فاینورد - رم در فینال لیگ کنفرانس اروپا

ببینید | جهانبخش یک قدم تا جام

طی چند دهه اخیر که القات و عناوین خاصی به بازیکنان و مربیان فوتبال داده شد، شاید هیچ لقبی به اندازه « آقای خاص » ماندگار نشده باشد.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۲۴
تعداد بازدید : 78

به گزارش جام جم آنلاین، ژوزه مورینیو طی نزدیک به دو دهه اخیر با رفتارهای شخصی و همچنین افتخارات ورزشی‌اش نشان داده که تا چه اندازه این لقب برازنده او بوده است.

وقتی بعد از چند ماه دور مانده از مستطیل سبز به ایتالیا و باشگاه رم رفت، خیلی‌ها منتظر یک ماجراجویی تازه از او بودند. اگرچه نتوانست تیمش را در قامت یک مدعی کنار دیگر غول‌های ایتالیایی در سری A نگه دارد، اما لیگ تازه تاسیس کنفرانس اروپا بهترین فرصت بود تا او توانایی‌هایش را بار دیگر نشان دهد.

حالا ورزشگاه اصلی شهر تیرانا در آلبانی می‌تواند برای همیشه در ذهن آقای خاص بماند. رم بعد از پشت سر گذاشتن لسترسیتی در مرحله نیمه نهایی حالا به فینال امشب رسیده تا رویای کسی اولین جام اروپایی‌اش را محقق کند. البته این اولین باری نیست که رمی‌ها به فینال یک جام اروپایی می‌رسند.

جالوروسی یک بار در سال 1984 در فینال کاپ اروپا مقابل لیورپول قرار گرفت و در ضربات پنالتی باخت؛ بار دوم هم در سال 1991 در فینال مقابل اینتر بازی کرد و در دو بازی رفت و برگشت به نراتزوری باخت. نکته جالب دیگر در مورد رم این است که گرگ‌ها در واقع تنها تیم اروپایی هستند که به نیمه نهایی هر سه جام لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و کنفرانس اروپا رسیده‌اند.

در آن طرف، فاینورد از لحاظ جام‌ها و افتخارات اروپایی در نقطه مقابل رم قرار دارد. تیم هلندی یک بار در سال 1970 جام اروپایی را بالای سر برد و دو بار هم در سال‌های 1974 و 2002 در جام یوفا به قهرمانی رسید. با این حساب، فاینورد در صورت قهرمانی به اولین تیمی در اروپا تبدیل می‌شود که در سه فرمت مختلف این بازی‌ها به قهرمانی رسیده است. از آن طرف، اگر مورینیو بتواند تیمش را امشب قهرمان کند، اولین مربی است که در سه جام مختلف اروپایی به قهرمانی رسیده است. مورینیو تاکنون یک بار در لیگ قهرمانان و دو بار در لیگ اروپا با تیم‌های مختلف به قهرمانی رسیده است.

آخرین تقابل

فاینورد و رم برای رسیدن به فینال تیرانا، عملکرد نسبتا متفاوتی از یکدیگر داشته‌اند. فاینورد در 12 بازی قبلی خود در این جام، هنوز نباخته و هشت پیروزی و 4 تساوی از خودش به جا گذاشته است. در مقابل، جالوروسی 7 پیروزی، سه تساوی و دو باخت به دست آورده است. از طرف دیگر، این اولین باری نیست که دو تیم در بازی‌های اروپایی مقابل هم قرار می‌گیرند. این دو تیم در مرحله یک شانزدهم لیگ اروپا در فصل 15-2014 مقابل هم قرار گرفتند که رم در مجموع با نتیجه 3 بر دو به پیروز رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها