زهر سریال های ماهواره بر جان خانواده ها

تاثیر سریال های ماهواره بر فروپاشی خانواده های ایرانی

چرا ماهواره باعث بلوغ زودرس کودکان می شود؟

تاثیرهای روحی و روانی ماهواره بر کودکان

یک روان‌شناس با اشاره به آسیب‌های استفاده از ماهواره برای کودکان گفت: آموزش‌های زودهنگام باعث بروز مشکلات روحی و روانی در کودکان می‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۱۷۹۷

تاثیرهای روحی و روانی ماهواره بر کودکان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مشرق؛ دکتر مصطفی حیدری با اشاره به تاثیر ماهواره بر رشد عقلی و جسمی کودکان و نوجوانان گفت: ماهواره شبکه‌های بسیاری دارد که در هر کدام از آنها به مسائل گوناگونی اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: حال ممکن است کودکان در استفاده از این وسیله هیچ آمادگی ذهنی نسبت به برخی از برنامه‌های آن نداشته باشد و تاثیر منفی بر ذهن او ایجاد شود.

این روان‌شناس افزود: بهتر است در استفاده از ماهواره فیلتر شخصی وجود داشته باشند و مخاطبان بتوانند خوب را از بد تشخیص دهند.

حیدری سن افراد را مهم‌ترین موضوع در استفاده از ماهواره دانست و گفت: خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند باید برنامه‌های آن را متناسب با سن کودک کنترل کنند، بنابراین بهتر است برنامه‌های آموزشی را ضبط کرده و سپس به کودکان خود نشان دهند.

وی تاکید کرد: کنترل مضرات ماهواره علاوه بر کودکان برای افراد بزرگسال هم سخت است چرا که هیچ فردی نمی‌تواند از آسیب‌های آن در امان بماند.

این روان‌شناس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها می‌گویند به کمک فیلتر و قفل کردن برخی از شبکه‌ها کودکان خود را کنترل می‌کنند، گفت: این روش نسبتاً منطقی است اما باید توجه داشته باشیم که برنامه‌های شبکه‌ها متناسب با سن و سال کودکان باشد چرا که فرهنگ کشور‌ها کاملاً متفاوت هستند.
تاثیرهای روحی و روانی ماهواره بر کودکان
حیدری ادامه داد: بنابراین نمی‌توان از ماهواره به عنوان یک ابزار آموزشی برای کودکان استفاده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ماهواره به عنوان یک ابزار آموزشی برای افراد بزرگسال محسوب میی‌شود، افزود: به طور کل استفاده از ابزارهای افسار گسیخته که در برنامه‌های آن هیچ فیلتری وجود ندارد، درست نیست.

این روان‌شناس ادامه داد: اما برخی از برنامه‌های آن به صورت آموزشی است و افراد می‌توانند با توجه به فیلترهای شخصی خود از آن استفاده کنند؛ چرا که اینترنت هم نوعی ارتباط با فضای خارج است که افراد به عنوان ابزارهای آموزشی از آن استفاده می‌کنند.

حیدری درباره اینکه آموزش‌های زود هنگام باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در کودکان می‌شود، توضیح داد: متاسفانه امروز افراد در سنین پایین از طریق ماهواره مطالبی را آموش می‌بینند که متناسب با سن آن‌ها نیست و گرفتار برخی نیازهایی می‌شوند که شرایط رسیدن به آن خواسته‌ها و ارضا شدن را ندارند.
تاثیرهای روحی و روانی ماهواره بر کودکان
این روان‌شناس در پاسخ به این پرسش که رفتار والدین با کودکانی که بر اثر استفاده از ماهواره دچار بلوغ زودرس شده‌اند چگونه باشد، گفت: خانواده‌ها در مرحله اول باید در استفاده از ماهواره یکسری محدودیت‌هایی را برای فرزندان خود قائل شوند.

وی ادامه داد: آنها باید بدانند که دیدن هر برنامه‌ای می‌تواند بر تربیت فرزندانشان تاثیرگذار باشد بنابراین باید در تربیت آنها نوعی کنترل وجود داشته باشد.

حیدری گفت: کنترل کودکان در کشورهای اروپایی هم در سنین زیر 18 سال دیده می‌شود، به طوری که والدین بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای را قفل می‌کنند.

این روان‌شناس در پایان افزود: متاسفانه تکنولوژی به سرعت و به صورت نا‌تمام وارد کشور ما شد و هیچ آموزشی در استفاده درست از آن به افراد داده نشده، این موضوع باعث شده برخی افراد دچار بلوغ زودرس شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها