معرفی آداب و رسوم نوروز در آذربایجان شرقی‬‬

نوروز به روایت آذربایجان

آشنایی با غذاهای محلی آذربایجان

فرهنگ با طعم آش دوغ+دستور پخت

آش دوغ یکی از این بیشمار غذاهای محلی است که در غرب و شمال غرب ایران طبخ می گردد. جام جم آنلاین، نحوه پخت این آش خوش طعم را با شما به اشتراک گذاشته و به میان مردم رفته است تا جایگاه این غذای محلی را در رژیم غذایی آنها بیابد. 
کد خبر: ۱۳۱۱۵۳۰




فرهنگ پدیده ای است که می تواند در قالب های مختلف نمود یافته و به نمایش گذاشته شود. گاه بر پرده سینما نقش می بندد، گاه رنگ شده بوم نقاشی را می آراید، گاه آوایی است که از حنجره ای مخلمین برون می تراود و گاه نت هایی است که بر فراز و فرود خطوط میزان نقش می بندد.

در کنار همه این ها فرهنگ می تواند دارای طعم، عطر و رنگهای بیاد ماندنی بوده، با دستان پر از عشق بانوان خلق شده و بر سر سفره پر مهر  مردم جای گیرد. غذاهای محلی، لحظه طعم دار شدن فرهنگ است. در هر گوشه از کشور پهناور ما به دلیل  وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف، غذاهای محلی متنوعی وجود دارد. غذاهایی که هر کدام، دارای طعم و رنگ و بوی منحصر بفرد و بی نظیری می باشد. آش دوغ یکی از این بیشمار غذاهای محلی است که در غرب و شمال غرب ایران طبخ می گردد. جام جم آنلاین، نحوه پخت این آش خوش طعم را با شما به اشتراک گذاشته و به میان مردم رفته است تا جایگاه این غذای محلی را در رژیم غذایی آنها بیابد. 

چگونه یک آش دوغ خوشمزه بپزیم؟
این غذای لذیذ را به راحتی میتوانید طبخ کنید. کافی است ابتدا 350 گرم نخود را به مدت 8 ساعت خیس کنید و در این مدت حداقل سه بار آب آن را عوض کنید. یک پیمانه برنج یا خرده برنج ایرانی را نیز بهتر است 2 ساعت بخیسانید. نخود را آبکش نموده و با آب کافی به مدت حداقل 2 ساعت بپزید. البته باید مراقب باشید که نخودها بیش از حد نپزد، چرا که نخود در آش دوغ نباید له شود.

سپس برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده و به نخود اضافه می کنیم.برای پخت این آش خوشمزه به یک عدد پیاز سرخ شده بزرگ و سه حبه سیر سرخ شده نیاز است که مقداری از آن را برای تزئین روی آش نگه داشته و بقیه را به همراه برنج به نخودها اضافه کنید.

باید مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای مراحل پخت، دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد. سپس 700 گرم سبزی آش (تره، شوید، جعفری به نسبت یکسان به همراه چند برگ سیر تازه و اسفناج در صورت دلخواه) به مواد قبلی اضافه نموده و 1 ساعت با حرارت کم بپزید.

اضافه کردن مقداری نمک همراه با سبزی ها و استفاده از سبزی تازه باعث میگردد تا رنگ سبزی کمتر تغییر یافته و آش شما خوش رنگ تر شود. سپس 2 لیتر دوغ که بهتر است کمی ترش باشد،ن عناع داغ و ادویه را به مواد قبلی اضافه نموده و آرام هم بزنید تا دوغ نبرد و آش دوغ ما کاملا جا بیفتد. گذاشتن درب قابلمه باعث کدر شدن رنگ سبزی ها، بریدن دوغ و سر رفتن آش می شود پس بهتر است این کار را انجام ندهید.

اضافه کردن یک تخم مرغ هم زده شده نیز می تواند از بریدن دوغ حین پخت آش جلوگیری کند. اگر آش زیادی رقیق بود می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آن اضاف کنید تا غلظت آش بیشتر شود. در انتها نمک و فلفل سیاه لازم به آش اضافه نموده و بعد از 5 دقیقه میتوانید آن را سرو نموده و میل نمایید.


آش دوغ، سر سفره مردم
آش دوغ هنوز هم یکی از غذاهای محبوب سر سفره ایرانی هاست. خانم ایرجی جام جم آنلاین گفت: آش دوغ غذای بسیار لذیذی است.

یکی دیگر از شهروندان آذربایجانی افزود: خوردن آش دوغ در هوای خنک گردنه حیران تجربه ای است که نمی توان از آن گذشت.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها