مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین

به زودی، طرح آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به زودی با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی طرح مهم آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین کلید خواهد خورد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به زودی با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی طرح مهم آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین کلید خواهد خورد.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۷۹

مهرداد نوری-جام جم آنلاین قزوین: یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان از کار‌های بسیار مهمی است که می‌تواند نیاز‌های آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را با حجم ۶۰ میلیون مترمکعب تامین کند.

ملکی افزود: در این طرح ۹ شهر و ۹۰ روستا در محدوده شهر‌های آبیک تا اقبالیه و ۵ شهر و ۱۰۴ روستا در محدوده تاکستان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با اجرای این طرح مهم بالغ بر ۷۸ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش آبرسانی قرار می‌گیرند.

به گفته ملکی، با تکمیل این طرح مهم میزان برداشت از منابع زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در مورد مشخصات این طرح اضافه کرد: آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین شامل دو پروژه احداث خط ۳۱۵ کیلومتری خط انتقال آب به همراه تاسیسات و تجهیزات وابسته و احداث تصفیه خانه آب شرب به ظرفیت ۳ متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: برای رفع مشکلات اجرایی خطوط انتقال آب شرب و شروع مجدد عملیات اجرایی پیش از یک دوره توقف با اولویت آبرسانی به شهر آبیک با استفاده از منابع عمومی دولت، عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در بخش‌های مختلف اجرایی و روند اجرا از ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد.

ملکی گفت: با دریافت مجوز ۵ میلیون مترمکعب آب از وزارت نیرو برای بخش خصوصی به عنوان مشوق سرمایه گذاری در تکمیل خطوط آبرسانی از سد طالقان به روش BOT (خودگردان) با توجه به محدودیت اعتباری دولت اقدام شد و با تشکیل کمیته مشترک با آبفای استان در خصوص پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب استان نسبت به واگذاری ۲۵ میلیون مترمکعب پساب به عنوان مشوق سرمایه گذاران داوطلب در تکمیل طرح آبرسانی از سد طالقان اقدام و اسناد مناقصه به تایید آبفای کشور رسید و اقدامات تکمیلی مربوط به آن در دستور کار قرار گرفت که موجب شد عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در اواخر تیرماه امسال با حضور وزیر نیرو افتتاح شود.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی سد نهب در تاکستان از دیگر کار‌های شاخصی است که انجام شده و این سد با ارتفاع متوسط ۴۸.۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب در منطقه تاکستان در حال اجراست.

ملکی گفت: سد نهب با طول تاج ۲ هزار و ۱۵۶ متر بزرگترین سد استان است و از جمله معدود سد‌های کشور با طول تاج طولانی بشمار می رود.

وی افزود: ذخیره جریانات نابهنگام سیلاب رودخانه خر رود و تنظیم آن برای اراضی کشاورزی دشت قزوین، تغذیه مصنوعی و محیط زیست پایین دست از اهداف احداث سد مخزنی نهب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با احداث این سد سالانه ۸۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پایین دست از طریق تلفیق با منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و ۳۰ میلیون متر مکعب برای تغذیه مصنوعی و حفظ محیط زیست تنظیم می‌شود.

ملکی یادآورشد: با اجرای این سد ضمن تنظیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی زمینه کاهش برداشت حدود ۹۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و رعایت الگوی کشت نیز مهیا می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: از مهمترین برنامه‌های شاخص اجرا شده در این طرح ادامه عملیات اجرایی احداث بدنه سد و سازه‌های وابسته، تهیه و نصب بخش عمده‌ای از تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال، ادامه قرائت، نصب و رفتارنگاری ابزار دقیق در بدنه سد، اتمام نصب تجهیزات ابزار دقیق در بدنه سد است.

وی گفت: آبگیری اولیه سد در اسفندماه سال ۹۹ انجام شد و دریافت مجوز احداث نیروگاه برقآبی در پایاب سد نهب از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و پیگیری دریافت مجوز واگذاری دو میلیون مترمکعب آب بخش صنعت برای تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاری از دیگر فعالیتهاست.

ملکی اظهارداشت: ادامه انجام اقدامات قانونی مربوط به تملک اراضی مخزن، شروع عملیات میکروژئودزی و نقشه برداری مخزن سد نهب، شروع و اتمام مطالعات طرح گردشگری سازه‌های آبی سد نهب، شروع و ادامه عملیات اجرایی راه جایگزین روستای شیزر با پیشرفت ۷۰ درصدی و دریافت مجوز کارگروه واگذاری استان موضوع دستورالعمل ماده ۲۷ قانون الحاق در خصوص واگذاری گردشگری سد نهب به سرمایه گذار بخش خصوصی و پاکسازی مرحله اول مخزن سد و انجام مقدمات پاکسازی مرحله دوم از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: در حال حاضر ساخت سد نهب از ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها