کد خبر: ۱۳۷۹۷۰۹
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل
به دنبال مرگ ملکه انگلیس، گمانه‌زنی درباره تحولات آینده این کشور در جریان است، اما بیشتر این گمانه‌زنی‌ها درباره آینده نه‌چندان دور بوده و قضاوت در مورد پیامد‌های طولانی مدت این رویداد، دشوارتر است.

سنت پادشاهی در انگلیس همان‌طور که از نظر افکار عمومی در بسیاری از کشور‌های دیگر عجیب است و به آن انتقاد دارند در داخل خود انگلیس نیز با انتقاداتی از سوی برخی گروه‌ها همراه است، اما معمولا صدای این گروه‌ها در سایه عملکرد رسانه‌های حامی پادشاهی انگلیس به جایی نمی‌رسد.

از دیرباز یک جنبش جمهوریخواه در بریتانیا وجود داشته که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد و معتقدند که نظام فعلی، ادامه حکومت پادشاهان انگلیس است که در گذشته ستم‌های زیادی بر مردم داشته‌اند. این گروه خواهان برگزاری همه‌پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس شده، اما به دلیل حمایت‌هایی که از ملکه انگلیس در دهه‌های گذشته شده است همواره در به چالش کشیدن مشروعیت سلطنت در قرن گذشته شکست خورده‌اند.

رسانه‌های انگلیسی و حامیان سلطنت در این کشور همواره در این سال‌ها تلاش کرده‌اند با به تصویر کشیدن چهره‌ای بی‌عیب و نقص از ملکه انگلیس، او را مایه آرامش مردم و عاملی وحدت‌بخش میان ملت بریتانیا عنوان کنند و همین تصویر ساختگی از رسانه‌ها و طرفداران سلطنت در این دهه‌ها توانسته بر انتقاد‌ها نسبت به نظام پادشاهی سرپوش بگذارد و تلاش‌ها برای زیر سؤال بردن این حکومت را عقیم بگذارد. اکنون که ملکه انگلیس در گذشته است پس از چندماه احتمالا این جنبش جمهوریخواهان با انگیزه جدیدی فعالیت خود را پی خواهد گرفت و برای به چالش کشیدن ساختار حکومت بریتانیا که قدمت آن به قرون وسطی برمی‌گردد اقدام خواهد کرد. البته از همین گروه‌ها باید حاضر باشند تا درباره چارلز سوم نیز با همان فضایی که درباره ملکه الیزابت ایجاد شده بود دست و پنجه نرم کنند؛ مسائلی از جمله این‌که او فردی شایسته و خوش‌نیت است و از حامیان سرسخت محیط زیست بوده و به جامعه انگلیس اهمیت می‌دهد. البته کار رسانه‌ها در مورد چارلز کمی سخت‌تر است، چرا‌که در گذشته و به‌ویژه ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از افشاگری‌ها درباره رسیدگی به امور مالی موسسه خیریه او منتشر شده که برایش دردسرساز است از جمله این‌که او چمدانی به ارزش یک‌میلیون یورو پول نقد از یک سیاستمدار قطری گرفته است. نکته دیگر این‌که چارلز در زمان دشواری به سلطنت رسیده، زیرا انگلیس با تورم سرسام‌آور و بحران اقتصادی مواجه است و تبعات برگزیت برای این کشور هنوز پایان نیافته و احیای احساسات ناسیونالیستی و جدایی‌طلبی اسکاتلندی‌ها نیز بر مشکلات این کشور افزوده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها