یادداشت-مرضیه تونه-کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

نقش خانواده سالم در سلامت خانوادگی و اجتماعی

کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

چگونگی مبارزه با افکار منفی

شرط آنکه دید فرد نسبت به زندگی اصلاح شود، آن است که او از همه نظر در ابعاد و زاویای مختلف رفتارش، مثبت شود. افکار، باورها و نظری را که درباره خود دارید مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم، آنها را تغییر دهید. رمز موفقیت در مثبت‌اندیشی، یافتن راههایی برای مقابله با افکار منفی و سپس پذیرفتن افکاری واقعی‌تر و مثبت‌تر به جای آنهاست. در ادامه راهکارهایی در این خصوص ارائه می‌گردد
کد خبر: ۱۳۸۲۳۴۵
نویسنده شهربانو بهروزیان کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش

مبارزه با افکار منفی

شرط آنکه دید فرد نسبت به زندگی اصلاح شود، آن است که او از همه نظر در ابعاد و زوایای مختلف رفتارش، مثبت شود. افکار، باورها و نظری را که درباره خود دارید مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم، آنها را تغییر دهید. رمز موفقیت در مثبت‌اندیشی، یافتن راه هایی برای مقابله با افکار منفی و سپس پذیرفتن افکاری واقعی‌تر و مثبت‌تر به جای آنهاست. در ادامه راهکارهایی در این خصوص ارائه می‌گردد.

بازاندیشی دوباره نسبت به افکار

برای تغییر دادن افکار منفی و جایگزین کردن افکار مثبت به جای آنها، لازم است که بدانید که افکار منفی، تحریف‌هایی هستند که در واقعیت صورت می‌گیرند، در واقع افکار منفی نوعی واقعیت تحریف شده هستند. هیچ چیزی، همیشه کاملا بد نیست؛ بلکه این صرفاً تفکر دفاعی شماست که وضعیت را چنین نشان می‌دهد. بنابراین عادت کنید که افکارتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهید تا دریابید که در کجا مسائل و کارها را اشتباه تفسیر کرده‌اید و در چه جاهایی باید افکار منفی خود را تغییر بدهید. برقرار کردن تعادل دوباره در افکار از این طریق، موجب تغییر هیجان‌ها و عواطف می‌شود و باعث می‌شود تا در درازمدت، به شیوه‌ای متفاوت شروع به تفکر کنید. این کار در نهایت، اثر عمیق و ریشه‌داری بر دید شما از زندگی می‌گذارد.

وارسی واقعیتها

به محض آنکه از وجود یک فکر منفی آگاه شدید، اعتبار آن را مورد بررسی قرار بدهید. ممکن است مشاهدات شما اشتباه بوده اند یا آنکه آن واقعه را اشتباهی درک یا تفسیر کرده باشید. بنابراین وقایع را مورد بررسی و کنکاش قرار دهید. اطلاعات مربوط به واقعه را که به آنها استناد میکنید با یک منبع عینی خارجی مطابق داده برای مثال آیا همکارتان مواد مورد نیاز برای انجام کار را درست برآورد کرده یا آنها را بیش از حد تخمین زده بود؟ چه بسا مسئله ای که تصور کرده اید روی داده است اصلاً وجود خارجی نداشته باشد.

مرور مستندات مربوط به افکار

در زندگی شما احتمالاً اوقاتی وجود داشته که انتظار وقوع بدترین شرایط را داشته‌اید و فقط به دنبال آن بوده‌اید تا کاری بکنید که وضعیت را به شرایط بهتری تبدیل کنید. آگاه بودن شما درباره چنین موقعیت‌هایی، به شما کمک می‌کند تا با هر گونه فکر منفی که هم اینک دارید، به مقابله برخیزید، آنها را عوض کنید و خود را از تمایل به منفی اندیشیدن حفظ کنید. اذعان به اینکه قضاوت قبلی‌تان اشتباه بوده است، پذیرش این نکته را که شاید حالا هم در اشتباه باشید، آسان‌تر می‌سازد.

همه چیز به جای خود

حتی وقتی هم که وضعیت واقعاً بد است، می‌توانید از منفی‌گرایی اجتناب کنید. به این منظور لازم است از تمرکز کردن بر مشکلات بپرهیزید و به جنبه‌های خوب امور، توجه کنید. بنابراین آن اجزا و عناصری از کار را در ذهن خود مرور کنید که خوبند یا در گذشته خوب از کار درآمده‌اند. به جای تعمیم دادن مسایل منفی، بر امور مثبت تاکید کنید. به مواردی که نشان می‌دهند مشکلات را بزرگ‌نمایی کرده‌اید، دقت کنید و فراموش نکنید که چنان‌چه در یک بعد از ابعاد زندگی اشتباه کرده باشید، دلیل نمی‌شود که فکر کنید در همه زندگی‌تان اشتباه عمل می‌کنید.

واقع‌گرا بودن

میل به کمال‌گرایی، خواسته‌ای طبیعی است اما اهداف کمال‌گرایانه به ناگزیر به احساسات منفی منجر می‌شوند، زیرا در بیشتر مواقع(چه در کار، چه در تفریح و بازی، چه در دوستی یا در عشق و محبت) دستیابی به ایده‌آل‌ها ممکن و عملی نیست. به همین دلیل، با افکار کمال‌گرایانه و آرزوهای دور ودراز خود مبارزه کنید. در مورد انتظاراتی که از خود، از دیگران و از دنیا دارید، واقع‌بین باشید. داشتن امید و آرزو، میل به موفقیت و نیل به آن، یا انتظار بهترین دستاورد را از دیگران داشتن، را کنار نگذارید، ولی اگر کارها به آن شکل کمال‌گرایانه‌ای که می‌خواهید بر وفق مرادتان به پیش نمی‌روند، نگذارید احساس بدی به شما دست بدهد.

 

جام جم آنلاین بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها