مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع):

آرامگاه زکریای رازی بعد از هزاران سال کشف شد

یک گنجینه‌ تاریخی شامل تابوت‌های باستانی با قدمت بالای سه هزار سال از محوطه تاریخی سقاره مصر کشف شد.
کد خبر: ۱۳۰۱۵۹۱

کشف گنجینه‌ای دیگر در سقاره مصر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مقامات مصر روز گذشته (یکشنبه ۲۸ دی ۹۹) از کشف یک گنجینه جدید شامل تابوت‌های باستانی با قدمت بالای سه هزار سال از محوطه باستان‌شناسی سقاره در این کشور خبر دادند. کشفی که به گفته زاهی حواس (Zahi Hawass)، مصرشناس معروف، تاریخ را بازنویسی می‌کند.
 
تیمی از باستان‌شناسان به سرپرستی حواس این گنجینه را در نزدیکی هرم تِتی نخستین فرعون دودمان ششم مصر و بنیانگذار آن کشف کردند. در این کاوش، بیش از ۵۰ تابوت چوبی متعلق به دوران پادشاهی نوین مصر (قرن شانزده تا ۱۱ پیش از میلاد)، در یک آرامگاه چاهی پیدا شد.
 
حواس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: این اکتشاف تاریخ سقاره و به ویژه تاریخ پادشاهی نوین مصر را که ۳ هزار سال پیش تشکیل شد، بازنویسی می‌کند. به گفته حواس، تیمش در این حفاری در مجموع ۲۲ آرامگاه باستانی کشف کرده است.
 
یکی از تابوت‌ها متعلق به سربازی بود که تبری که با آن مبارزه می‌کرد نیز پیدا شد. از دیگر بخش‌های این گنجینه تاریخی می‌توان به یک تابوت سنگی، یک پاپیروس ۵ متری با متن فصل هفدهم کتاب مردگان (متون کهنی که در آیین خاک‌سپاری مصریان استفاده می‌شد)، ماسک، قایق‌های چوبی و بازی‌های رایج در دوران مصر باستان اشاره کرد. بازی‌های کشف شده در این آرامگاه‌های باستانی، بازی سینیت و گیم ۲۰ بودند که در آن زمان در آرامگاه‌ها قرار داده می‌شدند تا مردگان بتوانند پس از مرگ بازی کنند.
 
آنطور که حواس می‌گوید، ارواحی که در بازی سینیت برنده می‌شدند به جهان دیگر و به بهشت مصر باستان می‌رفتند.  
آیتم‌هایی چون جمجمه‌ و استخوان‌های کشف شده در این کاوش، روز گذشته برای رسانه‌ها به نمایش گذاشته شدند اما حفاری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. حواس معتقد است آنچه تیمش کشف کرده تنها ۳۰ درصد از گنجینه پنهان در سقاره بوده و ۷۰ درصد از آن همچنان مدفون است.
 
سقاره گورستان بزرگ ممفیس پایتخت مصر باستان بود که امروزه با بیش از ده‌ها هرم، صومعه باستانی و گورستان حیوانات در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد.
 
در ماه‌های اخیر کشف گنجینه‌های ارزشمند از این محوطه باستانی بارها تیتر رسانه‌ها شد. ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت ۹۹) بود که باستان‌شناسان چهار تابوت حامل اجساد مومیایی شده و پنج تابوت سنگی از این منطقه کشف کردند. چند ماه بعد، در ۳۰ شهریور، وزارت آثار باستانی مصر از کشف ۱۴ تابوت ۲۵۰۰ ساله در سقاره خبر داد.
 
مقامات مصر امید دارند صنعت گردشگری این کشور که در سالهای اخیر از قیام ۲۰۱۱ گرفته تا همه‌گیری کرونا آسیب‌های زیادی را متحمل شده، با اکتشافات باستان‌شناسی اخیر رونقی دوباره بگیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها