محققان دانشگاه ام‌آی‌تی، یک ربات کوچک قابل حمل ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کاربران آموزش دیده برای کنترل خونریزی شدید داخلی در قربانیان کمک کند.
کد خبر: ۱۳۵۹۶۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، ربات دانشگاه ام آی تی به هوش مصنوعی هم مجهز است و به پزشکان و پرستاران کمک می کند سوزن های پزشکی را در رگ خونی اصلی فرد فرو کنند.

در طب اورژانس چیزی به نام «ساعت طلایی» وجود دارد و برمبنای آن افرادی که خون ریزی شدید دارند، باید در عرض 60 دقیقه و گاهی اوقات تا 10 دقیقه، تحت درمان قرار گیرند تا شانس زنده ماندن آنها بالا بماند. به همین دلیل، پرستاران آموزش دیده اند تا در اسرع وقت وارد عمل شوند و حتی برخی از آنها کیت های اولیه ای را برای جلوگیری از خون ریزی به همراه دارند.

با این حال، برخی از درمان های مورد نیاز، مانند قرار دادن سوزن پزشکی در رگ خونی اصلی، نیاز به آموزش خاصی دارد، به این معنی که بیمار باید به بیمارستان منتقل شود. این یک مشکل واقعی است زیرا در برخی موارد، خونریزی شدید باید قبل از حمل و نقل مصدوم به بیمارستان کنترل شود تا شانس زنده ماندن کاهش نیابد.

راه‌حل ایده‌آل همراه داشتن یک جراح است، اما از آنجایی که این کار همیشه عملی نیست، دانشگاه ام آی تی، از یک ربات مجهز به هوش مصنوعی کمک گرفته است. دستگاه مذکور، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و تصویربرداری مافوق صوت را ترکیب می‌کند تا کارکنان اورژانس و پرستاران را برای نجات جان افراد راهنمایی کند.

ربات AI-GUIDE برای فعالیت در کنار ران بیمار و در جایی که پا و شکم به هم می رسند قرار می گیرد. سپس این دستگاه یک صفحه نمایش با هدف گیری ساده را نشان می دهد تا کاربر را به محل صحیح سوزن زدن هدایت کند. هنگامی که پرستار به کنار محل هدف رسید، ربات از او می خواهد سوزن را به رگ خونی فشار دهد. این سوزن به یک سیم راهنما متصل است که می‌تواند مایعات، داروها، بالون‌های بادی و غیره را برای کنترل خونریزی یا جراحی منتقل کند.

این سیستم به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دیدن و حتی تفسیر تصاویر، از آن استفاده کند و می تواند از مشکلاتی مانند از دست دادن شدید خون مطلع شده و در مورد آن هشدار دهد. در آزمایش‌هایی که بر روی مدل‌های بافت و رگ‌های خونی انسان ها و خوک ها انجام شد، افراد با درجات مختلف تجربه پزشکی توانستند تنها با دو دقیقه آموزش در عرض تقریبا یک دقیقه از این ربات با موفقیت برای تزریق استفاده کنند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها