برگزاری جشنواره آش مهر ماه در زنجان
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان:

برگزاری جشنواره آش مهر ماه در زنجان

همزمان با پانزدهمین دوره جشنواره آش؛

تجلیل از برترین های صنعت صنایع‌دستی استان زنجان و جشن شهر جهانی ملیله

از ۳۵ اثری که در شورای عالی جهانی صنایع دستی نشان اصالت دریافت کرد، سه اثر از زنجان بود.
از ۳۵ اثری که در شورای عالی جهانی صنایع دستی نشان اصالت دریافت کرد، سه اثر از زنجان بود.
کد خبر: ۱۳۸۳۲۸۲

جام جم آنلاین زنجان ؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: از ۱۱۸ اثری که در سال ۲۰۲۲ در شورای عالی جهانی صنایع دستی شرکت کرد، بیش از ۳۵ اثر از ایران نشان جهانی دریافت کرد و از این تعداد سه اثر از زنجان بود.


مریم جلالی در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی زنجان و غرفه های برتر شانزدهمین نمایشگاه صنایع دستی با اشاره به اینکه مردم استان زنجان امروز حماسه شیرین دیگری آفریدند افزود: ما ملت حماسه آفرین هستیم، زنان و مردان ما همیشه و در تمامی عرصه ها حماسه آفرین بوده اند.

وی با قدردانی از مسئولان استانی در برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره ملی آش و شانزدهمین نمایشگاه صنایع دستی اضافه کرد: روزگار سخت دوران کرونا گذشت این روزهایی را که در کنار هم به عنوان یک خانواده در این نمایشگاه ها هستیم باید قدردان باشیم.


این مسئول با بیان اینکه مهربانی را در کوچه به کوچه شهر زنجان دیدم که شعار بسیار خوب" زنجان میزبان مهربان" نیز برای آن انتخاب شده است ادامه داد: ما همه یک خانواده ایم، خانواده ای که از هر انگشت اعضای آن هنر می ریزد، حتی برای سخت ترین جنس "چاقو" زنجانی ها هنر آفریدند به طوری که فلز سخت را به هنر زیبا تبدیل کرده اند که زبانزد جهانیان است.


وی با اشاره به اینکه زنجان شهر جهانی ملیله نام دارد،اظهار داشت: در این شب خوش، شب جهانی شدن را جشن گرفته ایم، بخاطر اینکه هنر ایرانی است که از هیچ، همه چیز می سازد و این هنری است که تعجب جهانیان را به دنبال دارد.


جلالی خاطرنشان کرد: ملیله زنجان نیز باید جهانی تر شود، همانطوری که آش زنجان نیز در حال جهانی شدن است و طعم دلنشین دارد، ایرانی ها نشان دادند که حتی در پخت انواع غذا نیز حماسه آفرین هستند چرا که این کار پنج حس را در گیر می کند.


این مسئول با بیان اینکه نشان جهانی داشتن افتخار بزرگی است و به معنی آن است از هیچ، همه چیز می سازیم و تمامی حواس را درگیر می کنیم، ادامه داد: مس، چاقو ، ملیله، فرش دستبافت و دستپخت زنجان از اقتدار زن ایرانی حکایت دارد.


معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی کشور با اشاره به رونمایی از نشان توفیق در این استان خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که ما در طی قرن ها و روزگاران زیاد، شکافی بین زن و مرد نداشتیم، زنان سرزمین ما همیشه مقتدر بوده اند، احتیاجی به اقتدار کاذب ندارند.


وی یادآوری کرد: زنان سر زمین ما در همه جا اقتدار داشته و مادری کرده و در همه جا حتی در عرصه مدیریت حرف اول را زده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها