مقامات عراقی از افزایش شمار قربانیان آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین (ع)، واقع در ناصریه عراق به 78 کشته و 100 زخمی خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۵۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، مقامات بخش بهداشت و سلامت در عراق از افزایش شمار قربانیان آتش‌سوزی شب گذشته در بیمارستان «الامام الحسین» (ع) در استان ذی‌قار خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «العین»، «حیدر الزاملی» سخنگوی اداره بهداشت در استان ذی‌قار اعلام کرد که این آتش‌سوزی در مرکز قرنطینه بیماران کرونایی در ساختمان اصلی بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) در مرکز شهر الناصریه مرکز استان ذی‌قار روی داد و تاکنون، آمار غیرن‌هایی قربانیان آن به ۵۲ کشته و ۲۲ زخمی رسیده است.

برخی منابع رسانه‌ای نیز به نقل از مقامات حوزه بهداشت و سلامت عراق شمار کشته‌های این حادثه را ۵۸ نفر اعلام می‌کنند و انتظار می‌رود که شمار قربانیان افزایش یابد.

اداره بهداشت استان ذی‌قار، ساعاتی پس از انتشار این خبر، اعلام کرد که شمار قربانیان این حادثه به ۷۸ کشته و ۵۰ زخمی رسیده است، اما شبکه تلویزیونی السومریه به نقل از یک مقام امنیتی شمار زخمی‌ها را ۱۰۰ نفر اعلام کرد.

۳ آتش‌سوزی در بغداد در یک روز

این حادثه پس از دو ماه و نیم از حادثه‌ای مشابه در بیمارستان «ابن الخطیب» در بغداد که به مرگ ۸۰ نفر منجر شد روی می‌دهد. روز گذشته، سه‌آتش‌سوزی نیز در بغداد روی داد. آتش سوزی نخست در یک انبار مواد پلاستیکی و اسفنجی در منطقه «عویریج» در جنوب بغداد رخ داد، پس از آن ساختمان دادگاهی در بغداد دچار آتش سوزی شد که به گفته تیم‌های آتش نشانی در عراق این آتش سوزی در کتابخانه ساختمان دادگاه بدوی البیاع وابسته به دادگاه استیناف بغداد در منطقه الکرخ روی داد. آتش‌سوزی شوم در ساختمان وزارت بهداشت در پایتخت روی داد که به تخلیه ساختمان اداری این وزارت‌خانه منجر شد.

نشست فوق‌العاده نخست‌وزیر با برخی وزرای و مقامات امنیتی

در پی قربانی شدن ده‌ها شهروند عراقی در بیمارستان الحسین، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، دستور برگزاری نشست فوق‌العاده را صادر کرد.

در این نشست فوق العاده که با حضور شماری از وزرای کابینه، فرماندهان امنیتی و به ریاست الکاظمی برگزار شد، تا دلایل و پیامد‌های این آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گیرد. در پایان این نشست مجموعه تصمیماتی اتخاذ شد که در ادامه می‌آید:

۱- اعزام فوری یک تیم از برخی از وزرا و فرماندهان امنیتی از بغداد به استان ذی‌قار برای بررسی اقدامات میدانی

۲- ارسال کمک‌ها و فوریت‌های پزشکی و امداد رسانی از وزارت‌خانه‌های مختلف به استان ذی‌قار

۳- شهید محسوب کردن تمامی قربانیان این حادثه و تسهیل انتقال کلیه بیمارانی که وضعیت آن‌ها وخیم گزارش می‌شود به خارج از کشور

۴- بازداشت مدیر بهداشت ذی قار، رئیس بیمارستان امام حسین (ع) و رئیس آتش‌نشانی این استان و بازجویی ازآن‌ها

۵- اعلام عزای عمومی

۶- آغاز تحقیق فوق‌العاده دولتی برای بررسی دلایل وقوع این حادثه

استاندار ذی‌قار عزای عمومی اعلام کرد

از سوی دیگر، استانداری ذی‌قار طی بیانیه‌ای امروز (سه‌شنبه - ۱۳ ژوئیه) را عزای عمومی اعلام کرد و از تعطیلی عمومی سه روزه در این استان خبر داد.

بر اساس این بیانیه، «احمد غنی الخفاجی» استاندار ذی‌قار ضمن اعلام عزای عمومی برای امروز، سه روز تعطیلی عمومی اعلام کرده و یک کمیته عالی برای تحقیق درباره این حادثه که به کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند عراقی منجر شده، تشکیل داده است.

استاندار ذی قار ضمن دستور به کمیته مذکور برای بازجویی از همه افراد دارای ارتباط اداری و فنی با حادثه آتش‌سوزی بیمارستان امام حسین (ع)، دریافت هرگونه اطلاعاتی درباره عوامل حادثه، خواستار ارائه گزارش نهایی ظرف ۴۸ ساعت از زمان تشکیل کمیته جهت اعلام آن برای افکار عمومی شد.

الخفاجی ضمن تاکید بر این که کلیه کارکنان پزشکی، بهداشتی و پرستاری باید بی درنگ راهی بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) شوند تا به پرسنل آن کمک کنند، همچنین تصمیم گرفت که همه کارکنان این بیمارستان بی درنگ به بیمارستان مرکزی ناصریه انتقال یابند، بیمارستان امام حسین (ع) فو

الخفاجی همچنین، دستور انتقال کلیه کارمندان بیمارستان امام حسین (ع) به بیمارستان مرکزی الناصریه و تحویل بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) به مرکز جداسازی و قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا و بستن کلیه کانکس‌های ویژه بستری بیماران مذکور در این بیمارستان را صادر کرد.

در بیانیه استانداری ذی‌قار آمده است که وزارت بهداشت و اداره بهداشت و سلامت ذی قار، مسئول تاخیر در تکمیل افتتاح بیمارستان مرکزی الناصریه (الترکی) و فعالسازی کادر‌های پزشکی و بهداشتی در آن هستند.

واکنش رئیس پارلمان عراق

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق با انتشار پستی در توییتر، از این فاجعه به عنوان مدرکی دال بر ناکامی در حفاظت از جان شهروندان کشورش یاد و تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا به این ناکامی فاجعه بار پایان داده شود.

وی اعلام کرد که پارلمان عراق، جلسه امروز (سه شنبه) خود را به بررسی گزینه‌های فرارو در خصوص حادثه آتش سوزی این بیمارستان اختصاص خواهد داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها