پافشاری بر سلیقه این بار پرونده جدیدی در دادگاه خانواده مطرح کرد

طلاق رنگی

مرد جوان وقتی فهمید همسرش در دانشگاه غیردولتی درس می‌خواند تصمیم به جدایی گرفت

درخواست طلاق به خاطر هزینه دانشگاه

میثم و هانیه تنها چهار ماه با یکدیگر عقد بودند. آنها هنوز زندگی مشترکشان را آغاز نکرده بودند که تصمیم به جدایی گرفتند.
کد خبر: ۱۳۴۳۳۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، هزینه‌ های دانشگاه هانیه عامل این جدایی عجیب بود. میثم وقتی فهمید همسرش در دانشگاهی درس می‌خواند که باید کلی هزینه تحصیل بدهد، نتوانست این موضوع را تحمل کند. برای همین هردو، هفته گذشته به دادگاه خانواده تهران رفتند و درخواست جدایی دادند.

مرد جوان وقتی مقابل قاضی قرار گرفت، درباره ماجرای زندگی‌اش گفت: چند ماه پیش بود که یکی از آشناهایم هانیه را به من معرفی کرد. ما چند جلسه با هم بیرون رفتیم و صحبت کردیم. او دانشجوی رشته هنر بود. در مقطع فوق‌لیسانس درس می‌خواند. من هم دانشجوی رشته پزشکی هستم. بعد از چند جلسه صحبت، با هم به تفاهم رسیدیم و در نهایت تصمیم به ازدواج گرفتیم. اما بعد از عقد متوجه شدم هانیه در دانشگاه خصوصی درس می‌خواند و کلی هزینه تحصیل می‌پردازد. چون در رشته هنر درس می‌خواند، هزینه‌اش هم بالا بود. خیلی شوکه شدم. او در دوران آشنایی جوری صحبت می‌کرد که انگار خیلی درسخوان است. برای همین فکرش را نمی‌کردم در این دانشگاه درس بخواند. تصور می‌کردم دانشگاه سراسری است. اما حالا باید کلی هزینه تحصیلاتش را بدهم. حتی هانیه گفت می‌خواهد در مقاطع بالاتر هم درسش را ادامه دهد. همین مساله باعث شد نسبت به این ازدواج دچار تردید شوم. هانیه باید از همان ابتدا حقیقت را به من می‌گفت. من نمی‌توانم این همه هزینه تحصیل دانشگاه او را بپردازم. او هم می‌گفت وظیفه من است و باید از این به بعد هزینه تحصیلاتش را پرداخت کنم. من در این حد درآمد ندارم. با او در این رابطه صحبت کردم، ولی ناراحت شد و کارمان به درگیری و دعوا کشید. درنهایت هم فکر کردم این ازدواج هرچه زودتر تمام شود به نفع ماست. چون می‌دانم این مساله در آینده برایمان مشکل‌ساز می‌شود. ما نمی‌توانیم سر این موضوع با هم به تفاهم برسیم. برای همین بهتر است هرچه زودتر از هم جدا شویم.

در ادامه، همسر این مرد نیز به قاضی گفت: آقای قاضی من نمی‌دانستم نوع دانشگاهم در زندگی مشترکمان تاثیر می‌گذارد. نمی‌دانستم باید این مساله را به میثم بگویم، اما او از وقتی فهمید دانشگاه من هزینه دارد، دعوا و جنجال راه انداخت. به من تهمت زد که از روی عمد این موضوع را به او نگفته‌ام. حتی گفت به خاطر هزینه‌های دانشگاه با او ازدواج کرده‌ام. او مرا تحقیر کرد. در صورتی‌که این مساله ربطی به ازدواجمان نداشت. می‌توانست این موضوع را خیلی ساده‌تر مطرح کند. ولی از وقتی فهمید، جنجال بزرگی به پا کرد. تا جایی که گفت حق ندارم دیگر درس بخوانم. او حاضر شد به خاطر پول دانشگاه زندگی‌مان را نابود کند. این نشان می‌دهد هیچ علاقه‌ای به من و زندگی‌مان ندارد. برای همین تصمیم دارم از او برای همیشه جدا شوم. زندگی ما آینده و عاقبت خوشی نخواهد داشت.

در پایان نیز قاضی سعی کرد این زوج را از جدایی منصرف کند، ولی وقتی اصرار آنها را دید، رسیدگی به این پرونده را به جلسه آینده موکول کرد.

او از این زوج خواست در این فرصت به‌دست آمده با مشاوره خانواده صحبت کنند تا شاید مشکلشان حل شود.

توافقات را جدی بگیرید

سارا شقاقی، روان‌شناس در این خصوص می‌گوید: هر زوجی که قرار است با هم ازدواج کنند، باید پیش از ازدواج در یک‌سری مسائل با هم به تفاهم و توافق برسند. توافقات پیش از ازدواج می‌تواند سلامت رابطه زناشویی را تامین کند. هر توافق پیش از شروع زندگی مشترک، احتمال جدایی اختلاف و درگیری‌های آینده را کم می‌کند. البته این توافقات پیش از ازدواج، اغلب به مسائل مالی محدود می‌شوند. زن و شوهر باید درباره مسائل مالی درست و واضح حرف بزنند. نباید پنهانکاری کنند. باید توقعات و نیازهای مادی‌شان را مطرح کنند. با صداقت درباره آنچه می‌توانند در این رابطه هزینه کنند، حرف بزنند. آنها باید بدانند هر چقدر راستگوتر باشند ازدواجشان آرامش بیشتری خواهد داشت. نباید منتظر آینده باشند. باید حرف‌هایشان را خیلی زود مطرح کنند. نباید فکر کنند توقعاتشان در طول زندگی و با مقتضیات زمان مطرح می‌شود. زن و مرد هردو حق دارند پیش از ازدواج خواسته‌ها و انتظارات طرف مقابلشان را بشناسند. همین آگاهی باعث می‌شود راحت‌تر تصمیم بگیرند. از طرفی اگر خواسته‌ها مطرح شود، بعد از ازدواج هم با مشکل و اختلاف کمتری مواجه خواهند شد. همین مساله می‌تواند تضمینی برای یک ازدواج آرام و به دور از جنجال باشد. زن و مرد هر چقدر در دوران آشنایی بیشتر درباره خواسته‌هایشان حرف بزنند و به توافق برسند، زندگی مشترک آرام‌تری خواهند داشت.

سیما فراهانی - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها