یکی از وسایل گرمایشی که برای گرم کردن محیط استفاده می شود، بخاری گازی است که به دو نوع بخاری گازی دودکش دار و بخاری گازی بدون دودکش تقسیم می شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۰۲

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی همدان، ابتدا نوع واکنش سوخت را باید مدنظر داد، در واکنش سوختن گاز یا هر ماده سوختنی دیگر، ماده سوختنی با مصرف اکسیژن محیط، عمل سوختن را انجام می دهد که بر اثر این واکنش گرما و انواع محصولات حاصل از سوختن مواد(گازهای حاصل از احتراق) به وجود می آید که بسته به نوع بخاری، شدت و مقدار و درصد این گازها می تواند متفاوت باشد.

از جمله این گازها، گاز مونوکسیدکربن(CO) است که متأسفانه همه ساله باعث گاز گرفتگی و فوت تعدادی از شهروندان می شود.

بخاری های دودکش دار گازهای حاصل از سوختن را به محیط بیرون از طریق دودکش هدایت می کنند که در صورت عملکرد مناسب بخاری و باز بودن مسیر دودکش و استفاده از کلاهک H مشکلی برای ساکنان ایجاد نمی شود.

در بخاری های بدون دودکش با اینکه بازدهی گرمایی این نوع بخاری ها نسبت به نوع دودکش دار بهتر است و در سیستم آن هم سنسور کمبود اکسیژن(ODS) به کار رفته است اما توجه به این نکات ضروری است؛ اینکه به هر علت امکان عملکرد ناقص سنسور اکسیژن وجود دارد.

در ضمن با توجه به تولید گاز مونوکسیدکربن و پخش شدن آن در محیط و با توجه به اینکه سنسور اکسیژن به کمبود اکسیژن حساس بوده و آلارمی در مورد افزایش گاز مونوکسیدکربن نمی دهد، این موضوع می تواند خطرناک باشد.

پس با توجه به مطالب فوق بخاری بدون دودکش مناسب فضاهایی است که وسعت کافی داشته و هوا در آن جریان دارد و به هیچ عنوان برای استفاده در فضاهای بسته و کوچک مانند منزل مسکونی، اتاق خواب، حمام و .... مناسب نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها