دشت حاصلخیز جنوب تهران و ری، منشأ بسیاری از مباحث در طول تاریخ و حتی یکی از عوامل فتنه‌انگیز و دنیاطلبی عمر سعد در جریان به‌ شهادت‌ رساندن حضرت امام‌ حسین (ع) در محرم سال ۶۱هجری بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۸۳۲
نویسنده مهدی مقاری - نویسنده و پژوهشگر

برای اهمیت این دشت پرمحصول که در مجاورت مسیر جاده ابریشم نیز قرار دارد دلایل متعدد دیگری را می‌توان برشمرد که از آن جمله وجود ذی‌قیمت افراد عالم و عامل است و سبب سکونت بسیاری از این نوع افراد در این محدوده مکانی شده است.

پذیرش ولایتعهدی امام‌رضا(ع) در دربار مأمون باعث تردد کاروان‌های متعددی از سمت مدینه به طوس و گذر از کنار این دشت حاصلخیز شد و تدفین حضرت جعفربن‌موسی‌الکاظم(ع)، برادر تنی امام‌رضا(ع) پس از نبرد و درگیری در اطراف ساوجبلاغ در این دشت مزید بر دیگر دلایل گفته‌ شده گردید.

برگزاری شکوهمند برنامه‌های متعدد دینی در طول سال‌های متمادی به برکت و مرکزیت این امامزاده واجب‌التعظیم با دریای خاص برگزار شده و می‌شوند.

یکی از این برنامه‌های به‌شدت تاثیرگذار، اجرای آیین تعزیه بنی‌ اسد در ظهر روز دوازدهم محرم است که بیش از پنج قرن از اجرای مداوم و مستمر آن می‌گذرد. حدود ۶۰سال پیش و در دوران حکومت ستمشاهی پهلوی، واقعه‌ای رقم خورد که این مراسم را بیش از همیشه نمایان و اثرگذار کرد.

دستگیری حضرت امام‌خمینی(ره) و رسیدن خبر آن به اکثر شهرهای مذهبی کشور و خروش اسلامی و شیعی پیروان و مقلدان آن مرجع دینی سبب شد تا در اکثر شهرها، مردم به میدان آمده و خواستار رهایی حضرت‌امام(ره) از چنگال دژخیمان پهلوی شد.

مردم پیشوا نیز در روز چهارشنبه ۱۲محرم ۱۳۸۳ قمری برابر با ۱۵خرداد۱۳۴۲ شمسی در قبل و حین اجرای این مراسم معنوی شنونده خبر تلخ دستگیری مرجع تقلید خود شدند که عرق دینی آنها باعث شد پیشوا و حرم مطهر حضرت امامزاده جعفربن‌موسی‌الکاظم(ع) تبدیل به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های کفن‌پوشی مردم ایران در روز تاریخی و موثر ۱۵خرداد گردد.

مردمی که غسل شهادت کرده، داس در دست برای رهایی مرجع تقلید خود راه تهران را پیش گرفته در میانه راه، مردم ورامین و روستاهای اطراف را کنار خود دیده ولی هیچ‌گاه به تهران نرسیده و در نیمه‌راه (باقرآباد) خون سرخ‌شان سنگفرش خیابان شد، ولی صدای آنها برای همیشه در گوش تاریخ فریادی بلند شد که همگان آن را شنیدند و جرقه‌ای بزرگ به وسعت تغییر ضوابط و قوانین مرسوم دیپلماسی پوشالی دنیا و فروپاشی سلطنتی ۲۵۰۰ساله در ایران شد.

شهدای این قیام مردمی بسیار مظلوم هستند ولی صدای آنها مبنی بر حمایت از مرجعیت و زمان‌شناسی برای همیشه در پژواک پرپیچ‌وخم دالان‌های تاریخ شنیده خواهد شد به شرطی که ما بخواهیم آن را بشنویم و یاریگر مقتدا و رهبر خویش باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها