مروری بر مرگبارترین حوادث چهارشنبه سوری در دهه 90

قربانیان شب عید

پویش کرونا سوزی در چهارشنبه سوری

همه آنچه باید در آتش چهارشنبه آخر سال بسوزانیم

اینکه اولین بار چگونه آتش وارد زندگی انسان شد مشخص نیست اما واضح است که آتش با ورودش به زندگی بشر زنجیره ای از نعمات را با خود را با خود به همراه آورد و انسان توانست خود را با آن گرم کند و غذایش را بپزد.آتش در دین زرتشت از اهمیت و احترام زیادی برخوردار بوده و در اسلام نیز سوزاندن، ناپاکی از بین میبرد. این خود نشان دهنده ارزش و احترام آتش نزد ایرانیان است که نمود آن در مراسم چهارشنبه سوری بروز پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۷۳۴۰

اینکه اولین بار چگونه آتش وارد زندگی انسان شد مشخص نیست اما واضح است که آتش با ورودش به زندگی بشر زنجیره ای از نعمات را با خود را با خود به همراه آورد و انسان توانست خود را با آن گرم کند و غذایش را بپزد.آتش در دین زرتشت از اهمیت و احترام زیادی برخوردار بوده و در اسلام نیز سوزاندن، ناپاکی از بین میبرد. این خود نشان دهنده ارزش و احترام آتش نزد ایرانیان است که نمود آن در مراسم چهارشنبه سوری بروز پیدا کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، چهارشنبه سوری از جشن های باستانی ایرانیان ایست که غروب آخرین سه شنبه اسفند هر سال در سراسر حوزه فرهنگی ایران برگزار می شود و بین ادیان و قومیت های مختلف ایرانی مشترک است.این جشن در واقع مقدمه ای بر عید نوروز است و مردم با برگزاری آن به استقبال فصل بهار و عید نوروز میروند. قاشق زنی، کوزه شکنی، شال اندازی، خوردن آجیل مشکل گشا گوشه ای از این جشن باستانی است که از هزاران سال قبل در دل فرهنگ ایرانی جای گرفته است. روشن کردن آتش و پریدن از بخش های جدایی ناپذیر جشن چهارشنبه سوری است. از آنجا که ایرانیان آتش را پاک کننده میدانستند در کنار هم گرد آمده و با افروختن آتش و پریدن از روی آن قصد داشتند در آستانه سال جدید آنچه ناخوشایند و ناپاک است را بزدایند، در آتش چهارشنبه سوری بسوزانند و به پاک و سبک بال به استقبال سال جدید بروند.

اما امسال دومین سالی است که همه گیری بیماری کرونا برگزاری این جشن کهن ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار می­دهد.یک سال از ورود این بیماری به کشور میگذرد، هر روز هزاران نفر در کشور به آن مبتلا میشوند و در این یکسال هزاران نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده اند و صدها خانواده عزیزان خود را از دست داده اند. ویروس جهش یافته کرونا با قدرت انتشار بیشتر و خطرات مهلکتر نیز متاسفانه وارد کشور شده است و خطر افزایش تعداد مبتلایان هر لحظه در کمین مردم و سلامتی آنهاست. امروز که این خطرات در کمین ماست نمی توانیم گرد هم جمع شده و این مراسم باستانی را جشن بگیریم اما برای چهارشنبه سوری امسال آتشی عظیم بر افروزیم که چیزهای زیادی برایسوزاندن داریم. بیایید دورهمی های خانوادگی، سفرهای نوروزی، تردد های غیر ضروری را بسوزانیم تا در خانه هایمان بجای شیون از دست دادن عزیز، ندای شادی و زندگی جریان داشته باشد.بیایید عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برگزاری مراسم عروسی و عزا، حضور در گردهمایی های اجتماعی را بسوزانیم تا مدافعان سلامت و کادر ایثارگر درمان بتوانند به روزهای عادی زندگی خود برگردند.روزهایی که فرزندانشان را با فراغ بال در آغوش می گرفتند و بر گونه آنها بوسه میزدند.بیایید تردد در مکان های عمومی بدون استفاده از ماسک و هر آنچه که به شیوع بیشتر این بیماری کمک میکند را در آتش این چهارشنبه سوری بسوزانیم. بیماری کرونا  عزیزان زیادی را از ما گرفت که هر کدام از ستارگان عرصه خود بودند.بیاید امسال همه با هم کرونا را در آتش چهارشنبه سوری بسوزانیم تا آسمانمان باز پر ستاره شود. درخشان و سراسر زیبایی.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها