بانک جهانی شنبه شب هشدار داد که بدهی عمومی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در نتیجه پیامدهای ناشی از ویروس کووید-۱۹ افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این نهاد اقتصادی اعلام کرد که وام‌ها در این منطقه ۵۴ درصد از تولید داخلی امسال این کشورها را تشکیل خواهد داد، درحالی که این میزان در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۶ درصد بوده است.
 
بانک جهانی اعلام کرد: افزایش وام این کشورها، به خاطر اقتراضی بوده است که به صورت گسترده برای تأمین مالی هزینه‌های مراقبت بهداشتی اساسی و اقداماتی در راستای حمایت اجتماعی انجام شده است.
براساس گزارش این نهاد جهانی، میزان وام کشورهای واردکننده نفت در منطقه ممکن است به ۹۳ درصد از کل تولید داخلی شان در سال ۲۰۲۱ برسد.
 
بانک جهانی بر صرف هزینه برای حل بحران بهداشتی (انتشار ویروس کرونا) تأکید کرد و افزود:ادامه هزینه کردن و وام گرفتن، در حال حاضر یک ضرورت فوری است.
 
این نهاد مالی جهانی اعلام کرد که در سایه ادامه ویروس کرونا، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا راهی جز ادامه هزینه برای مراقبت بهداشتی و حمایت اجتماعی ندارند.
 
این منطقه که شامل ۲۰ کشور است، شاهد رکود اقتصادی ۳.۸ درصدی در سال ۲۰۲۰ بود، به طوری که بانک جهانی کاهش فعالیت‌ها در این منطقه را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۲۷ میلیارد دلار برآورد کرد، هرچند که این نهاد مالی انتظار بهبود جزیی شرایط اقتصادی را در صورتی دارد که واکسن کرونا به صورت عادلانه در بین این کشورها توزیع شود.
 
سازمان جهانی بهداشت پیشتر از کشورهای ثروتمند به خاطر دعوا و منازعه بر سر واکسن انتقاد کرد.
این انتقاد سازمان پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا گفت محدودیت‌هایی برای صادرات واکسن تولید شده در کشورهای این اتحادیه وضع می‌کند.
 
تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داده و گفته چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود.
 
ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» که اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، تاکنون حدود ۱۳۱ میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده است که از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از یکصد و ۵ میلیون نفر نیز بهبود یافته‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها