مروری بر مرگبارترین حوادث چهارشنبه سوری در دهه 90

قربانیان شب عید

مدتی است چهارشنبه‌ سوری با انفجار‌، آتش‌سوزی‌، مرگ و سوختگی همراه شده ؛ حوادثی که هر‌سال تکرار می‌شود و برخی گوش‌ها هشدارها را نمی‌شنوند و فکر می‌کنند همیشه مرگ برای همسایه است.
کد خبر: ۱۳۰۶۹۹۰

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از ضمیمه تپش، امسال در کنار حوادث چهارشنبه‌، تجمعات این شب هم زنگ‌خطری برای شیوع کرونا‌ست و در کنار هشدارهای آتش‌نشانی و اورژانس‌، وزارت بهداشت هم درباره خطرات تجمعات چهارشنبه‌ سوری هشدار داده است.

امسال هم با این‌که یک هفته به این شب باقی مانده حوادث ساخت مواد محترقه باعث تخریب خانه‌ها و قطع عضو افراد به‌خصوص نوجوانان شده است.

موضوعی که رئیس اورژانس کشور هم درباره آن هشدار داده است. به گفته کولیوند، سال گذشته در مدت مشابه ۲۰ مصدوم داشتیم، اما امسال تا به حال حدود ۸۰ مصدوم داریم که مربوط به همین چهارشنبه آخر سال است و از این تعداد نیز حدود ۶ یا ۷ نفر دچار قطع عضو شدند. این علامت خوبی نیست و از همین حالا باید گفته شود که مردم به این موضوع توجه کنند.

مرگ ۴ نفر در آتش بی‌احتیاطی

اسفند سال ۹۱، اهالی محله تهرانپارس با صدای انفجاری وحشت‌زده از خانه‌های خود بیرون آمده و متوجه حریق در ساختمان پنج‌طبقه شدند.

با اعلام موضوع به آتش‌نشانی و پلیس، امدادرسانی آغاز شد اما هر لحظه در حین اطفاي حریق انفجاری رخ می‌داد. آتش‌نشانان با بررسی زیر‌زمین که نقطه شروع آتش بود، متوجه شدند علت آتش‌سوزی و انفجار، مواد محترقه است.

حریق ساعتی بعد خاموش شد اما چهار جسد از ساختمان خارج شد که بررسی‌ها نشان می‌داد تمامی کشته‌ها اهالی ساختمان هستند. موضوع به بازپرس جنایی اطلاع داده شد و بلافاصله دستور بازداشت صاحب انباری که مواد محترقه در آن بود، صادر شد.

با دستگیری این مرد، او اعتراف کرد در انباری ۳۰ متری‌اش اکلیل‌ سرنج و نارنجک دستی نگه می‌داشته و قصد جوش دادن در را داشته که مرد جوشکار بی‌دقتی کرده و چند نقطه‌جوش به داخل انباری افتاده و باعث حریق شده و این حادثه تلخ را رقم زده است.

مرگ ۲ رفیق هنگام ساخت ترقه

روز هفتم اسفندماه سال ۹۵ آتش‌نشانان سقز در جریان انفجار و آتش‌سوزی در یک خانه قرار گرفتند. با اطفای حریق، آتش‌نشانان یک پسر مجروح را به بیمارستان منتقل و از زیر اسباب به‌هم ریخته خانه، پیکر بی‌جان دو پسر جوان را کشف کردند.

با بررسی محل حادثه مشخص شد سه جوان که با هم دوست بودند، برای تهیه مواد محترقه به خانه یکی از آنها رفته‌اند اما لحظاتی پس از شروع به کار، به‌دليل یک جرقه، انفجار مرگبار رخ می‌دهد.

تراژدی در اسلامشهر

با گذشت پنج سال‌، هنوز هم تلخ‌ترین حادثه چهارشنبه‌ سوری شناخته می‌شود و فیلم‌هایش یکی از دلخراش‌ترین تصاویر حوادث چهارشنبه آخر سال است. ساعت ۴ بعدازظهر روز بیستم اسفندماه سال ۹۴ انفجاری مهیب باعث وحشت اهالی اسلامشهر شد. تعدادی از اهالی از ترس به پارک پناه بردند اما دقایقی بعد دودی سفید از محله گل‌ها به آسمان بلند شد.

بخش‌های زیادی از ساختمان چهار طبقه خراب شده بود و صدای کمک‌خواهی، فضای محله را پر کرده بود. مردم از آتش‌نشانی و اورژانس کمک خواستند و بعد وارد پارکینگ خانه شدند. یکی دو نفر از اهالی فرزندان‌شان را صدا می‌زدند اما هیچ‌کس جوابگو نبود.

با کمک اهالی، هفت جوان و نوجوان از داخل پارکینگ خارج شده اما همگی سوخته و قطع عضو شده بودند. در این حادثه دلخراش چهارشنبه‌سوری که به‌دلیل انفجار نزدیک به ۵۰ کیلوگرم مواد محترقه رخ داد، سه نفر کشته و چهار نفر دچار قطع عضو و کوری شدند.

مرگ ۲ برادر هنگام ساخت نارنجک دستی

۲۰ اسفند ماه سال گذشته صدای انفجار، بخش‌هایی از ملارد را لرزاند و باعث تخریب چند خانه در خیابان امینی شد.

اهالی محل که از صدای مهیب شوکه شده بودند، متوجه شدند یکی از واحدهای خانه‌ای در این خیابان در حال سوختن است. آنها از پلیس و آتش‌نشانی کمک خواستند و دقایقی بعد معلوم شد شیشه بسیاری از خانه‌های محل شکسته و بخشی از دیوار ساختمان محل انفجار فروریخته است.

اهالی نگران پنج عضو خانواده ساکن محل انفجار بودند. با انتقال هر پنج عضو خانواده مشخص شد حال پدر، مادر و کودک ۹ ساله خوب است اما دو پسر نوجوان به‌علت شدت جراحات جان باخته‌اند. پلیس با انجام تحقیقات از محل حادثه متوجه شد دو پسر نوجوان در حال ساخت مواد محترقه برای فروش در چهارشنبه آخر سال بودند که یک‌باره انفجار رخ داده و هر دو برادر جانشان را از دست داده‌اند.

مرگ ۷ نوجوان در زیر‌زمین

در حادثه مرگبار دیگر‌، اسفندماه سال ۹۵ اهالی خیابان شهریار اردبیل با صدای انفجار مهیبی به خیابان آمدند. ساعت هنوز ۱۱ شب نشده بود اما دود و گرد و غبار کل محله را پر کرده بود. همه از صدا شوکه شدند ولي وقتی به خودشان آمدند متوجه شدند خانه یکی از اهالی با خاک یکسان شده است.

اهالی بی‌درنگ از آتش‌نشانی کمک خواستند. ماموران آتش‌نشانی ابتدا آتش را خاموش و با آواربرداری از ساختمان، در قسمت زیر‌زمین به اجساد هفت نوجوان برخورد کردند. بررسی‌ها نشان داد این نوجوانان که بین ۱۳ تا ۱۵ سال بودند، همگی جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌های پلیس نشان می‌داد این هفت نوجوان در زیر‌زمین در حال ساخت مواد محترقه با زرمیخ بودند که یک‌باره منفجر می‌شود و کل ساختمان تبدیل به تلی از آوار می‌شود و تمام هفت نفر که مشغول تهیه مواد مخدر بودند، جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ تلخ عابر

همیشه قرار نیست سازنده مواد محترقه قربانی شود و گاهی سودجویی آنها، قاتل افراد بی‌گناه می‌شود.

سال ۸۸ هنوز چندروزی به عید مانده بود که ابراهیم ۴۵ ساله برای خرید از خانه خارج و در حال عبور از خیابان رسالت تبریز بود که یک‌باره انفجار مهیبی رخ داد و تکه‌های خانه خراب شده ‌رویش ریخت.

با اعلام حادثه، اورژانس و آتش‌نشانی به کمک آمدند و مرد میانسال را به بیمارستان منتقل کردند. آتش‌نشانان به داخل خانه خراب شده رفتند و متوجه وجود مواد محترقه شدند و با احتیاط مرد ۴۱ ساله‌ای را از زیر آوار خارج کردند.

با انتقال دو مجروح به بیمارستان، ساعتی بعد مرد رهگذر جانش را از دست داد و صاحب خانه منفجر شده از مرگ نجات یافت. تحقیقات پلیس آغاز و مشخص شد مرد ۴۱ ساله فروشنده مواد محترقه است و با دو کیلو اکلیل و سرنج در حال ساخت نارنجک دستی بوده که یک مرتبه مواد منفجر شده است.

چهارشنبه‌ سوری همچنان قربانی می‌گیرد

سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره حوادث مرتبط با انفجار مواد محترقه و چهارشنبه‌ سوری هشدار داد.
سید جلال ملکی با اشاره به نزدیک شدن به چهارشنبه‌ سوری گفت: هرسال یکی از هشدارهای اصلی آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌ها پرهیز از استفاده از مواد محترقه است، این نگرانی امسال هم وجود دارد، گرچه از میزان حوادث مرتبط با آن کاسته شده اما متاسفانه همچنان مواردی ازاین‌دست به وقوع پیوسته است. در برخی حوادث در نقاط مختلف کشور، شاهد قطع عضو نوجوانان و خسارت به خانه‌ها بودیم. هشدار ما به شهروندان این است که به‌هیچ‌عنوان از مواد محترقه و منفجره استفاده نکنند. در این روزهایی که کادر درمان درگیر مبارزه با کرونا هستند، اگر خدای‌ناکرده حادثه‌ای برای کسی رخ دهد، با توجه به حجم بالای مراجعه به بیمارستان، بار مضاعفی به کادر درمانی وارد می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس توصیه می‌کنیم خانواده‌ها این شب را در کنار یکدیگر و بدون انجام دیدوبازدید و خروج از خانه سپری کنند. در این زمینه نقش والدین بسیار مؤثر و لازم است با ایجاد فضایی مناسب در خانه فرزندان‌شان را از حضور در فضای بیرونی منع کنند و همچنین درباره خطرات نگهداری و استفاده از موادمحترقه به آنها هشدار دهند. رنگ‌فروشی‌ها نیز نباید در این ایام اکلیل و سرنج به افراد ناشناس به‌خصوص نوجوانان بفروشند. متاسفانه حوادث رخ‌داده امسال نشان می‌دهد، درست کردن نارنجک دستی با اکلیل و سرنج عامل اصلی انفجارها و حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری بوده است. امسال به دلیل قطع زنجیره کرونا نیز باید از تجمع در خیابان‌ها و حتی برگزاری مهمانی خودداری کرد.

مجید غمخوار - تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها