همه آنچه می‌خواهید درباره جایزه چهره هنر انقلاب اسلامی بدانید

جایزه بچه‌های انقلاب

جنوب ایران و به ویژه فارس و بوشهر همواره یکی از قطب‌ های شعری کشور بوده است. ادیبان این بخش از ایران‌ زمین در جریان‌ سازی شعر انقلاب نیز نقش بسزایی داشته‌اند.
کد خبر: ۱۳۳۸۶۷۷

ورود شعر انقلاب به حوزه دانشگاه و استادان برآمده از شعر و ادبیات انقلاب، در این دیار از بسامد بالایی برخوردار است و در حال حاضر نیز نسل جوان شعر انقلاب در این استان به‌طرز چشمگیری فعالیت دارند و محمدحسین انصاری‌ نژاد که زندگی و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی‌اش بیشتر در این دو استان بوده، از فعال‌ترین چهره‌ها هم در کیفیت و کمیت سرودن و هم مدیریت فرهنگی و ادبی بوده و از نادر افرادی است که به خوبی توانسته این دو وجه جمع‌نشدنی را در وجود خویش به خوبی جمع کند و در هر دو وجه هم به شکل چشمگیری بدرخشد.

ارجمندی یک اثر ادبی بر این است که صاحب اثر چقدر مؤلف و مقلد باشد، هرچه درصد تألیف بیشتر باشد اثر به ذات هنر نزدیک‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

این در حالی است که خصیصه‌های ذهنی و زبانی بسیاری در روند خلق اثر و تألیف آن نقش‌آفرینی می‌کنند تا اثر ارجمندی برخاسته از فردیت شاعر را پیدا کند. این فردیت‌ها، هم در حوزه فرم و زبان خود را نشان می‌دهد و هم در حوزه ذهن و محتوا.

با نگاهی به کتاب «بیدهای بی‌ مجنون» درمی‌یابیم خصیصه‌هایی که منجر به تشخص و فردیت متعالی و سبک‌ساز شده است در این کتاب به چشم می‌خورد؛ بیدهای بی‌مجنون تجلی بعد تألیفی و فردیت شاعر در ذهن و زبان است.  

گستردگی دایره واژگان ازجمله ویژگی‌های شعر انصاری‌نژاد است. استفاده از تعابیر نو، بازسازی برخی تلمیحات به شکل متفاوت و خلاقانه با نگاهی به تلمیحات گذشته، تلمیح‌سازی از منابع جدید در حوزه فرهنگ و ادبیات روزگار ما، وجود آموزه‌های موسیقی و زیبایی‌های لفظی از میراث ادبیات گذشته در شعر و... از جمله عناصر سبک‌ساز و هویت‌بخش شعر انصاری‌نژاد است.

زلالی و صداقت و صمیمیت در شعر انصاری‌نژاد مواج است و در مواجهه با شعر او درمی‌یابیم که واژگان، پاره‌های دل شاعر هستند که بر جان مخاطب می‌نشیند.

شاعر هیچ کدام از شعرهای خود را به صرف سخنوری و هنرنمایی نسروده است بلکه همه شعرها از سر ضرورت و درد سروده شده و ریشه در دردهای اجتماعی و تاریخی و نگاه اصلاح‌گرایانه شاعر دارد.

گزیده‌هایی هم که انصاری‌نژاد از شعر شاعران متقدم انتخاب و منتشر کرده کارهای ارزشمندی است. برای نمونه کتاب «رعشه بر دریا» دری برای ورود به جان و جهان واعظ قزوینی است. در این کتاب بیش از هر چیز با حسن انتخاب و توانمندی در ارائه یک اثر گزیده منسجم از آثار واعظ قزوینی مواجهیم.

مصطفی محدثی خراسانی - شاعر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها