روغن پالم دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است زیرا مقدار زیادی ویتامین E دارد که حاوی ترکیبی از ایزومرهای مختلف توکوفرول و توکوترینول است که اغلب به عنوان «توکول» نامیده می شود.هر کدام از زیرگروه­های توکوفرول و توکوترییانول شامل a, p, y و 6 ایزومر می­باشند.
کد خبر: ۱۲۹۸۱۸۸

روغن پالم یا نخل: غنی از توکوترینول ویتامین E (آنتی اوکسیدانی)

ترکیب توکولزهای نخل متشکل از توکوترییانول Y (46%)، توکوفرول a (22%)، توکوترییانول a (20%) و توکوترییانول  (12%) می­ باشد.

توکوفرول­ها دارای زنجیر جانبی بلند (side- chain) کربن اشباع شده با مراکز کایرال (Chiral) (وابسته به جسم و شکل سه بعدی) بوده و معمولاً در روغن­های معمول گیاهی از جمله ذرت و سویا یافت می­ شوند.

از طرف دیگر توکوترییانول ­ها اشباع و شبیه به توکوفرول­ ها می­باشند با این تفاوت که آنها دارای 3 پیوستگی اشباع نشده در زنجیر جانبی کربن با تنها یک مرکز کایرال می ­باشند.

این ویژگی منحصر به فرد توکوترییانول­ها را قادر می­سازد که در بافت­های آزاد به لایه­های چرب اشباع شده نفوذ کرده و بنابراین عملکرد متابولیک کارآمدتری در مقایسه با توکوفرول­ها از خود نشان دهند. جمع شدن توکوترییانول­ها در بافت­ها بیانگر فواید بالای سلامتی می­باشد (Das et al 2008).

اثرات ضدسرطانی:

مطالعات ضد سرطانی درباره توکولزها، شواهد قوی و محکمی در خصوص ویژگی­های ضدسرطانی آنها فراهم کرده است.

دکتر نثارتنام (Nesaretnal et al 2004) تحقیقات گسترده­ای در رابطه با ارتباط بین توکوترییانول­های نخل و سرطان سینه انجام داده و به این نتیجه رسید که ذرات خاص توکوترییانول می­توانند بدون در نظر گرفتن موقعیت گیرنده‌ استروژن از شکل­گیری سلول سرطانی سینه در انسان جلوگیری کنند.

با این وجود توکوفرول­ها تأثیر بازدارنده روی این خطوط سلولی ندارند. اخیراً تحقیق مشابهی بر روی اندروژن مستقل یا غیروابسته سلول های سرطانی پروستات انسان صورت گرفت و نتیجه مشابه­ای بدست آمد.

به عبارت دیگر، توکوترییانول­ها با تمیز قائل شدن، جلوی سلول­های سرطانی پروستات را می­گیرند در حالی که توکوفرول­های a تاثیری در این امر ندارند (Nesaretnam et al 2008)

به علاوه، شواهد قانع کننده ای از تحقیق دیگری بر روی سلول های سرطانی پیش سرطانی، سرطانی و بسیار سرطانی اپیتلیال پستان موش ها نشان داد که قدرت زیستی تکت کرینوول در مقایسه با توکوفرول ها بسیار بیشتر است.

 اطلاع از منابع:

MPOBTehran@gmail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها