یک مقام مسئول در ارتباط با تهدیدات و اتهام‌های مطرح شده علیه ایران در ارتباط با سانحه کشتی اسرائیلی در دریای عمان به «نورنیوز» گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبرو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشنگتن و لندن است.
کد خبر: ۱۳۲۹۸۲۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نورنیوز، روز پنجشنبه هفتم مردادماه که کشتی «مرسر استریت» متعلق به یک شرکت اسرائیلی در دریای عمان دچار سانحه شد، برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی بلافاصله انگشت اتهام به سوی ایران گرفته و مدعی شدند پهپاد‌های ایرانی این کشتی را هدف قرار داده اند.

این ادعای غیر واقعی که تاکنون هیچگونه مدرک و سندی برای تایید آن ارائه نشده موج اتهامات واهی از سوی مقامات غربی و صهیونیستی علیه ایران را به دنبال داشته و همچنان نیز ادامه دارد.
«یائیر لاپید» وزیر خارجه کابینه جدید رژیم صهیونیستی روز جمعه ۸ مرداد رسما این سانحه را یک حمله هوایی خواند و ایران را مسئول آن دانست.

پس از آن، فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز شنبه ۹ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نفت‌کش «مرسر استریت» که توسط ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان اسکورت می‌شود در اثر یک حمله پهپادی آسیب دیده و طی آن دو تبعه رومانیایی و انگلیسی کشته شده‌اند.

ماجرا از آنجا حساسیت بیشتری پیدا کرد که در کنار اظهار نظر‌های ذکر شده، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارنظری جنجالی مدعی شد: ایران کشتی اسرائیلی را هدف قرار داده است!
بلینکن با تاکید بر اینکه؛ واشنگتن اطمینان دارد که ایران، نفتکش مذکور را در دریای عمان مورد هدف قرار داده است، گفت: واکنش مناسبی در این خصوص به تهران نشان خواهیم داد!

پس از این اظهار نظر؛ «دومینیک راب» وزیرخارجه انگلیس نیز وارد معرکه شد و بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد؛ ایران عمدا و به صورت هدف‌مند، کشتی اسرائیلی را در آب‌های عمان هدف قرار داده است.

راب تاکید کرد: بریتانیا با شرکای بین المللی خود در حال رایزنی برای «پاسخ هماهنگ به این حمله غیرقابل پذیرش» است! در همین حال؛ شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش داد که کمیته اضطراری دولت بریتانیا موسوم به جلسه کبرا در سطح مقام‌های دولت بریتانیا درباره حمله علیه کشتی مرسر استریت و شیوه پاسخ‌گویی به آن برگزار شده و الجریده نیز مدعی شد که اسرائیل برای حمله مستقیم علیه مواضع ایران از آمریکا و انگلیس چراغ سبز گرفته است.

حواشی شکل گرفته پیرامون سانحه پیش آمده برای کشتی اسرائیلی و ورود مقامات آمریکایی و انگلیسی به این ماجرا از چند جهت حائز اهمیت است:

اول اینکه؛ سیل اتهامات علیه ایران در این ماجرا در حالی است که تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش ایران در این سانحه ارائه نشده است.

دوم اینکه؛ اظهارنظر‌های صورت گرفته از جانب بلینکن و راب در این خصوص، گرچه از جنبه تکمیل پروژه ایران‌هراسی برای به کرسی نشاندن منویات زیاده‌خواهانه آن‌ها در مذاکرات برجامی قابل فهم است، اما نشانه‌ای از ضعف مفرط اطلاعاتی غرب و تداوم بحران‌سازی آن‌ها برای اهداف سیاسی است.

سوم اینکه؛ ابراز نگرانی شدید مقامات غربی از بر هم خوردن امنیت حمل‌ونقل دریایی در حالی است که آمریکا و انگلیس نه تنها خود سوابق متعددی در زمینه راهزنی دریایی دارند بلکه همواره چشم خود را بر شرارت‌های مداوم صهیونیست‌ها در ناامن‌سازی خطوط کشتی‌رانی و اقدامات تروریستی علیه سایر کشور‌ها بسته‌اند.

گروگان‌گیری کشتی ایرانی در تنگه جبل‌الطارق از سوی انگلیسی‌ها و مزاحمت‌های متعدد نیروی دریایی آمریکا برای نفت‌کش‌ها و ناو‌های ایرانی در نقاط مختلف در کنار حملات متعدد به شناور‌های ایرانی در دریای سرخ و سواحل سوریه و لبنان در دریای مدیترانه که متهم ردیف اول آن صهیونیست‌ها هستند تنها بخشی از این اقدامات است.

در این رابطه یک مقام مسئول به «نورنیوز» گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند، اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبرو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشینگتن و لندن است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها