معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه حذف پلاسمادرمانی از دستورالعمل کووید یک کار کاملا غیر علمی و غیر حرفه ای است، بیان داشت: هنوز سند و شواهدی مبنی بر بی تأثیری این روش در دنیا وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۲۶۶۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، در طی روزهای اخیر خبری در خصوص حذف پلاسما درمانی از دستورالعمل درمانی کووید توسط یکی از اعضای کمیته علمی کووید در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها مطرح شد. برای روشن شدن این بحث گفتگویی با معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون داشته ایم که در زیر می خوانید؛

فعلا دستورالعمل حذف پلاسما درمانی و مستندات آن برای سازمان انتقال خون ارسال نشده است

دکتر سعید محمدی با بیان اینکه هنوز نامه کتبی مبنی بر حذف پلاسما درمانی از پروتکل درمانی کووید به سازمان انتقال خون ابلاغ نشده است، گفت: پس از انتشار این خبر صحبتی با فرد مصاحبه شونده داشتیم و قرار شد نامه ای کتبی را با مستندات لازم برای ارسال ما کنند.

وی افزود: چون اگر قرار است یک روش درمانی از دستورالعمل درمانی خارج شود باید برای نقدش مدارک و سند داشته باشند اما فعلا دستورالعمل حذف پلاسمادرمانی و مستندات برای ما ارسال نشده است.

پزشکان در اقصی نقاط کشور درخواست پلاسما برای درمان بیماران کرونایی دارند

محمدی خاطرنشان کرد: کماکان ما پلاسمای افراد بهبود یافته را جمع آوری می کنیم و فعلا اگر بیمارستان ها و پزشکان براساس تشخیص خود نیاز به پلاسمای افراد بهبود یافته داشته باشند در اختیارشان قرار می دهیم چون اثر بخشی آن نیز مورد تأیید است.

وی گفت: جالب است با وجود اینگونه اخبار، پزشکان در شهر های بزرگ چون تهران، اصفهان و خراسان جنوبی همچنان اثربخشی پلاسمادرمانی برای کووید را تجربه می کنند و درخواست پلاسما دارند.

چاپ مقالات متعدد خارجی در خصوص اثرات مثبت پلاسما درمانی در درمان کووید

معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: براین اساس ما سندی را برای پلاسمادرمانی کووید تنظیم کرده ایم که این سند کاملا علمی و در مجامع داخلی و خارجی قابل استناد است و نشان می دهد هنوز هم پلاسما درمانی در کشورهای مختلف انجام می شود و مقالات متعددی در این حوزه منتشر می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده هماتولوژی، آنکولوژی و سل شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: اگر یک روش درمانی از چرخه درمان خارج شود دیگر در خصوص آن مقاله جدید نخواهید دید اما وقتی مجلات معتبر دنیا هنوز در خصوص اثر پلاسمادرمانی بر کووید مقاله چاپ می کنند، کاملا نشان می دهد که دنیا از این روش استفاده می کند و آن را اثرگذار می داند.

وی اضافه کرد: جالب است روسیه که خودش سازنده واکسن کووید است، توصیه می کند که یک ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن، افراد پلاسمای خود را اهدا کنند.

خبر حذف پلاسما درمانی از پروتکل درمانی کووید را از وزارت بهداشت پیگیری خواهیم کرد

سعید محمدی عنوان کرد: بنابراین هر چیزی که وارد دستورالعمل درمانی می شود و یا از آن خارج می شود باید توسط صاحبنظران مورد بحث قرار گیرد ولی در جلسه کمیته علمی در خصوص حذف پلاسمادرمانی، نماینده ای از انتقال خون دعوت نشد. تا کنون هم هیچ سندی مبنی بر بی تأثیری پلاسمادرمانی ارائه نداده اند.

معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون به بهداشت نیوز گفت: سازمان انتقال خون خبری که در رسانه ها مبنی بر حذف پلاسما درمانی از دستورالعمل درمانی کووید مطرح شد را از طریق وزارت بهداشت پیگیری خواهد کرد اما اینکه بدون ارائه مستندات و شواهد علمی به سازمان انتقال و عدم پاسخ این سازمان مبنی بر صحت و سقم این مسأله، به اظهار نظر در رسانه بپردازیم،کاملا غیرحرفه ای است.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها