دبیرکل اتحادیه عرب با اتهام‌زنی به تهران مدعی شد که ایران سعی دارد دامنه مناطق تحت سیطره خود در تنگه‌های هرمز و باب المندب را گسترش دهد.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۷۴

به گزارش جام جم آنلاین، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، امروز (شنبه)، در دوره هفتم گفتگوهای مدیترانه‌ای در رم به اتهام‌ پراکنی علیه ایران پرداخت.

بر اساس گزارش روزنامه «الیوم السابع»، در این گفت‌و‌گوها که از روز گذشته آغاز شده و تا امروز ادامه خواهد داشت، تعدادی از مقامات ارشد، کارشناسان و اقتصاددانان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه حضور پیدا کرده‌اند.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز که در این گفت‌و‌گوها مشارکت کرده است، به اتها‌م‌ پراکنی علیه تهران پرداخت و مدعی شد که ایران سعی دارد دامنه مناطق تحت کنترل خود در تنگه‌های هرمز و باب المندب را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم گسترش دهد.

احمد ابوالغیط در ادامه اظهار داشت که ثبات دریانوردی در این دو تنگه راهبردی و مهم به ویژه برای انتقال مواد نفتی به مثابه یکی از مهره‌های اصلی اقتصاد جهانی است و حفظ آزادی دریانوردی بدون هیچگونه تهدید در این تنگه‌ها اولویت نه کشورهای عربی اطراف آن بلکه تمام جهان است.

بر اساس اظهارات یک مقام مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب، ابوالغیط در یکی از نشست‌های مذکور با حضور «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی درباره امنیت خلیج فارس و آنچه «تهدید ایران» برای آزادی دریانوردی خوانده شده، سخنرانی کرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب با تکرار اتهامات همیشگی کشورهای عربی علیه ایران، مدعی شده است که رفتار ایران در منطقه و «هژمونی‌طلبی آشکار» و «مداخله این کشور در امور کشورهای عربی»، علت اصلی دشوار بودن برپایی یک نظام امنیتی در خلیج فارس است.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بار دیگر اتهاماتی را درباره امکان دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح کرد واظهار داشت که دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه به راه بیندازد.

وی همچنین ابراز امیداوری کرد که مذاکرات جاری در وین بتواند مانع دست‌یابی ایران به هدف ادعایی مذکور شود.

جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مکرر اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا با اهداف صلح آمیز پیگیری می‌شود و بر اساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی، ساخت سلاح هسته‌ای حرام است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران همواره تأکید کرده است که هیچگونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها