سخنگوی وزارت خارجه روسیه و کرملین در پاسخ به سخنان وزیر خارجه آلمان درباره استفاده سیاسی مسکو و پکن از واکسن‌های کرونا، چنین ادعایی را ساختگی خوانده و گفتند: یک کشور را نام ببرید که آسیبی از واکسن روسی دیده باشد.
کد خبر: ۱۳۲۶۷۴۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه به ادعای روز گذشته "هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان در این باره که روسیه و چین گویا موضوع صادرات واکسن علیه ویروس کرونا را سیاسی کرده‌اند، پاسخ داد.

زاخارووا در این باره توضیح داد: «آیا شما فهرستی از کشور‌های "آسیب دیده" را منتشر کرده‌اید که سخنان وزیر خارجه آلمان دروغ از آب درنیاید؟ ما که چنین کشور‌هایی را نمی‌شناسیم که از استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک-وی نارضایتی داشته باشند. هیچ کشوری تا به امروز از این واکسن روسی آسیبی ندیده یا در این رابطه هیچ درخواست سیاسی از این کشور‌ها صورت نگرفته است. بهتر بود هایکو ماس، بطور دقیق "جایگزین واکسن روسی" را هم نام می‌برد که خیال همه راحت شود.»

روز چهارشنبه وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که روسیه و چین ظاهراً از مسئله ارسال واکسن‌های کرونا سوء استفاده کرده و از برخی کشور‌ها درخواست‌های سیاسی را در ازای آن مطالبه کرده‌اند. به عقیده هایکو ماس، هر دو طرف روسی و چینی به اجرای "دیپلماسی پیچیده واکسن‌ها" ادامه می‌دهند.

در همین رابطه، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در جمع خبرنگاران یادآور شد که مقامات کرملین با دیدگاه وزیر خارجه آلمان و اتهام‌زنی وی به روسیه درباره سیاسی کردن ارسال واکسن اسپوتنیک-وی به سایر کشورها، موافق نیستند.

سخنگوی کرملین گفت: «مقامات مسکو بار‌ها مخالفت خود با برخورد سیاسی با مسئله واکسن‌های کرونا را اعلام کرده اند و چنین ادعایی در رابطه با روسیه کاملاً مغرضانه و دور از واقعیت است.»

پیش از این، "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روسیه و چین را به اجرای "دیپلماسی واکسن‌ها" در سراسر جهان متهم کرده و مدعی شده بود که همکاری با این دو کشور هر روز سخت‌تر می‌شود. بورل خواستار آگاهی در این باره و واکنش نشان دادن به این اقدام مسکو و پکن شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرده بود که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نباید واکسن‌های روسی و چینی علیه کرونا را مورد تأیید قرار دهند.

در پاسخ به این سخنان، ماریا زاخارووا گفته بود که وزارت خارجه فرانسه حق ندارد به کشور‌ها و ملت‌های دیگر دیکته کند که از چه واکسنی استفاده کنند یا نکنند. مقامات پکن نیز چنین اظهارنظری از سوی مقامات پاریس را غیرقابل قبول ارزیابی کرده بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها