سناتور تندروی جمهوریخواه در جریان مذاکرات وین با جوسازی علیه مذاکرات هسته‌ای گفت: در صورت قدرت گرفتن مجدد جمهوری‌خواهان، هرگونه توافق با ایران پاره خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۵۰۵۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که مواضع بسیار تندی در قبال جمهوری اسلامی دارد در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام در پیامی تند گفت که در صورت روی کار آمدن جمهوریخواهان، مجدداً هرگونه توافق با ایران پاره خواهد شد.

وی در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت: «توافق هسته‌ ای (جو) بایدن-ایران حتی از آنچه قبلاً حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوریخواهان (در آمریکا) قدرت بگیرند، مجدداً پاره خواهد شد».

تام کاتن از جمله سناتورهای جمهوری‌خواه تندرو کنگره آمریکا بوده است که تلاش‌های زیادی برای لغو برجام انجام داده است و طرح‌هایی را برای تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است.

«تام کاتن» نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت آرکانزاس در مجلس سنای آمریکا که اواسط اسفند ماه ۱۳۹۳ با سازماندهی نامه سرگشاده گروه ۴۷ نفره از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا خطاب به رهبران ایران خبرساز شد و همواره پای ثابت طرح‌‌ های مختلف ضد ایرانی در کنگره آمریکا بوده است، بارها با انتقاد از عملکرد دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی هشدار داده است که با روی کار آمدن مجدد جمهوری‌خواهان، هرگونه توافق هسته‌ ای با ایران پایدار نخواهد بود و پاره می شود.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است.

مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه (هشتم آذر ماه ۱۴۰۰) با حضور در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات احیای برجام در وین، دور هفتم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز بامداد امروز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت که مذاکره کننده ایران هشدار داده در صورتی که خواسته‌های ایران در مذاکرات برآورده نشود، تهران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد کرد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها