همه آنچه لازم است درباره نقش پلاکت خون و اهمیت آن در بدن بدانید

خون و خونریزی!

گاهی یک خونریزی بینی ساده یا لکه‌های قرمز روی پوست که جدی‌شان نمی‌گیریم می‌توانند نشانه‌هایی از اختلالی جدی در سلول‌های موجود در بافت خون باشند؛ علائم و نشانه‌هایی که لازم است قبل از بروز مشکلات حاد، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۱۹
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه
 
یکی ازمهم‌ترین مواردموجود درآزمایش خون،PLT یاهمان پلاکت‌های خون است که وضعیت سلول‌های‌خونی بدن رانشان می‌دهد. کاهش تعداد این پلاکت‌ها نیاز به رسیدگی‌های جدی دارد.مثلا خوب است بدانید که اگر تعداد پلاکت‌ها‌ کمتر از۱۵۰هزار عدد در هرمیکرولیتر خون باشد، یعنی به نوعی کم‌خونی دارید اما آنچه لازم است هرکسی بداند این است که اگر این کاهش خفیف باشد ممکن است بدون علامت بوده و اختلالی درمسیر لخته‌شدن یا خونریزی ایجادنکند وفرد تا مدت‌ها به مشکل خود پی نبرد.اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، سابقه خانوادگی در کم‌بودن پلاکت‌های‌ خون داریدیابابیماری خاصی مانند آنمی، انواع سرطان، عفونت‌های ویروسی، رماتیسم مفصلی و...دست‌وپنجه نرم می‌کنید، لازم است که به وضعیت پلاکت‌های‌ خون‌‌تان بیشتر از هر وقت دیگری توجه کنید؛ چراکه در این بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه پلاکت‌ها را مورد هدف قرار داده و آنها را تخریب می‌کند.
     
دردسرسازان برای پلاکت
برخی داروها، ازجمله این دردسرسازها هستند. درواقع عوارض جانبی بعضی از داروها در کم‌شدن تعداد پلاکت‌ها‌ تأثیر دارند و با تأثیر منفی برعملکرد سیستم ایمنی،باعث تخریب آنها می‌شوند؛ ازجمله این داروها، هپارین، کینین، آنتی‌بیوتیک‌های سولفوردار و داروهای ضدتشنج هستند که باید درمصرف آنها نهایت دقت رابه کاربردکه فقط براساس تجویز پزشک وبه اندازه کافی مصرف شوند. دراین میان،مصرف بیش ازحدالکل هم می‌تواند اختلالاتی جدی برای پلاکت‌های خونی ایجاد کند.برای همین است که قریب‌به‌اتفاق متخصصان هماتولوژیست پرهیز از الکل را توصیه و مکرربرآن تاکید دارند.علاوه‌براین، برخی داروهای حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند.پس اگردرهرکدام از این گروه‌هایی که احتمال بروز اختلال در خود را دارند قرار می‌گیرید، بهتراست هرگونه کبود شدن وقرمزی سطح پوست،خونریزی بی‌وقفه از محل زخم‌ها، خونریزی مکرر از بینی، خستگی و ضعف و نهایتا وجود خون در ادرار یامدفوع‌ راجدی بگیرید که می‌توانند زنگ خطری جدی برای اختلالات پلاکتی خون‌تان باشند. 
     
بسپار به پزشک
خوددرمانی و گذر زمان و درمان‌های خانگی و سنتی، آن راه‌حل‌هایی نیستند که بتوانند معضلات و اختلالات پلاکت‌های خون را درمان کنند. پس بهتر است که در صورت هرگونه علائم یا حتی سابقه خانوادگی بدون علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های دقیق، میزان و نوع اختلال پیدا شود.آزمایش CBC که با گرفتن یک نمونه خون از بازو انجام می‌شود یکی از روش‌های روتین و پرکاربرد برای تشخیص پلاکت خون پایین است. علاوه‌بر‌این، انجام سونوگرافی و تشخیص اندازه طحال هم از دیگر راه‌های تشخیصی توصیه‌شده توسط پزشکان است.درچنین شرایطی،اگرتعداد پلاکت‌های خون از۱۰هزار پلاکت در میکرولیتر کمتر باشد احتمال رخ‌دادن خونریزی داخلی وجود دارد. اگرچه این خونریزی‌ها به‌ندرت اتفاق می‌افتند اما موضوعی نیست که بتوان از آن ساده و گذرا عبور کرد. چکاپ‌های دوره‌ای، تجویز دارو، تزریق خون یا همان انتقال پلاکت، توصیه به مصرف مواد غذایی غنی از فولات مانند جگر گاو و سبزیجات پهن‌برگ، خوراکی‌های حاوی ویتامینB۱۲مانند تخم‌مرغ و...هم ازاصلی‌ترین توصیه‌های درمانی پزشکان برای بیماران است. 

انواع اختلال خونی
پایین‌آمدن تعداد پلاکت‌های خونی، همزمانی لخته‌های خونی متعدد درسراسر بدن، تخریب گلبول‌های قرمز وکاهش عملکرد کلیه و... ازجمله اختلالاتی بوده که ممکن است‌درسطح پلاکت‌های خون رخ‌بدهد.به طورکلی‌فراموش نکنید که تعداد طبیعی این سلول‌های‌خون بین۱۵۰تا۴۵۰هزار درهرمیکرولیتر خون است.اگرمقدارپلاکت فردبیش از۴۵۰هزارعددباشد فرد به ترومبوسیتوزیس مبتلاست و برعکس اگر این مقدار کمتر از ۱۵۰هزار عدد باشد بیمار دچار ترومبوسیتوپنی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها