0 تا 100 سهام اولیه: بهترین زمان خرید سهام، نحوه خرید و ...

منظور از عرضه اولیه چیست؟ به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ چه زمانی سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود؟

در این محتوا به مفهوم عرضه اولیه در بورس خواهیم پرداخت. خواهیم گفت که شرط پذیرش شرکت ‌ها در بورس و فرابورس چیست.
کد خبر: ۱۳۲۵۷۶۶
 
 
منظور از عرضه اولیه چیست؟ به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ چه زمانی سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود؟
 
 
همچنین، به بهترین زمان خرید سهام، نحوه خرید عرضه اولیه سهام نیز خواهیم پرداخت. خواهیم گفت منظور از صف خرید در بورس چیست؟ و چه زمانی سهام شرکت ‌های عرضه اولیه شده با صف خرید در بورس همراه می شوند؟
 
عرضه اولیه چیست؟

در سال‌های اخیر یکی از موقعیت های ارزشمد برای سهامداران، خرید عرضه اولیه بوده است و رونق و طرفداران بسیاری پیدا کرده، زیرا بسیاری از عرضه‌های اولیه برای سرمایه‌گذاران سودده بوده‌اند.
در سال‌های اخیر به دلیل استقبال بی‌شماری که از عرضه‌های اولیه شده است، همواره سود‌های خوبی را برای سرمایه‌گذاران داشته است.
 
عرضه اولیه یا IPO  (INITIAL PUBLIC OFFERITY) اولین روزی است که قسمت مشخصی از سهام یک شرکت در بازار عرضه می‌شود.
 
فرض کنید شرکتی با 5 مالک که هرکدام 20% از سهام آن را در اختیار دارند وجود دارد. شرکت‌ها معمولاً برای فعالیت‌های مربوط به تأمین سرمایه در بورس عرضه می‌شوند.
 
 
منظور از عرضه اولیه چیست؟ به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ چه زمانی سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود؟


حالا هرکدام از مالکان شرکت گفته شده 2% از سهام خود را برای عرضه در بورس در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند. یعنی دارایی خود را از 20 به 18 درصد کاهش می‌دهند و در مجموع 10% از سهام شرکت را در بورس عرضه می‌کنند که سود حاصل از فروش این بخش از سهام برای تأمین سرمایه و ایجاد طرح‌های توسعه استفاده می‌شود.

به مجموع فرآیند فوق عرضه اولیه سهام می‌گویند.

معمولاً 90 % عرضه اولیه‌ها با سود همراه هستند چراکه در فرآیند قیمت‌گذاری شرکت‌ها، به شکل حداقلی رفتار می‌کنند و سعی بر آن است که ارزان‌تر از ارزش واقعی آنها قیمت‌گذاری شود. البته شرکت‌هایی هم بوده‌اند که بیشتر از ارزش قیمت‌گذاری شده‌اند و پس از عرضه دچار افت شده‌اند.

شرکت‌ها برای عرضه در بورس ابتدا باید صورت‌های مالی خود را به سازمان ارائه کنند و به‌اصطلاح درج نماد شوند. سپس باید مدتی گزارش‌های مالی خود را در کدال ارائه کنند. پس از این شرکت توسط یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری می‌شود که در این فرآیند از دارایی‌های شرکت، تخمین سودآوری آتی، تخمین نرخ بازدهی و تنزیل جریانات نقدی استفاده می‌کنند.

سپس قیمتی را به‌عنوان حداقل ارزش سهم در نظر می‌گیرند و دامنه‌ای را برای سفارش گذاری اطراف این قیمت تعیین می‌کنند.

در اطلاعیه‌ای که روی کدال می‌آید زمان و حجم عرضه نیز اعلام می‌شود. در زمان اعلام شده سفارش گیری برای خرید سهام از طرف سهام‌داران انجام می‌شود و باتوجه‌به حجم تقاضا، به تمام متقاضیان مقداری سهم تعلق می‌گیرد.

به این روش عرضه BB یا (BOOK BUILDING) می‌گویند، معمولاً در بازار ایران شرکت‌ها پس از عرضه اولیه دچار صف خرید و رشد می‌شوند.

در سایت همیار سرمایه در رابطه با نحوه خرید عرضه اولیه سهام به صورت آنلاین و آفلاین (14 مرحله “خرید عرضه اولیه سهام” انلاین و افلاین ) در بروکر کارگزاری های مختلف به طور کامل مطلب بارگذاری شده است که به شما کمک خواهد کرد به خرید عرضه اولیه سهام بپردازید.
 
 
منظور از عرضه اولیه چیست؟ به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ چه زمانی سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود؟
 

منظور از صف خرید در بورس چیست؟

باتوجه‌به وجود دامنه نوسان در بورس ایران اگر تقاضا برای سهمی زیاد باشد، آن سهم به سمت سقف قیمتی مجاز روزانه خود حرکت می‌کند،. منظور از صف خرید در بورس به این معنا می باشد که اگر برای سهم شرکتی در سقف قیمتی فروشنده‌ای وجود نداشته باشد، عرضه به صفر می‌رسد و تنها تقاضا وجود دارد، به این اتفاق اصطلاحاً صف خرید گفته می‌شود.
 
 
منظور از عرضه اولیه چیست؟ به چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ چه زمانی سهام شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود؟
 

بهترین زمان خریدوفروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

پس از عرضه اولیه بازارگردانان شرکت وارد کار می‌شوند.

زمانی که ارزش سهام شرکت، به ارزش واقعی خود رسید و یا از آن بیشتر شد، بازارگردانان شروع به عرضه صف خرید می‌کنند و جلوی رشد نامعقول آن را می‌گیرند، پس از این اتفاق سهم وارد یک‌روند نوسانی برای رسیدن، به ارزش ذاتی خود می‌شود.

زمانی است که که بازارگردان شروع به عرضه صف خرید می‌کند، بهترین زمان فروش عرضه اولیه می‌باشد.

هرگاه سهام‌داران عمده شروع به فروش سهام کردند می‌تواند موقعیت مناسبی برای فروش باشد. البته معمولاً پس از چند روز فروش معمولاً سهام به‌صف خرید برمی‌گردد و در آن زمان نیز موقعیت خوبی برای فروش عرضه اولیه فراهم می ‌شود.

بهترین زمان خرید سهام شرکت‌هایی که به‌تازگی عرضه شده‌اند نیز از طریق تکنیکال به دلیل نبود داده کافی امکان ‌پذیر نمی‌باشد و باید باتوجه‌به مطالعات بنیادی انجام شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها