آیین مصالحه و اعلام گذشت(خون صلح) در شهرستان اسلام آبادغرب؛

آئین سنتی «خون صلح» خصومت ۱۲ ساله را بین دوطایفه در اسلام‌ آبادغرب به پایان رساند

مسمومیت دانش‌آموزان کم سن و سال ابتدایی ساعت ده صبح چهارشنبه دهم اسفند ماه در مدرسه شهید « سپهر مصباح» استرس و نگرانی بسیاری از خانواده های این دانش آموزان را طی یکی دو روز اخیر به همراه داشت.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۹۲

جام جم آنلاین- فرحناز چراغی؛ مسمومیتی که این روزها عنوان سریالی به خود گرفته و حواشی و شایعاتی بسیاری نیز برای دانش آموزان و خانواده ‌ها به دنبال داشته است. به دنبال مسمومیت دانش آموزان ابتدایی مدرسه مصباح، رعب و وحشتی در بین دانش آموزان مدارس دخترانه ایجاد و شایعه شده بود که چنین اتفاقی همزمان در چندین مدرسه دخترانه رخ داده است. البته انتشار مکرر و دست به دست شدن تصاویر بسیاری از صحنه حضور آمبولانس در مقابل مدارس دخترانه مهر تاییدی بر این موضوع بود.

که مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه چنین موضوعی را تکذیب کرد.

بدون تردید مسمومیت دانش آموزان موضوع استرس زایی برای خانواده‌هاست که اگر مسئولان استانی و کشوری به طور جد این مساله را پیگیری و حل نکنند – با موج سواری رسانه‌های بیگانه و دامن زدن فضای مجازی به موضوع-این مساله نیز مانند روزهای اغتشاشات به یک بحران تبدیل خواهد شد.

«یوسف» پدر جوان یکی از دانش‌آموزان دبستان دخترانه شهید سپهر مصباح است که دختر کلاس اولش بر اثر مسمومیت راهی بیمارستان شده است، می گوید: از طرف مدرسه با ما تماس گرفتند و موضوع را با ما درمیان گذاشتند. وقتی به محل مدرسه رسیدیم ، کوچه و خیابان ها را آمبولانس گرفته بود. با ترس و لرز که چه بلایی سر دخترم آمده، او را در میان این شلوغی پیدا و به بیمارستان ۵۲۰ که نزدیک هم بود رساندیم.

وی ادامه می‌دهد: دانش آموزان بسیاری در وضعیت نامطلوب بودند و آمبولانس ‌ها به دانش آموزان رسیدگی می کردند.

دخترم توسط اورژانس بیمارستان معاینه و تحت آزمایش قرار گرفت. بعد از تهوع و استفراغ رنگ و رویش برگشت و بعد کمتر از یک ساعت خوشبختانه ترخیص شد.

مادر «یسنا » نیز می گوید: بچه ها اول صدای انفجاری را شنیده و بعد بوی بدی را استنشاق کرده بودند. سرخ شدن چشم و استفراغ از علائم بیشتر دختران دانش آموز بود.

وی ادامه می‌دهد: هدف افراد پشت این قضیه این است که دانش آموزان خود را راهی مدرسه نکنند. از مسئولان درخواست داریم با ورود قاطعانه‌ به این موضوع ، دانش آموزان و خانواده را از این ترس نجات دهند. این مادر که از بردن نامش خودداری می‌کند ، می افزاید: ترس و استرس بسیاری با شنیدن این خبر بسیاری از خانواده ها را در شوک فرو برد.

وی می گوید: دخترم از شدت ترس و اضطراب یکی دو ساعت در بیمارستان ۵۲۰ ارتش تحت کنترل و بستری بود و علایم ظاهری نداشت.

مادر «سنا »نیز با بیان اینکه راننده آژانس خبر این اتفاق و نبود دخترم را به همسرم داده بود، می گوید : جای شکر دارد که در حال حاضر حال دخترم خوب است و هیچ اتفاقی برایش رخ نداده بود.

وی ادامه می‌دهد: پدر سنا پشت تلفن از ترس تاخیر و نبود دخترمان بر سرش می زد.

محل کار و کاسبی پدر سنا از مدرسه بسیار دور است. او با فریاد و گریه از من خواست تا پیگیر نبود و تاخیر دخترمان برای رسیدن به آژانس شوم. خوشبختانه دخترمان در آن شلوغی آژانس را پیدا کرده بود و با تاخیر برگشت اما هنوز استرس شنیدن خبر انداختن مواد شیمیایی در مدرسه بر روح و جان من و همسرم است.

« پارمیس» دختر دانش آموز کلاس چهارمی مدرسه شهید مصباح درباره این اتفاق چنین توصیف می‌کند که ساعت ده صبح بود و ما سر کلاس نشسته بودیم. صدای انفجاری آمد و بوی نامطبوعی پخش شد. بعضی از دانش آموزان سردرد داشتند و تعدادی نیز چشمشان می سوخت. عده ای هم حالت تهوع و استفراغ داشتند. بعد ناظم مدرسه اعلام کرد که گاز سمی انداختند و دانش آموزان خواست تا به حیاط مدرسه بروند. به هر کدام از دانش آموزان هم از طرف مدرسه ماسک داده شد و تاکید کردند که ماسک بزنیم.

پارمیس ادامه می دهد : حال بسیاری از بچه ها بد شد. آمبولانس آمد . تعدادی به بیمارستان منتقل شدند و تعدادی هم در مدرسه تحت درمان قرار گرفتند ‌. برای بعضی بچه ها در مدرسه آنژیوکت و اکسیژن وصل کردند چون حالشان خوب نبود.

او که کلاس چهارم ابتدایی است ، می گوید: همه ترسیده بودیم و بعضی بچه ها گریه می کردندو بعضی ها جیغ می زدند. مدرسه خیلی شلوغ شده بود.

مسمومیت دانش‌آموزان ناشی از ترکیبات شیمیایی در کرمانشاه هم اتفاق افتاد و این در حالی است که مدیر کل آموزش و پرورش سعی در کتمان و عدم رسانه‌ای کردن این خبر مهم را داشت. «سلمان محمدی » عامل مسمومیت و بستری شدن دانش آموزان در بیمارستان های شهر را جو روانی سلسله واری عنوان می کند؛ که طی چند روز اخیر در بین مدارس استان شایعه شده بود.

وی بدون تایید مسمومیت دانش آموزان با ترکیبات شیمیایی، تصریح می‌کند: همه مسئولان امر پای کار هستند. گروهی بازرس از آموزش و پرورش با شنیدن خبر در محل مدرسه حضور پیدا کردند و موضوع در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: بر اثر فشار روحی و روانی حاصل شده ، چند دانش آموز به بیمارستان امام خمینی ( ره) منتقل و بصورت سرپایی بستری و در حال حاضر همگی مرخص شدند.

وی تاکید کرد: خبر انتشار گاز سمی و شیمیایی و هر نوع موضوعی از این دست شایعه و کذب است و پذیرفتنی نیست. حال این دانش آموزان تنها بر اثر استرس و فشار روانی خراب شده است وگرنه موضوع مسمومیت ناشی از گاز سمی و ترکیبات شیمیایی منتفی است.

وی می افزاید: مسئولان امنیتی و بهداشتی استان کرمانشاه پای کار هستند و تنها استرس و فشار ناشی از شایعات باعث این موضوع شده است.

محمدی با بیان اینکه حفظ جان سلامت دانش آموزان خط قرمز ماست ، اضافه می کند: هنوز گزارش علمی از مسمومیت دانش‌آموزان گزارش نشده است و مورد فوتی هم نداشته ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه می‌گوید: تعداد دانش آموزان انتقالی به بیمارستان که بر اثر ترس و فشار روانی دچار افت فشار و…شده بودند، ۱۵ الی ۱۶ نفر بوده است.

محمدی در خاتمه نیز انفجار هر گونه شی یا گلوله و هر نوع مواد منفجره، همچنین انتشار بو را تکذیب می کند و می گوید: این گفته براساس تحقیقات انجام شده گروه بازرسین متشکل از نهادهای امنیتی، انتظامی حاضر در محل، می باشد.

وی بیان می‌کند: در راستای برقراری امنیت و آرامش خانواده و مردم ، نتایج آزمایشات و تحقیقات بزودی اطلاع رسانی و در اختیار رسانه‌ها و مردم کرمانشاه قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها