خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی در طول فاز اومیکرون افزایش یافته است، اما هیچ افزایشی برای خطرات فشار خون بالا، چربی خون بالا مشاهده نشده است.
خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی در طول فاز اومیکرون افزایش یافته است، اما هیچ افزایشی برای خطرات فشار خون بالا، چربی خون بالا مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، از هلث دی نیوز اما به نظر می‌رسد واکسینه شدن قبل از آلوده شدن به کروناویروس، هر گونه افزایش خطر پس از عفونت را از بین می‌برد.

آلن سی کوان محقق ارشد از مؤسسه قلب اسمیت در لس آنجلس و همکارانش بررسی کردند که آیا خطرات بیماری قلبی متابولیک که پس از عفونت COVID-19 در مراحل اولیه همه‌گیری مشاهده شد، در فاز کنونی، که تحت سلطه گونه‌های اومیکرون کمتر بدخیم است، ادامه دارد یا خیر.

شانس تشخیص جدید قلبی متابولیک 90 روز پس از ابتلا به کووید-19 و 90 روز قبل از ابتلا به کووید-19 برآورد شد.

شانس تشخیص‌های متابولیک قلبی جدید با تشخیص معیارهای جدید (عفونت دستگاه ادراری و رفلاکس معده به مری) مقایسه شد تا عوامل مخدوش‌کننده زمانی ناشی از اختلال در استفاده از مراقبت‌های بهداشتی در طول همه‌گیری را در نظر بگیرند.

این یافته به دنبال بررسی عمیق سوابق پزشکی ۲۳۷۰۰ بیمار با میانگین سنی ۴۷ سال است.

محققان دریافتند که میزان دیابت تازه شروع شده، فشار خون بالا، چربی خون بالا و تشخیص های معیار در 90 روز پس از ابتلا به کووید-19 در مقایسه با قبل از ابتلا به کووید-19 بیشتر بود.

پس از عفونت، بالاترین شانس برای دیابت، فشار خون بالا، تشخیص معیار، و چربی خون بالا مشاهده شد (به ترتیب 2.35، 1.54، 1.42 و 1.22). خطر ابتلا به دیابت تازه شروع شده پس از ابتلا به عفونت کووید-19 نسبت به قبل از ابتلا به کووید-19 به طور قابل توجهی در مقایسه با تشخیص های معیار در مدل های چند متغیره تعدیل شده (نسبت شانس، 1.58) افزایش یافته بود، اما هیچ افزایشی در خطرات فشار خون و چربی خون بالا مشاهده نشد.

خطر ابتلا به دیابت پس از COVID-19 در بین بیماران واکسینه نشده بیشتر از بیماران واکسینه شده بود، اما تعامل بین وضعیت واکسیناسیون و تشخیص دیابت معنی‌دار نبود.

نویسندگان می نویسند: «مکانیسم های کمک کننده به خطر دیابت پس از عفونت همچنان نامشخص است، اگرچه التهاب مداوم که به مقاومت به انسولین کمک می کند یک مسیر پیشنهادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها