مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد خبرداد

اجرای 560برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در استان / تبدیل کتابخانه ها به پاتوق های فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل کتابخانه های استان یزد گفت : به مناسبت بیست ونهمین هفته کتاب و کتابخوانی 560 برنامه به صورت حضوری و مجازی از24 آبان تا اول آذر در کتابخانه ها ی عمومی استان اجرا می شود .
کد خبر: ۱۳۴۷۰۴۱

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد، رقیه دوست فاطمی ها در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت بیست ونهمین هفته کتاب و کتابخوانی اظهارداشت: شعارامسال هفته کتاب و کتابخوانی،جای خالی را با کتاب خوب پرکنیم است سال هاست مخازن تمام کتابخانه ها به روی تمام مردم باز است اما همچنان بسیاری ازمردم که با موقعیت خوب و جدید ایجاد شده در کتابخانه ها آشنا نیستند.

تبدیل کتابخانه ها به فضاهای زیبا وپاتوق های فرهنگی و اجتماعی

وی افزود:سالهای دورکتابخانه ها چندان فضای دلنشینی نداشتند اما اکنون کتابخانه ها به فضاهای زیبا وپاتوق ها ی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند و از کارکرد دستی خود خارج شده اند.

دوست فاطمی ها ادامه داد : شاداب سازی کتابخانه و توجه به بخش کودک از اولویتهای مهمی بوده که درچند سال گذشته به آن توجه خاصی شده و تغییرات بسیاری درکتابخانه های استان رخ داده و استفاده ازخدمات کتابخانه ها به ورزشده وهم اکنون زیبا ترین بخش کتابخانه کودک در کشورمتعلق به استان است که درکتابخانه مرکزی یزد 300مترفضا معادل یک کتابخانه مجزا،به بخش کودکان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان ساخت: درگذشته مخازن کتابخانه ها بسته بود و فقط کتابداران به مخازن دسترسی داشتند اما اکنون مخازن کتابخانه ها بازاست وهم اعضا امکان انتخاب کتاب از مخازن را دارند و کتابخانه های عمومی استان درزمان کوتاه فعالیت خود بیش از 3هزارو 611نفرعضو گرفته و فضایی برای همه اعضای خانواده ها ایجاد کرده است.

 دوست فاطمی ها تصریح کرد: در هفته کتاخوانی560 برنامه در کتابخانه ها ی عمومی استان برگزارمی شود که این برنامه ها شامل 60 نشست کتابخوان و معرفی کتاب ، بیش از55مسابقه  کتابخوانی، دو جلسه رونمایی و نقد کتاب ، هفت کارگاه مشاوره ،31برنامه مناسبتی،9 کارگاه آموزشی ،39برنامه درمحافل ادبی، و 350 برنامه درحوزه کودک در بخش های قصه گویی کارددستی و کتابخوانی می باشد که از24 آبان ماه تا اول آذر دراستان برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های استان ازافتتاح 2 تالارفرهنگ وهنرنگین درگذرفرهنگ و هنراستان خبر داد و افزود: این دو مجموعه توسط دو خیر به یاد بود فرزندشان به شیوه سنتی طراحی و احداث شده است.

وی خاطرنشان ساخت : این برنامه ها به صورت مجازی و حضوری برگزارمی شود ودردوران کرونا آموزشهای تخصصی وعمومی به تمامی کتابداران ارائه شد.

 تجهیز هرشهر استان به یک کتابخانه خوب

 این مسئول با بیان اینکه بازسازی و بهسازی کتابخانه ها هزینه برمی باشد گفت: در 6سال گذشته، 35کتابخانه درمناطق شهری و 15کتابخانه در مناطق محروم وروستایی بهسازی و بازسازی و تجهیز شده اند و تلاش شده درهر شهراستان حداقل یک کتابخانه خوب تجهیز و بازسازی شود .

وی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به شاخص های آماری و سرانه کتابخانه ای افزود : درحال حاضر114 کتابخانه شامل 86 کتابخانه شهری، 27 کتابخانه روستایی ،100 کتابخانه نهادی ، 12کتابخانه مشارکتی،یک کتابخانه سیارو یک کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

دوست فاطمی ها تصریح کرد: هم اکنون به ازای 527 نفریک کتابخانه درسطح استان فعال است و سرانه زیربنای کتابخانه ها به ازای هر100 نفر، 5.88مترمربع فضای کتابخانه ای موجود است و درمورد سرانه کتاب استان نیز به ازای هر نفر، 1.98 کتاب در استان وجود دارد .

مدیرکل کتابخانه های استان در مورد سرانه عضویت در کتابخانه ها ی استان گفت : به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه ها در سال گذشته و کاهش عضویت ،درصد عضویت هم در کتابخانه های استان کاهش یافته است.

 

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها