران در بازارها در ایام عید فطر از قشر کارمند هستند که حقوق خود را حدود 7 روز قبل از عید دریافت می کنند.

الجبوری که صاحب یک مغازه لباس فروشی زنانه در منطقه کراده در بغداد است، می‌گوید که شرایط اقتصادی بر قدرت خرید بخش بزرگی از مردم عراق که کارمند نیستند تاثیر گذاشته است.

در کشور عراق نیز مانند بیشتر کشورهای عربی و اسلامی، بازارها پیش از عید شاهد رونق بیشتری هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها