روزنامه واشنگتن پست فاش کرد ترامپ با مخفی کردن ابتلای خود به کرونا این ویروس را در میان کارکنان کاخ سفید و همراهان خود منتشر کرد.
کد خبر: ۱۳۵۱۵۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در دوران قدرتش پس از ابتلا به کرونا با ده‌ها نفر نوشت: دونالد ترامپ هنگامی که برای نخستین بار متوجه مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونای خود شد، سوار بر هواپیما عازم سفر برای شرکت در یک گردهمایی بزرگ در شهر میدلتون شد.

در این پرواز که بعدازظهر شنبه انجام شد، ده‌ها نفر از جمله مشاوران ارشد، پرسنل هواپیما، خبرنگاران و دیگر اعضای هیئت بزرگ همراه وی که حضور آن‌ها در سفر یک رئیس جمهور مرسوم است، حضور داشتند و همگی در هواپیما کنار یکدیگر قرار گرفته بودند.

به موجب کتاب جدید مارک میدوز، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری ترامپ که قرار است روز سه شنبه منتشر شود و در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته است، شان کانلی پزشک کاخ سفید به میدوز اعلام کرد: «رئیس جمهور را متوقف کنید. نتیجه آزمایش کرونای رئیس جمهور مثبت شده است».

میدوز در کتابش می‌نویسد، اما دیگر برای متوقف کردن ترامپ دیر شده بود و دومین تست آنتی ژن سریع که ظاهرا با استفاده از همان نمونه صورت گرفت، منفی شد. با این حال بر اساس دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، ترامپ باید آزمایش دقیقتر (پی سی آر) را انجام می‌داد تا مشخص شود وی به کرونا مبتلا شده است یا خیر.

جان اف کلی یکی از روسای دفتر سابق ترامپ اعلام کرد: «اگر من آنجا بودم و دکتر کانلی به من اطلاع می‌داد که نتیجه آزمایش مثبت شده است، اینطور فرض می‌کردم که نتیجه آزمایش دقیق است و صراحتا بلافاصله همه چیز را لغو می‌کردم.»

وی افزود: «ترامپ را به سرعت به مرکز نظامی پزشکی والتر رید منتقل می‌کردم و هر اقدام دیگری جز این غیرمسئولانه بود.»

در حقیقت، ترامپ نزدیک به یک هفته بعد در بیمارستان والتر رید بستری شد.

بنا بر تحلیل روزنامه واشنگتن پست از تماس‌های رئیس جمهور در این مدت، دونالد ترامپ از زمان مثبت شدن آزمایش کرونای وی تا بستری شدنش در بیمارستان، با بیش از ۵۰۰ نفر تماس برقرار کرد، خواه آن‌ها که نزدیک وی حضور داشتند یا آن‌ها که در مراسم و گردهمایی‌های شلوغ شرکت کرده بودند.

این دوره یک هفته‌ای نشان داد که رئیس جمهور و رئیس دفتر وی رویکردی غیرمسئولانه و احتمالا خطرناک برای مقابله با ویروس کرونا از جمله آزمایش مثبت دونالد ترامپ اتخاذ کرده بودند.

میدوز و خود ترامپ نه تنها نتیجه مثبت آزمایش را از افکار عمومی پنهان کردند بلکه افراد نزدیک به ترامپ و مقامات ارشد بهداشتی دولت وی نیز از این قضیه بی اطلاع بودند.

ترامپ سه روز بعد در مناظره با جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و هرگز بایدن و دیگر برگزارکنندگان مراسم را از نتیجه مثبت آزمایش خود مطلع نکرد.

ترامپ همچنین اقدامات پیشگیرانه همچون استفاده از ماسک یا رعایت فاصله اجتماعی را برای محافظت از جان کسانی که در روز‌های پس از مثبت شدن آزمایشش با وی تماس برقرار می‌کردند، رعایت نمی‌کرد.

تا پایان ماه اکتبر، نتیجه آزمایش بیش از ۲۴ نفر از افراد نزدیک به ترامپ مثبت شد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، نتیجه آزمایش کرونای دونالد ترامپ ابتدا بعدازظهر پنجشنبه اول اکتبر مثبت شد و وی کمتر از ۲۴ ساعت بعد با هلیکوپتر به بیمارستان والتر رید انتقال داده شد اما کارشناسان بهداشتی می‌گویند فاصله زمانی بین مثبت شدن آزمایش کرونای ترامپ و انتقال وی به بیمارستان حداقل یک هفته بود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، گزارش میدوز را تکذیب کرد.

میدوز سپس در تلاش برآمد تا از طریق یک سخنگو، از مطالب منتشر شده در کتاب خود یک گام به عقب بردارد و اینطور عنوان کند که این کتاب به نتیجه «مثبت کاذب» آزمایش سریعی اشاره دارد که رئیس جمهور انجام داد.

میدوز همچنین اعلام کرد به دنبال مثبت شدن آزمایش اولیه، ترامپ چند آزمایش دیگر نیز انجام داد که نتیجه آن‌ها منفی بود. اگرچه میدوز در کتاب خود تنها به یک نتیجه منفی آزمایش اشاره کرده است.

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان دانست آیا آزمایش مثبت اولیه کرونا در ۲۶ سپتامبر کاذب بوده یا اینکه نخستین نشانه واقعی وجود ویروسی بوده است که چند روز بعد ترامپ را مبتلا کرد. هم میدوز و هم ترامپ افکار عمومی را درباره بسیاری از مسائل از جمله وضعیت کرونای وی گمراه کردند.

میدوز به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد. سخنگوی ترامپ نیز در این زمینه اظهارنظری نکرد.

میدوز می‌نویسد در هر صورت ترامپ دومین آزمایش منفی را به عنوان مجوز کامل برای ادامه فعالیت خود به گونه‌ای در نظر گرفت که گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است. وی با حضور میان جمعیتی هزاران نفری، به ندرت درباره این ویروس صحبت می‌کرد، ویروسی که اغلب از آن به عنوان «ویروس چینی» یا «طاعونی از چین» یاد می‌کرد. ترامپ در مسیر بازگشت از این سفر بدون ماسک در کابین اعضای رسانه حاضر شد و تقریبا ده دقیقه با آن‌ها گفتگو کرد.

بنا بر گزارش‌ها، نتیجه آزمایش کرونای مایکل شی یر یکی از خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز که آن روز در هواپیما حضور داشت، کمتر از یک هفته بعد مثبت شد. دو تن از کارکنان مطبوعاتی کاخ سفید نیز همان روزی که شی یر به کرونا مبتلا شد، به این ویروس آلوده شدند و حتی میدوز روزی که ترامپ نخستین آزمایش خود را انجام داد و وی آن را مثبت کاذب عنوان کرد، متوجه چیزی غیرعادی شد.

میدوز در کتاب خود، ترامپ را در حالی که بسیار خسته به نظر می‌رسد، توصیف می‌کند و این طور توضیح می‌دهد که تصور می‌کرد رئیس جمهور دچار سرماخوردگی خفیف شده است.

ترامپ شنبه خود را با نشستی محرمانه با رهبران کلیسای انجیلی آغاز و کمی بعد در همان روز، در مراسمی در رُز گاردن، ایمی کنی برت را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرد. در این مراسم حدود ۱۵۰ نفر که بسیاری از آن‌ها بدون ماسک بودند، حضور داشتند.

پس از این مراسم، تعدادی از مهمانان برای شرکت در یک پذیرایی خصوصی به کاخ سفید بازگشتند. ترامپ و ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا نیز با برت، همسرش و شش فرزند آن‌ها و نیز مایک پنس معاون رئیس جمهور و کارن همسرش در کاخ سفید ملاقات کردند و هیچ یک از آن‌ها ماسک بر صورت نداشتند.

ترامپ پس از آن کاخ سفید را برای شرکت در گردهمایی انتخاباتی خود در پنسیلوانیا ترک کرد. میدوز دقایقی پس از برخاستن هواپیما، تماسی از کانلی دریافت کرد. کانلی در این تماس هشدار می‌داد که نتیجه آزمایش کرونای رئیس جمهور مثبت شده است.

شماری از مشاوران کاخ سفید که در مراسم معرفی برت شرکت کرده بودند، اعلام کردند هرگز به شرکت کنندگان گفته نشد که تست کرونای ترامپ پس از مراسم مثبت شده است.

میدوز در کتاب خود می‌نویسد به همه اطرافیان این طور گفته بودم که با ترامپ طوری رفتار کنند که گویی مبتلا به کروناست.

میدوز با این حال به دستیاران نزدیک ترامپ نگفته بود که نتیجه آزمایش وی مثبت شده است. به گفته یک مقام بلندپایه سابق آمریکا، نه مایک پنس که در مراسم روز شنبه در رز گاردن شرکت کرده بود و نه تیم وی اطلاعی از اینکه نتیجه آزمایش کرونای ترامپ مثبت شده بود، نداشتند. پنس حتی روز‌های بعد نیز با ترامپ تماس برقرار کرده بود.

بعد‌ها مشخص شد که مراسم رز گاردن به مراسمی تبدیل شد که در آن نتیجه آزمایش شمار بسیاری از شرکت کنندگان از جمله ترامپ، همسرش و فرماندار سابق نیوجرسی به فاصله یک هفته مثبت شده بود.

بر اساس تحلیل واشنگتن پست، ترامپ آن شنبه با حدود ۱۵۰ نفر تماس برقرار کرد. ترامپ بامداد یکشنبه را در زمین گلف در ویرجینیا سپری کرد و اواخر همان روز یک کنفرانس خبری ۳۷ دقیقه‌ای را بدون استفاده از ماسک در کاخ سفید برگزار کرد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا همچنین در مراسمی با حضور خانواده‌هایی شرکت کرد که عزیزان خود را در میدان جنگ از دست داده بودند. وی بعد‌ها که در بیمارستان بستری شد، این خانواده‌ها را عامل احتمالی آلودگی خود به ویروس کرونا اعلام کرد. جان اف کلی رئیس دفتر سابق ترامپ این رفتار وی را غیرمسئولانه توصیف می‌کند.

بنا بر تحلیل واشنگتن پست، ترامپ آن یکشنبه با حدود ۷۰ نفر تماس برقرار کرد.

یک مشاور ترامپ که وی را در سفر برای شرکت در مناظره انتخاباتی در کلیولند همراهی می‌کرد، گفت آن‌ها هیچ اطلاعی از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونای رئیس جمهور نداشتند.

ترامپ داخل هواپیما یا در جریان مناظره از ماسک استفاده نمی‌کرد و اشاره‌ای به مثبت شدن نتیجه آزمایش خود نیز نکرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها