خالق واکسن آکسفورد/آسترازنکا گفت: همه‌گیری ویروس کرونا که تاکنون بیش از 5 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته هنوز به پایان نرسیده است و همه گیری بعدی حتی می تواند کشنده تر هم باشد.
کد خبر: ۱۳۵۱۴۶۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین،  با افزایش نگرانی ها نسبت به تهدید ناشی از نوع بسیار جهش یافته اومیکرون که در بیش از 30 کشور شناسایی شده است، پروفسور دام سارا گیلبرت خالق واکسن آسترازنکا هشدار داد پاندمی بعدی می تواند بدتر باشد.

این پیام زمانی منتشر شد که یکی از مشاوران علمی به وزرا گفته بود که نوع جدید به سرعت در حال گسترش در سطح جهان و بریتانیا است و قوانین سفر که از روز سه‌شنبه شروع می‌شود برای جلوگیری از موج احتمالی ابتلاها بسیار دیر است.

گیلبرت گفت پاندمی بعد بعدی ممکن است مسری تر  حتی کشنده تر باشد.

او گفت: «این آخرین باری نیست که یک ویروس زندگی و معیشت ما را تهدید می‌کند. حقیقت این است که مورد بعدی می تواند بدتر باشد. این می تواند مسری تر، یا کشنده تر، یا هر دو باشد.»

گیلبرت، استاد واکسن شناسی در دانشگاه آکسفورد که تیمش واکسن کووید را توسعه داده است که اکنون در 170 کشور استفاده می شود گفت که پیشرفت های علمی انجام شده و دانش به دست آمده در تحقیقات مبارزه با ویروس کرونا نباید از دست برود.

گیلبرت گفت که نوع جدید حاوی جهش هایی است که از قبل برای افزایش انتقال ویروس شناخته شده و آنتی بادی های القا شده توسط واکسیناسیون یا عفونت های قبلی ممکن است در پیشگیری از عفونت با اومیکرون موثر نباشد. اما او همچنین گفت کاهش اثربخشی واکسن در برابر ابتلا لزوما به معنای کاهش محافظت در برابر بیماری شدید و مرگ نیست. گیلبرت افزود: «تا زمانی که بیشتر بدانیم، باید محتاط باشیم و اقداماتی را برای کاهش سرعت گسترش این نوع جدید انجام دهیم.»

اگرچه ظهور نوع جدید ویروس کرونا باعث هشدار در سراسر جهان شده است اما آنتونی فائوچی، مسئول ارشد بیماری های عفونی ایالات متحده گفته که به نظر نمی رسد اومیکرون چندان خطرناک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها