کارگزاری بورس بیمه ایران متعلق به شرکت سهامی بیمه ایران به دلیل دارابودن ظرفیتهای منحصر به فرد از جمله ترکیب سهامداری، ساختار سرمایهای و جمع حقوق صاحبان سهام، ظرفیت بالفعل و بالقوهای را در بازار سرمایه کشور دارد.
با تغییر ساختار مدیریتی کارگزاری از خردادماه سال ۱۳۹۷ و با توجه به استقرار فرآیندهای مبنایی و اصولی حاکمیت شرکتی، تغییرات مدیریتی گستردهای صورت گرفت که پس از اعمال آن، کارگزاری توانست به پیشرفت شایانی در راستای اهداف تعیینشده هیات مدیره بیمه ایران دست یافته و به جایگاهی در صنعت برسد که در قدمت 25 ساله برای این کارگزاری ممکن نشده بود.
اقدامات و استراتژی جدید که در این کارگزاری زیر چتر حمایتی و با تایید همهجانبه هیاتمدیره شرکت سهامی شرکت بیمه ایران طبق برنامه زمانبندیشده انجام شد سبب گردید تا این پیشرفت به همت و پشتکار هیاتمدیره، مدیران و پرسنل کارگزاری اجرایی شود.
یکی از مهمترین نکات در این مسیر این است که علیرغم اجرای گسترده تمام برنامهها به لحاظ مالی عملکرد این کارگزاری کاملا منطبق بر قوانین سازمان حسابرسی و بورس است چون باوجود اینکه حسابرس کارگزاری، سازمان حسابرسی کل کشور است، طبق آخرین گزارشهای این سازمان عملکرد مالی کارگزاری کاملا شفاف و فاقد هیچ بند تاکیدی است.
از جمله عوامل موفقیت شرکت، حرکت در مسیر صحیح بنگاهداری اقتصادی است که خروجی آن را میتوان در بهبود رتبه کارگزاری، رشد قابل توجه درآمد ارزش معاملات کارگزاری و اعتماد بازار سرمایه به نام برند کارگزاری بورس بیمه ایران مشاهده نمود. گزارش حاضر سعی دارد تا دستاوردها و وضعیت کنونی کارگزاری را نسبت به زمان مشابه در خرداد 1397 به اطلاع برساند.
براساس گزارش آذرماه 1399 کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، کارگزاری بورس بیمه ایران در معاملات کل بورسها و فرابورس با جهش قابل توجه به رتبه 10 در بین 108 شرکت کارگزاری فعال در صنعت رسید که رشد 80 درصدی طی تنها دوسال و نیم اخیر را نشان میدهد.
جهش قابل توجه دیگر، ثبت رتبه 10 در بخش اوراق است که ارتقای 57 واحدی را نشان میدهد. این امر منجر به قرارگرفتن این کارگزاری در بین کارگزاریهای برتر بورسی، اعتماد فعالان بازار سرمایه به نام برند کارگزاری بورس بیمه ایران و رشد قابل توجه درآمد این کارگزاری زیرمجموعه شرکت سهامی بیمه ایران شده است.
از ابتدای خردادماه 97 طرح توسعه شعب در سراسر کشور کلید خورد و تعداد شعب از 4 به عدد 52 شعبه در سطح کشور افزایش یافته و منجر به اشتغالزایی و بهبود خدمات شده است. رشد بیش از 6000 درصدی تعداد مشتریان فعال نسبت به خرداد 97 هم نشان میدهد که ارتقای زیرساختهای داخلی و فعالتر شدن شعب کارگزاری به ویژه در شهرستانها نتیجه بخش بوده است.
این کارگزاری به واسطه دارابودن رتبه 1 در سرمایه ثبتی در بین سایر کارگزاریها توانسته است تا بیشترین میزان اعتبار را برای مشتریان خود فراهم کند که این مهم تماما با تضامین و ضمانت هیاتمدیره این کارگزاری انجام شده است.
ارائه خدمات مناسب در حوزه تسهیلات اعتبارات و اعطای اعتباری بالا به مشتریان کارگزاری در بین سایر رقبای صنعت نیز از نکات حائز اهمیتی است که منجر به جذب مشتریان فعال شده است. افزایش 3 هزار برابری تعداد مشتریان اعتباری در این بخش علاوه بر کمک به رشد بازار سرمایه باعث شده تا رشد کارگزاری از سایر رقبای خود پیشی گیرد.
با توجه به ساختار سهامداری کارگزاری بورس بیمه ایران، این کارگزاری طی این دوره برای نخستین بار در تاریخ کارگزاری، روابط بسیار خوبی را با پرسنل و نمایندگان بیمه ایران در سطح کشور برقرار کرده و با برگزاری همایشها و دورههای آموزشی، نفوذ خود را در بین مخاطبان علاقهمند صنعت بیمه برای حضور در بازار سرمایه ارتقا بخشیده است.
همچنین همکاری با شرکت های صنعت بیمه در خصوص انجام معاملات در بازار در دستور کار فعالیتهای کارگزاری قرار داشته است.
گزارشها نشان میدهد از اوایل سال 97 تاکنون کارگزاری بورس بیمه ایران شاهد افزایش چشمگیر شاخص های سودآوری بوده است به طوریکه در این دوره سود عملیاتی کارگزاری بالغ بر360 برابر گردیده است.
در مورد هزینه های کارگزاری نیز این نکته قابل تامل است که طبق گزارش کانون کارگزاران هزینههای عملیاتی کارگزاری نسبت به متوسط صنعت پایینتر بوده که ثابت میکند کارگزاری با جذب نیروهای حرفهای توانسته عملکرد مطلوبتری را نسبت به گذشته و همچنین سایر رقبا در کارنامه خود ثبت کند.
برنامه راهبردی این کارگزاری همچنان در همه حوزهها از جمله اخذ تصمیمات استراتژی اصولی در بخش بازرگانی، حضور در نمایشگاههای تخصصی، توسعه زیرساختها در تمامی حوزهها، ارائه خدمات متفاوت به مشتریان و ... در حال انجام است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد