معاون نماینده چین در سازمان ملل ضمن محکوم کردن قطعنامه ضد ایرانی آژانس تاکید کرد اقداماتی از این دست تنها تاثیر معکوس خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۸۷۱۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، وانگ چانگ، معاون نمایندگی دائم چین در سازمان ملل در وین، در بیانیه‌ای ضمن اعلام رای منفی خود در خصوص قطعنامه علیه ایران، خاطرنشان کرد که ایران در حال تقویت همکاری‌های خود با آژانس انرژی اتمی است و در چنین شرایطی اهرم فشار کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

به گزارش گلوبال تایمز، وانگ گفت: «ثابت شده است که فشار به حل مشکل کمک نمی‌کند و فقط به اثر معکوس منجر می‌شود. به خصوص زمانی که ایران در حال تقویت همکاری خود با آژانس است، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی برای تصویب قطعنامه فشار آوردند که به تقابل می‌انجامد و منجر به سیاسی شدن آژانس می‌شود».

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل تاکید کرد: «چین قاطعانه با این اقدام مخالفت می‌کند و از طرف‌های مربوطه می‌خواهد برای تقویت همکاری آژانس و ایران اقدامات مشخصی انجام دهند و اختلافات را از طریق گفتگو رفع کنند». وانگ همچنین می‌گوید چین با کشور‌هایی که شورای حکام را وادار به تصویب قطعنامه علیه ایران می‌کنند مخالف است و تاکید کرد نظارت آژانس بر ایران اساسا یک موضوع «دوجانبه» بین دبیرخانه آژانس و ایران است که باید از طریق گفتگو و مشورت دو طرف حل شود.

این دیپلمات چینی در پایان در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ ها نیز گفت: «مذاکرات در مورد ازسرگیری اجرای کامل تعهدات ایران در چارچوب برجام در حال حاضر وارد مرحله حساس نهایی شده است. چین از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد که منافع بلندمدت و کلی را در نظر بگیرند، شرایط لازم و فضای مساعد را برای دستیابی به توافق در اسرع وقت ایجاد کنند و از اقداماتی که ممکن است روند مذاکرات را تضعیف کند، خودداری کنند».

گفتنی است، روز چهارشنبه آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال میلادی جاری و در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز بکار کرد و قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. این قطعنامه که در نهایت دیروز تصویب شد، ضمن مطرح کردن ادعای بی اساس و تکراری وجود سایت‌ های مخفی هسته‌ ای در ایران، خواستار همکاری «فوری» تهران با آژانس شده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز تصویب این قطعنامه را «نابهنگام» و دارای «تاثیر معکوس» دانسته است.

ایران سال ۲۰۱۵ برجام را امضا و موافقت کرد در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. با این حال، آمریکا سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد. این وضعیت باعث شد ایران تعهدات هسته‌ ای خود را در چارچوب توافق کاهش دهد.

مذاکرات برای احیای برجام، آوریل ۲۰۲۱ در وین آغاز شد. پس از تازه‌ترین دور مذاکرات در اوایل ماه اوت، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها