در برنامه صبح بخیر ایران صورت گرفت

تشریح ظرفیت‌های خراسان رضوی توسط استاندار

ستاندار خراسان رضوی در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران حضور یافت و ضمن ارائه گزارشی به تشریح ظرفیت‌ها و موقعیت‌های استان پرداخت.
کد خبر: ۱۳۱۷۷۷۹

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، محمدصادق معتمدیان در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران که به صورت مستقیم از شبکه یک سیما پخش شد، در خصوص وضعیت حرم مطهر رضوی در شرایط کرونایی گفت: با توجه به تدوین پروتکل‌های بهداشتی توسط آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری، چند ماهی است که حرم بازگشایی شده و زیارت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در چند ماه اخیر ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی به شکل مناسبی در حرم مطهر رعایت شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه زنده تلویزیونی به تشریح موقعیت و ظرفیت‌های استان پرداخت و بیان کرد: در بخش زیارت و گردشگری در شرایط غیر کرونایی سالیانه بیش از 30 میلیون نفر زائر و مسافر وارد استان می‌شوند لذا شاکله اصلی اقتصاد استان اقتصاد زیارت است. در همین راستا 50 درصد ظرفیت از هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در شهر مشهد قرار دارد.
معتمدیان در همین رابطه افزود: خراسان رضوی از نظر جمعیت دومین استان کشور و دارای 835 مزر مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.
استاندار خراسان رضوی در همین راستا این استان را یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور در عرصه تجارت بین الملل برشمرد و خاطرنشان کرد: از طریق مرز دوغارون سالیانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات و واردات انجام می‌شود.
وی ضمن اشاره به مرزهای باجگیران و لطف آباد در استان ادامه داد: مرز سرخس دروازه اصلی ورود به آسیای میانه محسوب می‌شود که در آن فرودگاه وجود دارد و به صورت ریلی و جاده‌ای با آسیای میانه ارتباط داریم.
معتمدیان یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد خراسان رضوی را معادن دانست و گفت: بیش از 60 نوع ماده معدنی فلزی و غیز فلزی در استان شناسایی شده است. همچنین بیش از دو میلیارد و هشتصد میلیون تن دخایر اصلی مواد معدنی در استان وجود دارد.  
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مهم ترین مواد معدنی استان اعم از سنگ آهن، طلا و مس است. در همین راستا بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تن ذخایر سنگ آهن در استان وجود دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته شاهد افتتاح فاز اول و دوم خط آهن خواف هرات در ایستگاه روزنک بودیم. با راه‌اندازی این خط تحول خوبی در تجارت بویژه در حوزه معادن انجام خواهد شد.
معتمدیان ضمن بیان اینکه بیش از 5400 واحد صنعتی در خراسان رضوی وجود دارد، عنوان کرد: 25 درصد از صنایع تبدیلی و قطعه سازی کشور در استان قرار دارد و 25 درصد از محصولات ایران خودرو در خراسان رضوی تولید می‌شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: 50 شهرک یا ناحیه صنعتی یا در استان احداث شده و یا در حال تکمیل آن هستیم که نشان می‌دهد استان در حوزه صنعت از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.
وی در بخش دیگر این گفت‌وگوی تلویزیونی به چالش‌های شهر مشهد پرداخت و گفت: متاسفانه دومین حاشیه شهر کشور در مشهد قرار دارد و در همین راستا با تعاملی که با وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس و شهرداری مشهد داشتیم موضوع هویت بخشی و تعیین تکلیف اسناد مالکیت در این مناطق را دنبال کردیم که در این زمینه اتفاق خوبی در روزهای آینده خواهد افتاد.
معتمدیان ادامه داد: طرح تفصیلی شهر مشهد بیش از بیست سال بلاتکلیف بود اما خوشبختانه با تمرکزی که در حوزه معاونت امور عمرانی استانداری و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری وجود داشت تا یک ماه آینده این طرح به تصویب خواهد رسید که بر اساس آن دیگر از نظر شکلی حاشیه نخواهیم داشت. اما همچنان نیاز به ساماندهی وجود دارد.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تصمیمات خوبی که در ستاد بازآفرینی صورت گرفت یک برنامه ریزی دو ساله تدوین شد که بر اساس آن 138 پروژه تعریف و 4 هزار میلیارد تومان برای احداث 800 کلاس درس، 51 درمانگاه، 9 کلانتری، 9 مرکز مهارت آموزی، 9 پارک تفریحی و تکمیل و تقویت برخی از زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد.
وی در ادامه به موضوع بافت پیرامونی حرم مطهر پرداخت و اذعان کرد: با توجه به حمایتی که از ناحیه دستگاه‌های مختلف انجام گرفت طرحی توسط مشاور تصویب شد و نهایتا در کمیسیون ماده 5 استان و در شورای عالی شهرسازی تصویب و ابلاغ شد که یکی از مزایای آن خارج شدن بیش از 3500 پلاک از تملک اجباری خواهد بود.
معتمدیان در خصوص تمهیدات صورت گرفته در استان برای برگزاری انتخابات اعلام کرد: تامین امنیت یکی از وظایف ذاتی وزارت کشور و استانداری‌ها محسوب می‌شود و در همین راستا با همکاری اعضای شورای تامین استان از ماه‌های گذشته طرح جامع امنیت انتخابات تهیه شده و در این طرح امنیت فراتر از مرزها در نظر گرفته شده است.
استاندار خراسان رضوی در خصوص مشارکت و صیانت از آراء مردم ضمن اشاره به هماهنگی خوب با هیات‌های نظارتی گفت: تلاش شده هماهنگی مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی وجود داشته و نظارت‌های چند لایه برقرار باشد و همه دست اندرکاران حوزه اجرا، استقلال، قانون و بی طرفی را رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها