«لیز تراس» تبدیل به نامحبوب‌ترین نخست‌وزیر تاریخ انگلیس شد

سقوط آزاد خانم نخست‌وزیر

از سال۲۰۱۶ میلادی، زمانی که همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شد و شهروندان این کشور رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این کشور با بحران‌های گسترده و عمیقی طی سال‌های پس از آن مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۶۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
در این میان، برخی سیاستمداران انگلیسی مانند بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق انگلیس مدعی تسلط بر اوضاع و مدیریت بحران ناشی از برگزیت شدند. با این‌حال جانسون خود نیز به سومین قربانی برگزیت پس از دیوید کامرون و ترزا می‌تبدیل شد. اکنون لیز تراس در حالی به عنوان نخست‌وزیر انگلیس در مسند قدرت قرار گرفته که کمترین محبوبیت را در نزد شهروندان کشورش دارد. حدود شش هفته پس از شروع نخست‌وزیری لیز تراس، کناره‌گیری کوازی کوارتنگ، وزیر دارایی دولت او به دلیل برنامه‌های اقتصادی و مالیاتی انتقادبرانگیزش اولین شوک بزرگ را به دولت او وارد کرد. حالا محبوبیت این نخست‌وزیر انگلیس در نظرسنجی‌ها به‌شدت سقوط کرده به حدی که از پایین‌ترین محبوبیت ثبت‌شده برای اندرو، شاهزاده انگلیسی متهم‌شده به تجاوز جنسی هم پایین‌تر است. در یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی «یوگاو» در سه ماهه دوم سال۲۰۲۲ با موضوع سنجش محبوبیت شاهزاده اندرو، ۷۵ درصد انگلیسی‌ها گفتند که از او بدشان می‌آید در حالی که تنها ۱۱درصد در آن نظرسنجی گفتند که نظر مثبتی درباره او دارند.

نقش بحران اقتصادی انگلیس

انگلیس از کشور‌های اصلی حامی جنگ در اوکراین بوده و حتی بخشی از بودجه نظامی خود را در میدان نبرد هزینه کرده است. حتی برخی افسران انگلیسی جهت آموزش نظامیان اوکراینی در خاک این کشور (به صورت غیررسمی) به‌سر می‌برند. در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان انگلیسی نسبت به رویکرد مداخله‌گرایانه و بحران‌ساز کشورشان در جنگ اوکراین و تبعات این مداخله‌گرایی بر معادلات اقتصادی و امنیتی خود ناراضی هستند. با تشدید بحران در اقتصاد انگلیس در دوره نخست‌وزیری لیز تراس، براساس نظرسنجی جدید شرکت یوگاو که نتایجش سه‌شنبه منتشر شد، فقط ۱۰ درصد انگلیسی‌ها نظر مساعدی درباره لیز تراس داشتند در حالی که ۸۰ درصد نظرشان درباره این رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس منفی بود.

بدتر از اندرو!

در این میان بسیاری از رسانه‌های انگلیسی، به مقایسه عدم محبوبیت اندرو و لیز تراس پرداخته‌اند. طبل رسوایی اندرو، پسر «الیزابت دوم» ملکه درگذشته انگلیس و برادر چارلز، پادشاه فعلی این کشور زمانی زده شد که از سوی زنی به نام ویرجینیا جوفری، متهم به تجاوز جنسی در ۱۷ سالگی شد. ویرجینیا جوفری که از قربانیان شبکه سوءاستفاده از زنان و دختران به‌سردستگی جفری اپستین، میلیاردر آمریکایی بود، از اندرو به اتهام «تجاوز جنسی» در سال ۲۰۰۱ شکایت کرد. اندرو که فرزند سوم و دومین پسر الیزابت دوم است، از شرکت در گردهمایی‌های عمومی به عنوان عضو ارشد خاندان سلطنتی کنار گذاشته شد و عناوین نظامی خود را نیز به ملکه سابق انگلیس بازگرداند. با وجود آن‌که او اتهام‌های ویرجینیا جوفری علیه خود را رد کرد، اما اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام شد این شاهزاده انگلیسی با ویرجینیا جوفری برای صرف‌نظر از شکایتش به توافق رسیده است. طبق نظرسنجی جدید شرکت یوگاو، ۵۵ درصد از اعضای حزب محافظه‌کار متعلق به لیز تراس استعفای او را از نخست‌وزیری طلب کردند. به نوشته نیوزویک این نظرسنجی در بازه زمانی ۱۶-۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۴-۲۲ مهر ۱۴۰۱) قبل از تصمیم لیز تراس برای لغو تدابیر اقتصادی انتقادبرانگیزش که نشانه تایید قصور و اشتباه توسط او تلقی‌شد، برگزار شده است.

بحران شدید انرژی در اروپا

بحران انرژی اکنون انگلیسی‌ها را نیز شدیدا درگیر خود ساخته است. هزینه انرژی مصرفی شهروندان بریتانیایی از اکتبر سال جاری میلادی با ۸۰ درصد افزایش روبه‌رو شد. در حال حاضر به‌طور میانگین هر خانوار بریتانیایی نزدیک به ۱۹۷۱ پوند در سال برای مصرف انرژی می‌پردازد که این رقم از ماه اکتبر به ۳۵۴۹ پوند در سال رسید. انتشار این خبر در بحبوحه بحران تورم ۱۰ درصدی که شهروندان بریتانیا پس از دهه‌ها شاهد آن هستند، اثرات مخرب روانی در جامعه دارد. جاناتان بررلی، مدیر اجرایی «افگم» گفت که این افزایش «تأثیر گسترده‌ای بر خانوار‌ها در سراسر بریتانیا خواهد داشت». به گفته او افزایش دیگری در ژانویه «احتمالا وجود دارد» که منعکس‌کننده فشار قیمت‌گذاری قابل‌توجه در بازار‌های انرژی است. به گفته آقای بررلی، دولت باید کمک‌های بیشتری به خانواده‌ها ارائه کند. جاناتان بررلی می‌گوید: «بسته حمایتی دولت در حال حاضر کمک می‌کند، اما واضح است که نخست وزیر جدید باید برای مقابله با تاثیر افزایش قیمت‌ها که در اکتبر و سال آینده اتفاق می‌افتد، اقدامات بیشتری انجام دهد». به گفته او «پاسخ دولت باید با مقیاس بحرانی که پیش رو داریم مطابقت داشته باشد.» پیش بینی‌های تازه نشان می‌دهد که صورتحساب‌های معمول سالانه انرژی، ممکن است در ژانویه به بیش از ۵۰۰۰ پوند و در ماه آوریل از ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ پوند نیز تجاوز کند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها