(FDA) مجوز تزریق دوز سوم یا دوز تقویت‌کنندهواکسن کووید-۱۹ را برای همه آمریکایی‌های بالای ۱۸ سال صادر کرد.
(FDA) مجوز تزریق دوز سوم یا دوز تقویت‌کنندهواکسن کووید-۱۹ را برای همه آمریکایی‌های بالای ۱۸ سال صادر کرد.
کد خبر: ۱۳۴۹۰۹۱
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، صبح جمعه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که مجوز استفاده اضطراری را برای افراد بالای ۱۸ سال تمدید کرده است تا دوز تقویت کننده واکسن مدرنا یا فایزر-بایون‌تک را شش ماه پس از دریافت دومین دوز خود دریافت کنند.

پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیق بیولوژیک سازمان غذا و دارو، اعلام کرد: «سازمان غذا و دارو تشخیص داده است که داده‌های موجود در حال حاضر برای گسترش بازه افراد واجد شرایط دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن‌های کووید-۱۹ مدرنا و فایزر-بایون‌تک به افراد ۱۸ سال و بالاتر حمایت می‌کند.»

وی افزود: «ساده‌سازی معیار‌های واجد شرایط بودن و در دسترس قرار دادن دوز‌های تقویت‌کننده برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر نیز به رفع سردرگمی درباره افرادی که ممکن است دوز تقویت‌کننده را دریافت کنند کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که دوز‌های تقویت‌کننده برای همه کسانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند در دسترس است.»

قبل از این اقدام، دوز تقویت‌کننده واکسن‌ها فقط برای افراد ۶۵ سال و بالاتر، افراد ۱۸ ساله که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و بزرگسالانی که در محیط‌های پرخطر کار می‌کنند یا زندگی می‌کنند، در دسترس بود. با این حال، برخی از ایالت‌ها به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید، به همه بزرگسالان چراغ سبز دادند تا این تقویت‌کننده را قبل از توصیه سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

بزرگسالانی که واکسن کووید-۱۹ جانسون و جانسون -که در ابتدا به عنوان یک واکسن تک دوز در نظر گرفته شده بود- دریافت کرده‌اند، می‌توانند دو ماه پس از دریافت اولین دوز خود واکسن تقویتی دوم دریافت کنند.

واکسن‌های تقویت‌کننده کووید-۱۹ همان فرمولاسیون واکسن‌های معمول کووید-۱۹ هستند، اگرچه مقدار واکسن تقویت‌کننده مدرنا نصف دوز اولیه است.

نیاز به تزریقات تقویت‌کننده به معنی این نیست که بگوییم عرضه واکسن مؤثر نبوده است. واکسن‌های کووید-۱۹ هنوز در پیشگیری از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ کارایی خوبی نشان می‌دهند. با این حال، مقامات بهداشت عمومی برخی کشور‌ها مشاهده کرده‌اند که با گذشت زمان، آنتی‌بادی‌های ضد ویروس ناشی از واکسن کاهش می‌یابد.

نتایج بررسی‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که تزریق واکسن تقویت کننده پاسخ ایمنی افرادی را که قبلاً دو دوز اول خود را دریافت کرده‌اند، افزایش می‌دهد. با این حال، به دلیل گسترش نابرابری گسترده واکسن بین کشور‌های با درآمد بالاتر و پایین‌تر، اقدام برای تزریق سراسری دوز تقویت‌کننده مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که کشور‌های ثروتمند به جمعیت خود دوز سوم را ارائه می‌دهند، تنها ۴.۶ درصد از مردم در کشور‌های کم درآمد حداقل یک دوز دریافت کرده‌اند و انتظار نمی‌رود بسیاری از آن‌ها تا سال ۲۰۲۳ به واکسن‌های کووید دسترسی گسترده داشته باشند. بر این اساس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از واکسن‌های تقویت‌کننده را به دلیل «تشدید نابرابری در دسترسی به واکسن» مورد انتقاد قرار داده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در اکتبر ۲۰۲۱ در توییتی نوشت: «تخصیص گسترده دوز‌های تقویت‌کننده در زمانی که کارکنان بهداشتی و افرادی که در معرض خطر قرار دارند در بسیاری از کشورها، عمدتاً در آفریقا، اولین دوز واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند، ناعادلانه و غیراخلاقی است. کشور‌ها باید به مهلت قانونی احترام بگذارند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها