«این حسین کیست! که عالم همه دیوانه اوست»
کد خبر: ۱۳۷۹۴۵۴
نویسنده سینا واحد - نویسنده

اگر، یک نماد دانشگاهی و آکادمیک پژوهشی روان‌شناسانه، می‌توانست، یک پژوهش روانشناختی «اندازه‌گیری سطح نشاط»، در میان نسل جوان، جامعه امروزین آمریکا، به دست آورد؛ و سپس آن را با نسل جوان ایران، قیاس کند، آن وقت، می‌توان چشم بر واقعیت‌های پنهان معنایی و قدرت برانگیختگی جوانان دو جامعه و دو تمدن و دو فرهنگ معروف و برجسته جهان معاصر، انداخت؛ و فاصله‌ها را دید و تفاوت‌های فاحش و ناباورانه را باور کرد و آن‌گاه، دربرابر کلمه قدسی «حسین» سجده کرد و از ستاره درخشنده «اربعین»، که هرسال قلب‌ها و روح‌ها را در دریای نشاط و پرمحبت خویش، پاکیزه و درخشان می‌کند، قدردانی نمود.

این، یک حقیقت مسلم است، که دسترسی به گردنبند «نشاط» در تمدن آمریکای امروزین، از درون و ژرفای فرهنگ و ارزش‌های معنایی، صورت نمی‌پذیرد. بلکه، باید از «خارج» آن را به دست آورد! و «خارج» عبارت است از: «کوکا»، «مواد صنعتی مدرن مخدر»، «مشروبات الکلی»، «موسیقی الکترونیک» و«دیسکو و کاباره». و نشاطی که از این طریق به دست می‌آید، نه‌تنها، کوته‌دوام، و محوشونده است، بلکه ممکن است به جای «نشاط»! «یأس» و «افسردگی»، پردامنه و پرپیرایه تولید کند و سبب افزایش خشونت‌ورزی، در جامعه گردد.

بازار مصرف ...: شربت‌ها و قرص‌ها و آمپول‌های تولیدکننده «نشاط» و «خنده» در جامعه دموکراتیک آمریکا، بیش از «چهل میلیارد دلار»، در سال است!!! و این حقیقت تلخ و سیاه، تنها، یک پیام، می‌تواند داشته باشد و آن این است که: تمدن آمریکایی، توانایی تولید نشاط فرهنگی و معنوی را از دست داده؛ و دیگر، قادر نیست نیاز بزرگ تمدنی خویش را پاسخ دهد؛ از همین روی، استراتژی جهانی به آتش کشیدن «برج‌های دوقلو» با تابلوی بزرگ «القاعده»؛ وارد چرخه «مدیریت سیاسی جهان» می‌گردد و خط تولید «خشونت بسته‌بندی شده» و «خشونت اندازه‌گیری شده» در جهان سیاست و کشورها و ملت‌ها، افتتاح می‌شود.

و در چنین شرایط یاس‌آفرینی که بر تاریخ جهان و سرنوشت بشریت، سایه افکنده است؛ «ستاره اربعین»، جلوه‌گری‌های قدرتمندانه و ساحرانه خویش را آغاز می‌کند و با قدرت آتشفشانی‌اش؛ انرژی «جذبه‌آفرین» جهانی منحصر‌به‌فرد عاشورایی خویش را برفراز تاریخ ملل خاورمیانه پهن می‌کند و چونان، سپری نفوذناپذیر، در برابر تهاجم توفانی و چند منظوره آمریکا و غرب، شخصیت ملی و روحی همه جوانان خاورمیانه را حفظ می‌کند؛ و نمی‌گذارد، استراتژی جدید آتش‌بازی با «برج‌های دوقلو»، به پیروزی کامل، دسترسی یابد.

بدین سبب: با قاطعیت، می‌توان اعتراف کرد مفهوم شگفت هزار صفحه «اربعین»، بزرگ‌ترین قلعه دفاعی متحرک جهان بشریت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها