سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد سناریوهایی مانند نقشه «ب» آمریکا در مقابل ایران، فضای مذاکرات هسته‌ای در وین را مسموم می‌کند.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه «نقشه ب» آمریکا در مقابل ایران را محکوم کرد.

زاخاروا در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار «الجزیره» درباره نقشه ب آمریکا درباره شکست مذاکرات هسته‌ ای در وین گفت:‌ «در مورد داستان‌ها و سناریوهایی مانند نقشه ب، معتقدیم که غیرضروری و مخرب بوده و قطعاً به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «امیدواریم تغییرات مثبتی از طرف آمریکایی از جمله رفع تحریم‌ ها را شاهد باشیم تا متعاقباً فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران که در پاسخ به این تحریم‌ها افزایش یافته، به حالت قبل برگردد و امید داریم برجام به اجرای کامل بازگردد زیرا جایگزینی معقول و اجرایی برای آن وجود ندارد».

زاخاروا در ادامه گفت: «نمی‌توانیم از کسانی حمایت کنیم که با حفظ برجام مخالف بوده و به‌دنبال درگیری هستند. این رویکرد ما نیست و از چنین رویکردی حمایت نمی‌کنیم».

این دیپلمات ارشد روس گفت:‌ «اکنون دور جدیدی از مذاکرات برای استقرار مجدد برجام از بیست و نهم نوامبر آغاز شده که تاکنون سازنده بوده است. سازنده بودن آن از سوی ناظران و طرف‌های مذاکره تأیید شده و ما نیز همین نظر را داریم».

او در ادامه توضیح داد بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، کارگروه‌های مرتبط کار خود را آغاز کرده تا «گام‌های هماهنگ» ایران و آمریکا برای پایبندی به برجام معین شوند.

زاخاروا گفت: «امیدواریم به زودی راه‌حل‌ها و تصمیمات مشخص شوند و هیچ مذاکره‌ای درباره قطعنامه دیگری در وین در جریان نیست. طرف‌ها هدف مشترک بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون هیچ کم و زیاد و تضمین تداوم آن در آینده را دنبال می‌کنند.»

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها