کشاورزی به آن دلیل که تامین امنیت غذایی انسان را بر عهده دارد، هزاران سال است که در مرکز اهمیت فعالیت های انسانی قرار دارد. اقلیم و آب و هوای متنوع ایران این پتانسیل را دارد تا محصولات متنوع کشاورزی در آن تولید شده و با فرآوری این محصولات طیف وسیعی از اقلام غذایی برای مصرف داخلی و صادرات تولید گردد.
کد خبر: ۱۳۱۴۰۷۷

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی؛ شهرستان بناب در جنوب غربی آذربایجان شرقی و در فاصله 120 کیلومتری از شهر تبریز سوای کباب های لذیذش که شهرتشان تمام کشور را پیموده است، محصولی دارد که به سراسر دنیا صادر می گردد. انگور بناب یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آن است که در بارگاه های این شهر، به کشمش تبدیل شده و مشتریانی از سراسر دنیا دارد. تهیه و تولید کشمش آن چنان در این شهر رونق دارد که بنابی ها بیش از تولید سالانه خود، از استان های دیگر انگور خریداری می کنند تا با تبدیل آن به کشمش به ارزش آن را افزوده و راه صادراتش را هموار کنند.
 
*80 هزار تن انگور، سوغات بناب
 
روح اله خیری رییس جهاد کشاورزی شهرستان بناب در مصاحبه با جام جم گفت: در شهرستان بناب 3500 هکتار زمین زیر کشت انگور قرار دارد  و سالانه 80 هزار تن انگور از باغات این شهرستان برداشت می شود. همچنین سالانه حدود 100 هزارتن انگور از استان دیگر کشور توسط بخش خصوصی خریداری شده و در بناب فرآوری می کنیم.
 
وی افزود: در این شهرستان 120 بارگاه بزرگ بهداشتی و تعداد زیادی بارگاه کوچک در حال تولید و تهیه کشمش هستند.
 
*صادرات 70 هزار تن کشمش از بناب
 
خیری ادامه داد: در شهرستان بناب 20 کارخانه بسته بندی نیز در حال فعالیت هستند که محصول بارگاه ها را خریداری نموده و بعد از انجام مراحل نهایی آن را صادر می نمایند. از شهرستان بناب سالانه 70 هزار تن کشمش صادر می گردد. خوشبختانه در زمینه آمار اشتغال، شهرستان بناب وضعیت بسیار خوبی دارد و آمار بیکاری آن بسیار پایین است. در بعضی فصول حتی ما در بناب با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. فعالیت بارگاه ها و باغات انگور در کنار کارخانه های بسته بندی و فرآوری کشمش و همچنین فعال بودن شهرک های صنعتی و صنعت فولاد باعث شده است خوشبختانه در این شهرستان ما مشکل بیکاری نداشته باشیم. البته ما به سرمایه گذاران همواره سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را پیشنهاد داده و تلاش می کنیم بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در کشاورزی، خصوصا فرآوری انگور سوق دهیم .از این جهت که بخش کشاورزی کمترین آلایندگی را نسبت به سایر فعالیت های داشته و به محیط زیست کمترین آسیب را وارد می کند.

*بیش از 400 میلیارد سرمایه گذاری در زمینه صادرات کشمش شده است
رئیس جهاد کشاورزی بناب اضافه کرد: تنها 1500 نفر در کارخانه های کشمش در این شهرستان مشغول به کار هستند که این آمار برای شهرستان بناب قابل توجه می باشد. برای احداث یک کارخانه فرآوری و بسته بندی کشمش حدود 10 میلیارد تومان سرمایه نیاز است که با توجه به 20 کارخانه ای که در این شهرستان در حال فعالیت هستند می توان گفت 200 میلیارد تومان تنها در این بخش سرمایه گذاری شده است. این میزان سرمایه گذاری در کنار بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری در احداث بارگاه های تولید و تهیه کشمش، میزان سرمایه گذاری جهت صادرات این محصول در شهرستان را به رقم بیش از 400 میلیارد تومان رسانده است که تمامی این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
 
وی گفت: خوشبختانه تعداد کارخانجات کشمش و بارگاه ها در حال افزایش است که این مساله تاثیر مثبتی بر ایجاد اشتغال و افزایش صادرات دارد. البته در کارخانجات مستقر در بناب، علاوه بر کشمش، خرما، پسته، قیسی و آلوچه نیز از سراسر کشور خریداری، فرآوری و بسته بندی می شود تا به کشورهای مقصد صادر گردد. به تازگی 4 مجوز برای راه اندازی واحدهای تهیه و تولید شیره انگور نیز صادر شده است که به زودی این واحدها راه اندازی می شود اما در حال حاضر متاسفانه واحدی برای فرآوری شیره انگور و آبمیوه در شهر بناب فعال نمی باشد.
 
*بناب قطب کشمش شمال غرب کشور
 
خیری اضافه کرد: بناب قطب تولید و فرآوری کشمش شمال غرب کشور است. ما از تمامی استان ها انگور خریداری می کنیم و بیش از نیمی از کشمشی که تولید می شود در شهر بناب فرآوری می شود. جهت سهولت صادرات نیز پایانه گمرکی در بناب دایر شده است تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی امورات مربوط به صادرات را انجام دهند. ما به بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپای شرقی و غربی، بولیوی و پرو صادرات داریم.
 
 
*کود و سموم کشاوزی، مهمترین مشکلات انگورکاران

 محمدعلی محمودی مشعوف معلم بازنشسته 68 ساله ایست که در مجموعه اش 6 هکتار باغ انگور، یک بارگاه تولید و تهیه کشمش و یک کارخانه فرآوری و بسته بندی دارد. او که محصولاتش را به کشورهای قطر، امارات و عراق صادر می کند در خصوص مشکلات انگورکاران به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه هستند که فراهم آوردن کود و سموم مناسب مهمترین این مشکلات است. قیمت کود نسبت به سال قبل 5 برابر شده است در حالی که افزایش قیمت محصولات کشاورزی اصلا تناسبی با آن نداشته است. کودهای تقلبی نیز در بازار زیاد شده است و کودی که باید در عرض چند دقیقه در آب حل شود به دلیل ناخالصی که دارد بعد از 1 ساعت نیز مقداری از آن حل نمی شود.
 
این کشاورز افزود: در استفاده از کود مناسب نیز، آزمایش و بررسی خاک اهمیت زیادی دارد تا کشاورز بداند چه موادی باید به خاک اضافه کند ولی من تا به امروز یک بار هم ندیدم که از سازمان های دولتی برای بررسی و آزمایش خاک به باغات انگور مراجعه کنند. در مورد سموم دفع آفات نیز همین مشکلات وجود دارد. هیچ سازمانی بر قیمت و کیفیت سمومی که در بازار موجود است، نظارت ندارد.
 
محمودی ادامه داد: سموم استاندارد با قیمت بسیار بالایی در بازار عرضه می شود و سموم با قیمت پایین تر نیز برای مدت زیادی روی محصول باقی می مانند. همین مساله شد ما ضرر زیادی را متحمل شویم و یکی از محموله های صادراتی ما به کشور قطر،بعد از بررسی در آزمایشگاه، دارای مقادیر غیرمجاز سموم کشاورزی تشخیص داده شده و عودت داده شد. اهمیت کود و سموم برای کشاورز بسیار بالاست و جهاد کشاورزی باید برای سازماندهی آنها اقدامات اساسی انجام دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد مطمئنا کشاورز و تولید کننده ریسک کاشت انگور، فرآوری و صادرات آن را قبول نمیکند و صادرات ما در این زمینه متوقف می شود.

*وعده هایی که عملی نمی شوند

وی ادامه داد: تگرگ امسال بسیاری از محصولات انگورکاران را نابود کرده است. کشاورزی که تنها درآمدش از باغ انگور است چگونه این ضرر را جبران کند؟ مبلغی که بیمه در چنین مواردی پرداخت می کند بسیار ناچیز است و مدت زیادی نیز زمان میبرد تا همین مبلغ ناچیز را پرداخت نماید. قیمت آلات و ادوات کشاورزی به طور سرسام آوری افزایش یافته است. در صورتی که این اقلام، در تولید استفاده می شوند و باید قیمت آن ها را پایین نگه داشت تا تولید کننده و کشاورز بتواند با هزینه کمتری اقدام به تولید محصول خود بنماید. به ما اعلام کردند اگر آبیاری خود را تبدیل به قطره ای نمایید 80 درصد از هزینه آن را ما پرداخت می کنیم. زمانی که من برای این مساله اقدام نمودم گفتند سه سال زمان می برد تا نوبت پرداخت این مبلغ به شما برسد و من مجبور شدم خودم تمام هزینه قطره ای نمودن آبیاری باغم را پرداخت نمایم. متاسفانه حمایت ها در حد شعار و وعده باقی می ماند و عملی نمی گردد.

*مشوق های صادراتی به موانع مبدل شده اند

این کشاورز با سابقه افزود: قبلا برای صادرات حساب ال سی فعال بود، خریدار و فروشنده هر دو تضمین می شدند و بعد صادرات انجام می شد. برای انجام صادرات نیز مبلغی به عنوان جایزه صادراتی پرداخت می شد. اما امروز ما مجبوریم بر پایه اعتماد صادراتمان را انجام دهیم که متاسفانه در برخی موارد طرف خارجی پول محصولات ما را پرداخت نکرده است. در حال حاضر مشتریان عراقی و اماراتی، بهای محصولات ما را با پول خودمان پرداخت می کنند اما دولت از ما دلار می خواهد. این مشکلات باعث شده است بعضی از کشاورزان نتوانند محصول خود را بفروشند. سابقا برای صادر کننده مشوق هایی در نظر گرفته می شود تا از او حمایت شود اما امروز این مشوق ها حذف شده و از طرف دیگر نیز سازمان مالیات به دنبال این است تا با هر بهانه ای از کشاورز و تولید کننده مالیات بیشتری بگیرد.
 
گزارش از امین بیلساز، جام جم آنلاین آذربایجان شرقی. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها