آیین مصالحه و اعلام گذشت(خون صلح) در شهرستان اسلام آبادغرب؛

آئین سنتی «خون صلح» خصومت ۱۲ ساله را بین دوطایفه در اسلام‌ آبادغرب به پایان رساند

آیین مصالحه و اعلام گذشت(خون صلح) در شهرستان اسلام آبادغرب با بخشش قاتل به اختلاف بین دو طایفه کلهر پس از ۱۲ سال پایان داد.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۹

جام جم آنلاین؛ بعد از دوازده سال اختلاف و مرگ چهار نفر در طایفه قوچه‌ای کلهر(خالدی کلهر) و سیاه سیاه کلهر با وساطت بزرگان و مسؤولین استان مراسم حسنه خون‌بس در  روستای چقاجنگاه اسلام آبادغرب برگزار شد.

این مراسم که با استقبال پرشور مردم و مسؤولین قضایی استان و شهرستان برگزار شد نمادی از اتحاد و برادری خلق شد و فقط با زحمات و پیگیری‌های طاقت‌فرسای بزرگان به سرانجام رسید.

خانواده مرحوم یحیی کاوسی از طایفه قوچه‌ای کلهر با شهامت و ایثار از حق قانونی و شرعی خود نسبت به قصاص  حیدر فرجی از روستای چقاکبود سیاه سیاه گذشت کرده و رضایت دادند.

پرویز توسلی‌زاده، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در حاشیه این مراسم در جمع حاضران، اظهار کرد: خیلی از همکاران و بزرگ درخواست وساطت در این اختلاف را داشتند تا بیش از این کینه و دشمنی افزایش نیابد.

وی گفت: این گذشت از طرف این خانواده بزرگ موجب سربلندی همگی شده است؛ اگر خانواده مرحوم یحیی کاوسی بخواهند می‌توانند از حیدر فرجی سلب حیات کنند، خانواده مرحوم یحیی کاوسی و حقوق این خانواده تحت حمایت دستگاه قضایی است؛ اما امروز این خانواده با بزرگی خود، گذشت کردند.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در بحث گذشت به لحاظ دلیل شرعی و دلایل عقلی توضیحاتی ارائه داد و افزود: فقه جزایی اسلام هم مجازات را وضع می‌کند و هم اجازه به گذشت می‌دهد. در قرآن کریم بعد از آیه قصاص بلافاصله از گذشت به عنوان یک ارزش انسانی و دینی صحت شده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم«پس اگر کسی برادر دینی خود را عفو می‌کند و مورد گذشت قرارمی‌دهد باید از راه پسندیده او پیروی کند»، ادامه داد: پیامبر (ص) می‌فرمایند«به طریق نیکو گذشت کنید. گذشت نیکو گذشت بدون سرزنش است».

توسلی‌زاده تصریح کرد: گذشت خانواده مرحوم یحیی کاوسی از علم بالا و بالا بودن روحیه بخشش این خانواده است.

وی تصریح کرد: جمعیت عظیمی از ریش‌سفیدان و بزرگان ایلات جمع شده و پرونده قتلی که ۱۲ سال از آن گذشته و حکم قصاصی هم در جریان آن انجام شده، به سازش منتهی شد.

توسلی‌زاده اضافه کرد: اگر مردم ما بخواهند می‌توانند چنین صحنه‌های زیبایی را خلق کنند تنها به شرط اینکه بخواهند…

حمیدرضا کرمی، فرماندار اسلام آبادغرب نیز، اضافه کرد: از خانواده مرحوم کاوسی سپاسگزارم که با لطف خود گذشتی ماندگار را خلق کردند.

وی افزود: باید نسل نوجوان و جوان خود را توجیح کنیم که این موضوعات صلح و سازش در این نسل توسعه یابد تا یاد بگیرند و برای آینده سفیران حوزه صلح و سازش باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها