قدس قبله نخستین مسلمانان جهان ، سرزمین اصلی و وطن میلیون ها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۳

این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان های آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی - نظامی ، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان هایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشه ای شبکه 5 سیما با علی اکبر محتشمی پور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد ، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.

عده ای در ذهنشان این قضیه است که ما کشوری هستیم مستقل با مشکلات خاص خودمان و گرفتاری های داخلی و خارجی که برای هر کشوری ممکن است وجود داشته باشد. چرا ما اینقدر مساله فلسطین را برای کشورمان برجسته می کنیم. این سوال در ذهن برخی است که چرا ما باید به فلسطین کاری داشته باشیم. آن کشوری است برای خودش ، ما هم کشوری هستیم برای خودمان؛
من فکر می کنم سوال خوبی مطرح کردید. شاید بخش عمده ای از مردم تیزبین ما و قشر فهیم و فکور ما که در مسائل سیاسی ورود دارند پاسخ این سوال شما را بدهند و اصولا چنین سوالی در ذهنشان وجود نداشته باشد. به خاطر این که ما کشوری هستیم در دل جهانی که بیش از 170 کشور دارد. ما یک جزیره مجزا و تافته جدابافته در یک گوشه دنیا نیستیم و سرنوشت مشترک با سایر کشورها داریم.
وقتی در نقطه ای از جهان حادثه ای اتفاق بیفتد، ما بیگانه از آن حادثه نیستیم و آن حادثه در رابطه با مسائل داخلی و خارجی ما تاثیرگذار است. همه کشورهای جهان نیز احساس اشتراک در سرنوشت دارند و در رابطه با مسائل دیگر کشورها خود را مسوول می دانند. ما احساس کاذبی در ابرقدرت ها مشاهده می کنیم که به بهانه مسوولیت مشترک ، در امور سایر کشورها دخالت می کنند؛ دخالت نظامی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره و حجت و دلیلشان هم این است که ما مسوولیت مشترک داریم و این گونه نیست که هر کشوری در هر جای دنیا هرگونه که خواست عمل کند بدون این که سرنوشت جهانیان را لحاظ نکند. بر این اساس ما نه تنها در رابطه با فلسطین و لبنان ، بلکه در اقصی نقاط دنیا این مسوولیت را داریم که اگر مسائلی در رابطه با این کشور و این مردم به ناحق رخ بدهد و ظلمی صورت بگیرد، حکم انسانی و دینی ما و حتی مصالح ملی ما اقتضا می کند در رابطه با آن موضوع فکر کنیم و بیندیشیم و برای پیشگیری از پیامدهای سوء آن ، کاری که از دستمان برمی آید انجام دهیم.

شاید عده ای در جهان از این حس دینی ملی ما ایرانی ها نسبت به همه جهان می گذرند و به فلسطین برجسته تر نگاه می کنند برای رسیدن به اهدافی که مد نظرشان است. بعضی مواقع هم حرفهایی از طرف آنها زده می شود که شاید عده ای حرفهای آنها را باور کنند. منجمله حمایت و اقداماتی که از طرف ایران برای فلسطین صورت می گیرد تعبیری به حمایت از تروریسم می شود با این توجیه که گروههایی که در فلسطین مشغول مبارزه هستند گروههای مسلحی هستند و اقدامات تروریستی انجام می دهند، آیا ذاتا شما چنین اقداماتی را تروریستی قلمداد می کنید؛
خیلی جالب است اصولا دولتها و قدرتهایی چنین مباحثی را مطرح می کنند که برای منافع خاص خودشان در دیگر کشورها دخالت می کنند. از نظر جامعه بین المللی ، دخالت یک کشور در امور داخلی کشوری دیگر و در سرنوشت یک ملت دیگر، دخالت های نظامی و غیرنظامی و حرکتهای تروریستی ، همه محکوم است.
24 اردیبهشت ، 11 می 1948 ساعت 4 بعدازظهر، اسرائیل اعلام موجودیت کرد؛ یعنی شورای دولت موقت رسما اعلام کرد دولت رسمی اسرائیل تاسیس شد. درست 10 دقیقه بعد از اعلام ، امریکا این دولت را به رسمیت شناخت.
یعنی هنوز خبر اعلام این دولت جعلی در جهان منتشر نشده بود امریکایی ها این دولت را به رسمیت شناختند و از همان لحظه اول از این دولت جعلی برای سرکوب مردم اصلی فلسطین حمایت کرد؛ حمایت مالی تسلیحاتی و سیاسی.

پیشگیری از گسترش تجاوز


من مقدمه ای را اول گفته هایم داشتم که ما اصولا سرنوشت مشترک با خانواده جهانی داریم . شما می توانید این سوال را از هر کشوری و رئیس هر کشور و دولتی بکنید. عربستان سعودی آن سوی جزیره العرب است ، چه کار دارد که حالا اگر اختلافی در میان فلسطینی هاست آقای ملک عبدالله آنها را در آنجا جمع کند، یا اگر اختلافی میان سودان و یکی دیگر از کشورهای آفریقایی است بیایند دخالت کنند و راجع به او سخن بگویند یا مصر چه ربطی دارد به عراق. این مساله ای است که در هر صورت سرنوشت همه کشورها به هم مربوط است.
امروز مساله اسرائیل به عنوان مساله محوری برای تمام کشورهای منطقه است و هر کشوری در مورد اسرائیل و فلسطین خودش را محق می داند که بیاید دخالت کند تا دایره این جنگ تمام منطقه را فرا نگیرد و چنانچه اسرائیلی ها در رابطه با لبنان به اهداف خودشان می رسیدند براساس این اطلاعات و اهدافی که دنبال می کردند برنامه بعد آنها در سوریه و بعد در عراق اجرا می شد که همین امروز حضور نیروهای اسرائیلی در عراق مشهود است و فتنه ها و اتفاقات تروریستی که در عراق صورت می گیرد توسط آنهاست و گام بعدی آن در ایران بود. چنانچه ایران واقع بینانه با مسائل برخورد نکند، مبتلا به این گونه مسائل خواهد شد. بنابراین علاوه بر این مساله دفاع از فلسطین علاوه بر این که یک استراتژی انسانی است یک عمل پیشگیرانه هم هست

درست چند روز بعد از این حادثه ، حوادثی در گوشه و کنار فلسطین رخ داد. واقعه هایی مثل دیر یاسین و امثال آن که به کشتار دسته جمعی مردم آن شهرک یا روستا توسط رژیم صهیونیستی با حمایت امریکا و اخراج همه مردم و جایگزین کردن افرادی از اقصی نقاط جهان که به آنجا گسیل داشتند منجر شد. یعنی مردم فلسطین را آواره کردند. بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در گوشه و کنار جهان داریم که خانه ، شهرها، روستاها و مزارع آنها در اختیار صهیونیست ها قرار گرفت.
بعضی ها می گویند آقا این فلسطینی ها خانه هایشان را فروختند و رفتند، حالا آمدند زور می گویند. خانه را فروخته رفته الان می گوید که من می خواهم برگردم به خانه ام.

ذهنیت بعضی ها این گونه است که می گویند اسرائیلی ها آمدند پول دادند و زمینهای فلسطینی ها را خریدند و الان ملک آنهاست و فلسطینی ها بی مورد اعتراض می کنند.
چنین واقعه ای اصلا صحت ندارد یعنی الان اکثر فلسطینی هایی که در اردوگاه ها زندگی می کنند، اسناد املاک ، مزارع و خانه هایشان را همراه خودشان برده اند. یعنی وقتی فرار می کردند و آواره می شدند، تنها یک چیز برمی داشتند سند منگوله دار ملکشان.
الان شما به بیشتر آن اردوگاه ها که بروید روی اکثر طاقچه های آن خانه های قدیمی ، سند منگوله دار املاک یک فلسطینی وجود دارد. فرض کنید یک فلسطینی آمد خانه اش را به یک غیرفلسطینی که از امریکا آمده است ، فروخت. آیا هویت خودش را هم فروخته است؛ اگر روزی آمدید منزلتان را به یک خارجی فروختید، آیا هویت ایرانی شما به آن خارجی فروخته شده است؛
یعنی دیگر شما حق تعیین سرنوشت در این مملکت را ندارید و آن خارجی حق دارد به مجلس برود یا وزیر و وکیل شود یا باید اصلا شما را از ایران بیرون کنند. در کجای دنیا یا در قانون کدام جنگل چنین قانونی وجود دارد که اگر کسی در کشوری آمد ملک خود را به یک خارجی فروخت ، آدم خارجی می شود اهل این کشور و شخصی که مال این کشور است ، آواره می شود و در واقع فروش یک خانه ، به معنای فروش هویت ملی یک فرد می شود؛ در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد و از نظر حقوقی محکوم است.

می توانید سند محکمی بیاورید که اقدامات صورت گرفته در فلسطین غیرتروریستی است؛
موضوعی که الان در فلسطین در حال رخداد است ، این است که مجموعه ای غاصب از اطراف دنیا جمع شده اند در فلسطین و مردم فلسطین را آواره کرده اند و همه این مردم آماج حملات تروریستی آنها هستند. اسرائیل اعلام می کند فهرستی 300 نفره در اختیار من است که می خواهم آنها را ترور کنم و این دولت وقتی شخصا اعلام می کند قصد ترور چهره ها و شخصیت های برتر سیاسی فلسطینی در دستور کار من است ، این دولت تروریست نیست؛
مجموعه ای که هر روز با هواپیما و هلیکوپترهای آپاچی مردم بیگناه را هدف قرار می دهند؛ همین چند روز پیش آنقدر یک خانم را زدند که فرزندی که در رحمش بود شهید شد و بعد خود آن خانم هم شهید شد و هر روز ما شاهد چنین وقایعی هستیم ، اینها تروریست نیستند؛ اما کسانی که می خواهند از موجودیت خودشان دفاع کنند تروریستند؛ تانکها وارد روستا می شوند و آن بچه کوچک که با سنگ جلوی تانک می ایستد تا خانه اش خراب نشود یا زنی که چادرش را به کمرش می بندد و با چوب مقابل سربازهای اسرائیلی مقابله می کند، تروریست هستند؛ آیا کسانی که در پاسخ به گلوله باران و در پاسخ به توپ ، تانک و بمباران های اسرائیل ، موشکی به مراکز نظامی اسرائیلی یا مراکز صهیونیستی می زنند، مقاومت می کنند و دفاع از نفس می کنند و برای کم کردن آتش دشمن دست به مقابله به مثل می زنند تروریست هستند و آن دزدان می شوند صاحب حق؛
در کدام معنای عقلایی ما چنین چیزی را داشتیم که اگر دزدی آمد وارد خانه ای شد، صاحب خانه حق ندارد از خودش دفاع کند و آن دزد که در جریان اشغال است ، صاحب حق است که اینها را بکشد و مردم صدا و آهی هم نکشند که مبادا خواب دشمن را آشفته کنند؛ بر این اساس ما بین مقاومت و دفاع از نفس و حرکت تروریستی یعنی اقداماتی که ظالمانه و اشغالگرایانه صورت می گیرد و مردم بی گناه را مورد آماج حملات خودش قرار می دهد تفاوت خیلی جدی قائل هستیم.

بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در گوشه و کنار جهان داریم که خانه ، شهر و روستاهای آنها دراختیار صهیونیست ها قرار گرفته است

جریانی که در فلسطین است ، یک طرف آن جریان اشغالگر است که مسلح به انواع سلاح هست و مردم مظلوم را می زند و از بین می برد و صاحبخانه را می کشد؛ در مقابل این مردم فرزندان و جوانان کسانی هستند که از موجودیت و کشورشان دارند دفاع می کنند.

حاج آقا برخی از رسانه ها که پشتوانه های قوی اسرائیل حمایتشان می کند، سعی دارند چنین القا کنند که اگر موشکی از طرف حزب الله پرتاب می شود، آن موشک تولیدش در ایران است یا فرماندهی حملات حزب الله با ایران است مخصوصا در مورد این جنگ 33 روزه عده ای چنین می گفتند موشک هایی که شلیک می شد موشک های ایرانی بود و اصلا ایران بود که این جنگ را فرماندهی می کرد. نقد و پاسخ شما در این باره چیست؛
اکثر موشک هایی که از جنوب لبنان به اسرائیل شلیک می شد، موشک های کاتیوشای دوربرد بودند و کاتیوشا در همه دنیا وجود دارد و عقل سلیم حکم می کند وقتی این موشک یا کاتیوشا را می توان در منطقه تهیه کرد، از یک کشور دوردست با فاصله زیاد تهیه نمی شود تا به لبنان برود. اصولا حزب الله ، بسیاری از سلاحهایی را که در اختیار دارد در پایان سال 2000 وقتی رژیم اسرائیل عقب نشینی کرد توانست از مخازن اسرائیلی ها به دست بیاورد و من اطلاعاتی دارم که بخشی از سلاحهای حزب الله در خود منطقه توسط واسطه های مختلف در داخل منطقه حتی از اسرائیل خریداری می شد منتها با یک واسطه به دست خود حزب الله می رسید و این گونه نیست که حزب الله نیاز داشته باشد این خطرات را تحمل کند و از دوردست سلاح تهیه کند. تهیه اش در منطقه و لبنان بسیار آسان تر از جاهای دیگر است.

در مورد فرماندهی و راهبری عملیات چطور؛
من در یکی از مصاحبه هایم این را مطرح کردم ، حزب الله امروز ار نظر فرماندهی و دانش نظامی و مسائل امنیتی اطلاعاتی از اکثر کشورهای منطقه قوی تر است و من در ارتباط با برخی از کشورهای منطقه سراغ دارم که بعد از جنگ 33 روزه ، دانشکده هایی را برای آموزش عملیات نظامی برای نیروهای ویژه خودشان قرار دادند، ما امروز نمی توانیم حزب الله را دست کم بگیریم. تجربه ، آموزش و دانش نظامی و عملیات ویژه حزب الله از ارتشهای منطقه حتی ایران قوی تر است.

چند روزی است که طرحی مطرح شده است اعم از حمله و رویارویی مجدد با حزب الله که سیدحسن نصرالله در این اواخر گفتگویی پر خبر و حاشیه ای انجام دادند که در آن گفتگو اعلام کردند اگر اسرائیل چنین قصدی داشته باشد، حزب الله به سمت آن روزانه 3 هزار موشک شلیک خواهد کرد. جدی بودن چنین قضیه ای را در مورد حمله اسرائیل چطور ارزیابی می کنید و این شلیک روزانه 3 هزار موشک از طرف حزب الله یک بزرگنمایی پیشگیرانه است یا چنین قدرتی دارد؛
من واقعیتی را خدمت شما عرض کنم و آن این است که اسرائیل نمی تواند در منطقه خاورمیانه به حیات خود ادامه دهد مگر این که همواره و در تمام شرایط کابوس نیروی مقتدر و شوم او سایه اش بر سر کشورهای منطقه افکنده باشد. اسرائیل همیشه با این ادعای کاذب توانسته است ارتشهای مقتدر کشورهای عربی را مسخ اراده خودش بکند که ارتش اسرائیل غیرقابل شکست است.
تمام جنگهایی را که از سال 1948 با ارتش های عربی داشته از جمله جنگ 1948 که ارتش کشورهای مصر، اردن ، سوریه و سودان به اسرائیل حمله کردند. همواره با شکست همه ارتشهای عربی همراه بوده است. جنگهای بعد در دهه 50 و 60 و جنگهای 6 روزه در دهه 70 و آخرین جنگ هم که با اعراب داشته همواره با پیروزی اسرائیل همراه بود، اما تنها جنگی را که شکست خورد، جنگ 33 روزه بوده است. از آن روزی که اسرائیل مجبور به عقب نشینی شد و شکست را پذیرفت ، مهاجرت معکوس اسرائیلی ها آغاز شده است. ما هر ماه و هر هفته یهودیانی را داریم که از اسرائیل خارج می شوند و برای آنها این مساله مثل نان شب می ماند. موجودیت آنها بر این است که در جنگی حضور داشته باشند و پیروز شوند.
برای همین سوریه را عقبه حزب الله می دانند. از همان ماههای اول برنامه ریزی اسرائیل برای اداره یک جنگ جدید شروع شده بود و الان هم تدارکات آنها هر روز دارد بیشتر می شود و اطلاعاتی وجود دارد که ماکت مناطق مختلف جنوب لبنان را در اسرائیل ایجاد کرده اند و مانورهایی انجام می دهند برای عملیاتی که حالا دیر یا زود انجام خواهند داد برای اثبات آن افسانه شکست ناپذیری اسرائیل.

پس شما وقوع چنین رویارویی ای را محتمل می دانید؛
بله.

وضعیت قدس چگونه است؛
یکی از عللی که قدس همچنان ایستادگی می کند بیداری و پایداری مردم قدس است یعنی مردم با وجود تمام محاصره ها و حملات و فشارهایی که دارد شب و روز انجام می دهد، فلسطینی ها با چنگ و دندان دارند از مسجدالاقصی اولین قبله گاه مسلمین دفاع می کنند. اسرائیل 40 سال است زیر تمام شهر قدس حفاری می کند برای این که آن خیال واهی را به ظهور برساند تا این که معبد و هیکل سلیمان ، آثارش را پیدا بکند.
دهها تونل زیر مسجدالاقصی زده شده است اما اسرائیلی ها نتوانسته اند حتی یک اثر کوچک از هیکل خیالی سلیمان پیدا کنند. اکنون ما شاهد هستیم اسرائیلی ها با این کینه و غضبی که نسبت به اسلام و مسیحیت دارند، سعی می کنند مسجدالاقصی خود به خود تخریب شود. در سال 1968 مسجدالاقصی را آتش زدند برای این که مسجدالاقصی را نابود کنند. مسلمان ها در تمام دنیا قیام کردند و کار را به جایی رساندند که اسرائیل پشیمان شد، ولی این حرکت را به شیوه مرموز تحت عنوان تونل برای پیدا کردن هیکل سلیمان ادامه می دهند. الان پایه های مسجدالاقصی لرزان است.
خطر جدی یکی از مقدس ترین مقدسات اسلامی را تهدید می کند. اسرائیل هم می خواهد مسجدالاقصی را خراب کند و هم آثار عمیق و باستانی مسیحیت را، کلیساهایی که سابقه 2 هزار سال دارد در معرض تهدید است. آنها می گویند حالا که ما هیچ اثری از نیاکانمان در فلسطین نداریم ، مسلمان ها و مسیحیان هم نداشته باشند.وقتی قدس شرقی 40 سال پیش اشغال شد 2 روز بعد اسرائیلی ها سکنه محل المقاربه را اخراج کردند و تمام این محله را با خاک یکسان کردند و به جای آن خانه هایی برای یهودیان اشغالگر ساختند. اکثر محله های قدس وقف تاریخی است و کسی نمی تواند آنجا را تصرف کند اما یهودی ها برای تصرف کامل قدس تمام تلاش خود را کردند و واقعا مردم قدس مردم فداکاری هستند که به نمایندگی از تمام مسلمانان جهان از قدس دفاع می کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها