رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شاهرود خبر داد:

بهره برداری از فاز اول طرح «روستا بازار» در شاهرود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳۰ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد
کد خبر: ۱۳۷۷۸۸۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳۰ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و گفت:۱۱۹ مورد از این پروژه‌ها عمرانی و ۱۱ مورد پروژه تولیدی و اقتصادی است.

محمد رضا قاسمی با بیان اینکه یک هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها هزینه شده است افزود: برای افتتاح پروژه های عمرانی اعتباری بیش از ۵۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و برای بهره برداری از ۱۱ پروژه تولیدی و اقتصادی استان ۸۶۸ میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کم‌آبی به عنوان مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی در استان نام برد و گفت: در همین راستا بخش عمده اعتبارات هزینه شده با محوریت حل این محضل و تمرکز بر بخش آب و خاک در بخش کشاورزی استان هزینه شده است.

قاسمی از توسعه سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان خبر داد و اضافه کرد: احیاء، بازسازی و مرمت قنوات، احداث کانال های عمومی آبیاری، لوله های انتقال آب، ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، و...از مهمترین پروژه های عمرانی آماده افتتاح در هفته دولت هستند. و با حمایت های دولت تاکنون قریب ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شدند.

وی با اشاره به پروژه های تولیدی و اقتصادی آماده افتتاح در استان گفت: افتتاح دو واحد پرورش گاو شیری، سه واحد کشت گلخانه، یک واحد پرورش مرغ گوشتی، یک واحد کارخانه تولید خوراک دام و چند پروژه احداث باغات نوین و ایجاد یک باغ مادری و..از پروژه‌های آماده بهره برداری استان در بخش کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از توسعه باغات شیب‌دار در استان به عنوان یک اولویت در بخش باغبانی نام برد و گفت: همچنین توسعه باغات پسته و گردو نیز از اولویت‌های جهادکشاورزی استان هستند.

قاسمی با اشاره به توفیقات جهادکشاورزی در استان در سال زراعی جاری از افزایش قابل توجه خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و گفت: گندم خریداری شده امسال در مراکز خرید دولتی در استان از مرز ۶۴ هزار تن نیز گذشته است و این در حالی است که گندم خریداری شده استان در سال قبل ۴۱ هزار تن بوده است.

وی از افزایش ۵۰ درصدی خرید گندم در استان خبر داد و افزود: افزایش قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان که با دوراندیشی دولت سیزدهم انجام شد نقش مهمی در افزایش گندم خریداری شده در استان و کاهش قاچاق این محصول استراتژیک داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با این تمهید دولت مردمی، بخش اعظم گندم تولیدی استان و کشور جذب مراکز خرید دولتی شد و قاچاق گندم در کشور به شدت کاهش یافت.

وی از افزایش حداقل ۳۰ درصدی تولید گندم در استان خبر داد و گفت: معمولا سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد گندم تولیدی هر استان تحویل مراکز خرید نمی شود و گندمکاران برای مصرف خود، تامین بذر و...از آن استفاده می کنند.

قاسمی با اشاره به سفر سال قبل رئیس جمهور به سمنان اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی از این سفر ۱۳ مصوبه به ارزش ۶۷۶ میلیارد تومان بوده است. ضمن اینکه ۶۰ میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی استان تخصیص یافت.

وی از اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی برای توسعه کشت های گلخانه ای به عنوان یکی دیگر از برکات سفر دولتمردان به استان نام برد و گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد قطب دامپروری مهدیشهر، ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه کشت گلخانه ای، و...از دیگر دستاوردهای سفر برای بخش کشاورزی استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، توسعه کشاورزی قراردادی و توسعه کشت نشایی را از اولویت های جهادکشاورزی در سال زراعی آینده نام برد و افزود: همچنین طرح افزایش تولید علوفه نیز تهیه شده و قرار است که در این ارتباط طرح های خوبی اجرایی شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در خصوص کاهش وابستگی کشور در بخش کشاورزی و امنیت غدایی گفت: در همین راستا جهادکشاورزی طرح های ارزان‌سازی علوفه و کاهش وابستگی به خارج از کشور و طرح جهش تولید در دیم‌زارها و... را با جدیت دنبال خواهد کرد و ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان مشمول این طرح ملی خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها