سردار فرحی گفت: به نوع جدیدی از سوخت مایع دست یافته‌ایم که ماندگاری آن در حد سوخت جامد است.
کد خبر: ۱۳۳۳۴۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار مهدی فرحی مسئول اسبق سازمان هوافضای وزارت دفاع در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره پیشرفت‌های صنعت دفاعی کشور گفت: نیرو‌های مسلح توانسته‌اند تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی را برای خودکفایی در صنایع دفاعی بسیج کنند.

وی ادامه داد: ما امروز در عرصه راداری، پهپادی، موشکی، رزم زمینی و عرصه دریایی به پیشرفت‌های بسیار خوب و قابل‌توجهی رسیده‌ایم، به‌عنوان مثال در تولید سامانه‌های پدافندی توانستیم با استفاده از توان بومی به تولیدات بسیار پیشرفته و بِروز دست یابیم که از نمونه آن می‌توان به سامانه باور ۳۷۳ و سامانه سوم خرداد اشاره کرد.

سردار فرحی با اشاره به دلایل مختلف ورود صنایع دفاع به تولید انواع تجهیزات گفت: یکی از دلایلی که باعث شد ما وارد تولید سامانه‌های پدافندی شویم این بود که کشور‌های خارجی این دستاورد‌ها را به ما نمی‌دادند و ما مجبور شدیم وارد عرصه تولید این سامانه‌ها شویم و خوشبختانه با قیمت بسیار پایین‌تر و با استفاده از توانمندی‌های داخلی، سامانه‌های مختلف و سکو‌های پرتاب را تولید کردیم.

سردار فرحی گفت: جدیدترین نسخه باور ۳۷۳ در حال طراحی است و ان‌شاءالله به‌زودی این سامانه را که قابلیتی بیش از اس ۴۰۰ دارد رونمایی خواهد شد. مسیر ما در این عرصه رو به جلوست و ما می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی دست یابیم.

وی در ادامه درخصوص توانمندی موشکی و برنامه‌های وزارت دفاع برای توسعه توان موشکی کشور گفت: به‌لطف خداوند قابلیت‌های بسیار خوبی در عرصه موشکی ایجاد شده است و ما در این عرصه در پنج سرفصل مختلف مانند کروز، بالستیک و موشک‌های پدافندی وارد شده به دستاورد‌های بسیار خوبی رسیدیم.
در این حوزه چند پارامتر مهم مدنظر وزارت دفاع بوده که یکی از این پارامتر‌ها بحث دقت است که در این سال‌ها کار‌های فراوانی انجام شده است و امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم در حوزه دقت توانستیم به موشک‌های نقطه‌زن برسیم.

سردار فرحی رادارگریزی موشک‌ها را یکی دیگر از اقدامات وزارت دفاع برای توسعه صنایع موشکی کشور دانست و گفت: اقدامات بسیاری در خصوص رادارگریزی موشک‌ها انجام شده است و به توفیقات بسیاری دست یافته‌ایم، این موشک‌ها به‌راحتی می‌توانند از رادار‌های دشمن عبور کنند.

سردار فرحی تاکتیکی شدن موشک‌ها را، از دیگر دستاورد‌های وزارت دفاع دانست و گفت: امروزه ما به پیشرفت‌های بسیاری در این عرصه رسیده‌ایم که می‌توانیم در عرض چند دقیقه و با سرعت بسیار بالا و استفاده از نیرو‌های کم از این موشک‌ها استفاده کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است.

سردار فرحی ماندگاری را یکی دیگر از مسائل کارشده وزارت دفاع در عرصه موشکی اعلام کرد و گفت: در زمان‌های گذشته روی نگه‌داری موشک‌های سوخت مایع مشکل داشتیم، اما امروز با کار کردن روی ترکیب سوخت به درجه‌ای رسیدیم که ماندگاری سوخت مایع ما در ماندگاری از سوخت جامد کمتر نیست و این می‌تواند به نگهداری موشک‌ها در مدت زمان بیشتری کمک کند.

وی با بیان اینکه "برنامه‌های موشکی ما دارای برنامه و نقشه راه هستند که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم"، افزود: شاید بیش از ۲۰ مکانیزم را طی کردیم و با تغییر جنس بدنه و سبک کردن موشک‌ها، به مکانیزمی دست یافتیم که موجب افزایش تحرک و بُرد موشک‌ها شد.

سردار فرحی گفت: در حوزه ماهواره‌بر‌ها نیز به دستاورد‌های خوبی رسیدیم و ماهواره بر سیمرغ یک و دو و ماهواره‌بر ذوالجناح را تولید کردیم، که ذوالجناح یک ماهواره سه‌مرحله‌ای است که دو مرحله آن سوخت جامد است و این ماهواره‌بر یک ماهواره‌بر تاکتیکی است که روی خودرو سوار می‌شود و نیاز به سکوی پرتاب ندارد. ذوالجناح می‌تواند ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد که نسبت به ماهواره‌های گذشته یک رکوردشکنی است.

وی ابراز کرد: امروز اگر بخواهیم بگوییم که تولیدات دفاعی ما نسبت به ده سال گذشته چندین برابر شده است، اغراق نکرده‌ایم. خوشبختانه از سرریز این دانش به عرصه‌های دیگر نیز کمک کرده‌ایم و در ساخت تجهیزات خودرو و ساخت واکسن از این فناوری و دانش بهره برده‌ایم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها