در 60 سالی که از تاریخ بازی‌های یورو می‌گذرد، بعضی از لباس‌های تیم‌ها حتی از خود تیم‌ها بیشتر معروف و خاطره‌انگیز شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۲۰۰۹۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، این لباس‌ها لزوما بر تن تیم‌های قهرمان نبوده، اما تا سال‌ها در ذهن هواداران و فوتبال‌دوستان باقی مانده است. در ادامه به پنج لباس خاطره‌انگیز دوره‌های مختلف یورو اشاره می‌شود:

هلند-1988

لباس تیم‌ملی هلند در یورو 88 را می‌توان یکی از به یاد ماندنی‌ترین لباس‌ها در تاریخ فوتبال دانست. شرکت آدیداس از رنگ نارنجی که مشخصه اصلی هلندی‌هاست به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. رنگ نارنجی با رگه‌هایی از رنگ سفید که به صورت راه راه در لباس‌ها تلفیق شده بود و شورت ورزشی و جوراب‌های یکدست نارنجی، زیبایی خاصی به تیم‌ملی هلند در آن سال داده بود. از طرف دیگر، جزو اولین دفعات بود که برای پیراهن ورزشی تیم‌ها از یقه 7 استفاده می‌شد. البته یکی از دلایل ماندگار شدن آن پیراهن این بود که ستارگانی همچون رونالد کومان، رود گولیت، مارکو فان‌باستن و فرانک ریکارد آن را پوشیدند و در همان بازی‌ها به قهرمانی رسیدند.

فرانسه-1984

لباسی که آدیداس برای تیم‌ملی فرانسه در یورو 84 طراحی کرد، هنوز در ذهن فوتبال دوستان فرانسوی باقی مانده است. سه خط رنگی روی بازوها که ترکیبی از رنگ‌های پرچم فرانسه بود، در پیراهن اصلی و شورت ورزشی تیم هم دیده می‌شد. یکی از ویژگی‌های آن پیراهن، یقه‌های باز آن بود که باعث می‌شد گردنبندهای بازیکنان مقابل دوربین‌های عکاسی و تلویزیونی جلوه بیشتری داشته باشد. فرانسه در آن بازی‌ها که در کشورش برگزار می‌شد، قهرمان شد و چهره اصلی این تیم میشل پلاتینی بود که در پنج بازی 9 گل به ثمر رساند که این رکورد هنوز دست نخورده باقی مانده است.

 ایتالیا-2000

در نگاه اول، لباس تیم‌ملی ایتالیا در یورو 2000 شاید خیلی معمولی به نظر برسد؛ اما چند ویژگی باعث شد یکی از بهترین پیراهن‌های تیم‌ملی ایتالیا در تمام این سال‌ها شود. رنگ آبی یکدست، پیراهن‌های کاملا چسبیده به تن با یقه‌های بلند، زیبایی خاصی به آتزوری‌ها در آن سال داده بود. آن پیراهن را در واقع می‌توان اولین پیراهن جذب و کاملا اندازه در بین تیم‌های ملی دانست که در ادامه به یک روند معمول تبدیل شد. از طرف دیگر، شرکت کاپا شماره‌ها و آرم روی لباس را به شکل مینیمال‌تری طراحی کرد که در زمان خودش واقعا منحصربه‌فرد بود. ایتالیا با آن پیراهن تا فینال هم رفت اما این فرانسه بود که با گل طلایی دیوید ترزه‌گه به قهرمانی رسید.

آلمان‌غربی-1988

لباسی که آلمان در جام‌جهانی 90 پوشید و قهرمان شد هنوز در ذهن فوتبال دوستان است، اما این لباس خاطره‌انگیز اولین‌بار در یورو 88 توسط آلمان‌ها پوشیده شد. شرکت آدیداس به بهترین شکل ممکن از سه رنگ قرمز، مشکی و طلایی در پرچم آلمان‌غربی در این پیراهن استفاده کرده بود. شورت ورزشی یکدست مشکی رنگ آن تیم، باعث شده بود آن پیراهن بیشتر به چشم بیاید. دو سال بعد که آلمان در جام‌جهانی همین لباس را پوشید، دو قسمت این کشور با هم متحد شده بودند.

سوئد- 1992

بعد از 1958 که سوئد میزبان جام‌جهانی شد و به نایب قهرمانی رسید، دیگر میزبان مسابقات فوتبال نبود تا این‌که میزبانی رقابت‌های یورو 92 به این تیم رسید. این تیم در خانه‌اش تا نیمه‌نهایی هم بالا رفت اما مقابل آلمان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن تیم، لباسش بود که تا چند سال استفاده شد. سه خط مورب آبی به بهترین شکل ممکن روی پیراهن طلایی رنگ سوئدی‌ها نقش بسته بود. همین شکل اما در تضاد با آن، روی شورت‌های ورزشی‌شان تکرار شده بود. این برای اولین‌بار بود که اسم بازیکنان در پشت پیراهن و شماره‌ها در جلوی آن نقش بسته بود.

لباس‌های خاطره‌انگیز ادوار یورو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها