رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

احتمال خیز جدید کرونا؛ اواخر پاییز | ویروس ضعیف نشده است

دو زیرسویه جدید امیکرون تحت عنوان BA.4 و BA.5 به سرعت در حال گسترش هستند و باعث افزایش کرونا در سراسر جهان شده‌اند. این سویه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر نگران‌کننده هستند؟
دو زیرسویه جدید امیکرون تحت عنوان BA.4 و BA.5 به سرعت در حال گسترش هستند و باعث افزایش کرونا در سراسر جهان شده‌اند. این سویه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر نگران‌کننده هستند؟
کد خبر: ۱۳۷۲۰۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، کرونا دوباره در جهان خیز گرفته و در برخی از کشورها به اوج قله ابتلا نزدیک است.

تعداد مبتلایان در آمریکا و اروپا روز به روز در حال گسترش است. دولت مردان مردم را به رعایت شیوه نامه ها خصوصا استفاده از ماسک دعوت می کنند و از آنها می خواهند که واکسن بزنند.

تولیدکنندگان واکسن در حال توسعه و تولید دوزهای تقویت کننده برای مهار سویه های جدید امیکرون هستند.

محققان دو زیرسویه جدید امیکرون را BA.4 و BA.5 نامگذاری کردند که دلیل شیوع دوباره کرونا در کشورها هستند.

اما سوال اینجاست که این دو زیرسویه چه ویژگی هایی دارند و چگونه توانستند دوباره نگرانی از خیز کرونا را افزایش دهند؟

قدرت و نحوه انتقال نوع جدید چگونه است؟

BA.4 و BA.5 به امیکرون که زمستان گذشته شیوع پیدا کرده بود، نزدیک هستند. این دو سویه در ماه مارس به فهرست نظارت سازمان بهداشت جهانی اضافه و به عنوان انواع نگران کننده ویروس در اروپا تعیین شدند بنابراین این سویه ها قبلا هم وجود داشته‌اند و اکنون به نظر می رسد که بسیار سریع‌تر از سایر گونه ها در حال پخش شدن هستند.

اکثر کشورهای اروپایی اکنون درگیر این سویه هستند و پیش بینی می شود به زودی از سایر انواع کرونا پیشی بگیرند. این گونه ها پیش تر در پرتغال بودند و BA.5 اکنون در آنجا سویه غالب است.

مقامات آمریکایی می گویند که شاهد افزایش تعداد ابتلاهای ناشی از دو سویه جدید هستند. ابتلا به کرونا در بریتانیا نیز در حال افزایش است که ناشی از BA.4 و BA.5 همین سویه است. استرالیا نیز مواردی را گزارش کرده است.

آیا این زیرسویه ها خیلی خطرناک هستند؟

کارشناسان مطمئن نیستند این دو سویه چه ضربه سختی به کشورها وارد خواهند کرد. تصور نمی شود که BA.4 و BA.5 Omicron کشنده تر از سایر انواع کرونا باشند. بسیاری از افراد نسبت اکنون واکسن دریافت کرده اند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می‌کند.

اما به نظر می رسد که زیرسویه های جدید راحت تر در حال گسترش هستند. این تا حدی به این دلیل است که ایمنی ممکن است کاهش یابد.

بسیاری از کشورها نیز محدودیت‌های کرونایی خود را برداشته‌اند، به این معنی که مردم بیشتر با هم در تعامل هستند که به ویروس شانس بیشتری برای انتشار می‌دهد. BA.4 و BA.5 می توانند افرادی که اخیرا به امیکرون مبتلا شده اند رو دوباره درگیر کنند. موجی جدید می تواند منجر به بیشتر شده بستری‌ها در بیمارستان و مرگ و میر بیشتر شود.

چگونه می توانیم در برابر زیرسویه ها از خود محافظت کنیم؟

مانند سایر انواع ویروس، خطر یا بیماری جدی برای افرادی که مسن یا دارای بیماری زمینه ای بیشتر است. اگرچه واکسن‌های فعلی دفاع کامل در برابر این بیماری نیستند، اما همچنان بهترین خط دفاع هستند.

واکسن ها خطر ابتلا به بیماری شدید را در برابر سایر انواع اصلی کرونا از جمله دلتا، آلفا، بتا و گاما کاهش داده اند.

پزشکان می گویند ضروری است که افراد تعداد دوزهای توصیه شده را برای به دست آوردن حداکثر ایمنی در برابر انواع موجود و در حال ظهور دریافت کنند.

گفتنی است که نسخه های به روز شده واکسن ها علیه انواع کرونا در حال طراحی و آزمایش هستند. تولیدکنندگان نیز در تلاش هستند به این کار سرعت بدهند و انتظار می رود واکسن ها در پاییز به بازار برسند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها