بهار غبارآلود در راه است
گردوغبار دوباره در استان‌هایی مانند خوزستان مشکل‌ساز شده و این شرایط در بهار نیز ادامه خواهد داشت

بهار غبارآلود در راه است

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: مدت‌هاست که جمعیت تهران به حد اشباع رسیده و خدمات شهری پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.
کد خبر: ۱۳۵۷۸۸۵
به گزارش جام جم آنلاین، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در مراسم پیش نشست دومین همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در ایران گفت: بیش از دو سده از آغاز انتخاب تهران به‌عنوان مرکز سیاسی اداری کشور می‌گذرد و این شهر از لحاظ افزایش جمعیت، گسترش افقی و عمودی و تنوع فعالیت‌ها و خدمات همواره روند رو به رشدی را طی کرده است؛ به‌گونه‌ای که مدت‌هاست که جمعیت این شهر به حد اشباع رسیده و خدمات شهری پاسخگوی نیاز‌های شهروندان نیست.

شمس احسان افزود: از سوی دیگر، مخاطرات طبیعی و انسانی نیز موجودیت شهر، زندگی شهروندان و آرامش و رفاه آنان را با تهدید مواجه کرده است. افزایش بیش از حد جمعیت، رشد بیکاری، تمرکز بیش از حد فعالیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک سنگین، ناکافی بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، کمبود منابع آب، آلودگی‌های زیست‌محیطی از جمله چالش‌هایی است که شهروندان و مدیران شهری با آن مواجه‌اند. چالش‌هایی که علاوه بر پایین آوردن کیفیت زندگی در شهر، وجهه­ آن را به‌عنوان پایتخت کشور مخدوش ساخته است.

شمس احسان گفت: کارایی مدیریت شهری وابستگی مشخصی به عوامل زمینه‌ای از قبیل ثبات سیاسی، یکپارچگی اجتماعی، رونق اقتصادی و نیز عوامل دیگری از قبیل مهارت و انگیزه‌های سیاستمداران و اشخاص استفاده‌کننده از این سیاست‌ها دارد. تحت این شرایط، چارچوب و ویژگی‌های سازمانی حکمرانی شهری به‌ویژه نقش اجرایی بخش دولتی، بخش خصوصی و شهروندان، تأثیر بسیار تعیین‌کننده‌ای در موفقیت آن ایفا می‌کند.

وی گفت: توسعه شهر تهران طی چند دهه اخیر، تابع سیاست و برنامه جامع و همه جانبه‌ای نبوده است. در سطح «منطقه کلان‌شهری» (مجموعه شهری تهران و شهر‌های اطراف آن)، عدم توجه به ساماندهی اسکان جمعیت و استقرار فعالیت‌ها و توسعه و عمران شهر‌ها و آبادی‌ها، ضمن تشدید آسیب‌ها و مخاطرات گسترده زیست‌محیطی و اجتماعی در منطقه، موجب فشار بیش از اندازه بر حکمرانی شهر تهران شده است.

شمس احسان در ادامه گفت: مدیریت شهری درگیر مسائل و چالش‏های روزمره و جاری است. تجمیع و انباشت مسائل حل‌نشده تهران، موضوعی است که جز با اتکا به تحقیقات و پژوهش‎های راهبردی تدبیر آن ممکن نخواهد بود. سالهاست تهران مسیری را طی می‏‌کند که برخلاف آینده ترسیم شده در سند چشم‏‌انداز و اسناد فرادست خود است. اقدامات صورت گرفته، بیشتر به‏ عنوان مُسکن بوده تا درمان بیماری‏های پیشرو باشد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به بحث مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری افزود: مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری، یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که مدیریت شهری در برابر شهر و شهروندان دارد تا منافع و انتظارات اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی همه ذینفعان را برآورده کند.

وی این مسئولیت را در حوزه قانونی، اصلاح قوانین شهری منطبق با نیاز‌های جامعه و رفع موانع قانونی عنوان کرد و در حوزه اجتماعی این مسئولیت را برنامه ریزی جهت بهبود رفاه اجتماعی، و اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

شمس احسان مسئولیت مدیریت شهری در حوزه اقتصادی را اتصال اقتصاد شهری به اقتصاد جهانی، اصلاح ساختار و فرآیند‌ها در جهت خدمت رسانی بهینه به شهروندان، کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و افزایش بهره وری عنوان کرد.


وی مسئولیت مدیریت شهری در حوزه اخلاقی را رعایت اصول اخلاقی و مبارزه با فساد اداری دانست.

در حوزه شفافیت شمس احسان به ایجاد نظام اطلاعاتی یکپارچه و ارایه گزاش عملکرد به شهروندان به عنوان مسئولیت مدیریت شهری اشاره کرد و در حوزه ارتباطات و مشارکت هم جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر را مسئولیت مدیریت شهری عنوان کرد.


بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، شمس احسان در پایان هم مسئولیت مدیریت شهری در حوزه بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست را ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری شهری دانست.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها