محبوب ترین استغفار نزد خداوند متعال چیست؟

استغفاری برای نوشته نشدن گناه در نامه اعمال

چگونه دعا کنیم؟

آداب دعا

از آنجا که دعا خود نوعی عبادت است, بدیهی است که شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد.دعا خواندن خدا و خواستن از اوست.
کد خبر: ۱۲۸۸۸۳۹

آداب دعا

به گزارش جام جم آنلاین؛ از آنجا که دعا خود نوعی عبادت است, بدیهی است که شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد.دعا خواندن خدا و خواستن از اوست. دعا در بحرانی ترین لحظه ها ارتباط انسان را با خدای خویش برقرار ساخته و جریان دوباره حیات و امید را در رگ های بنده جاری می سازد. 

 

1.دعا با نام خدا باید شروع شود:

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: لا یردّ دعاء اوّله بسم الله الرحمن الرحیم : دعایی که اولش بسم الله الرحمن الرحیم است، برگردانده نمی شود.(بحارالانوار، ج90، ص 313)

 

2.در هنگام دعا ، شخص دعاکننده به گناهانش اقرار و اعتراف نماید:

اظهار ذلت و بندگی به درگاه خدا و اعتراف به گناه، یکی از آداب استغفار است.در توبه حضرت آدم و حوا ( در آیه 23 سوره اعراف ) آمده است:قالا ربَّنا ظَلَمنا انفُسَنا وَ إِن لَم تَغفِر لَنَا وَ تَرحَمنا لَنَکونَنَّ مِنَ الخاسِرِین: گفتند: پروردگارا ما به خود ستم کردیم و اگر ما را نیامرزی و مورد رحمت خود قرار ندهی ، از زیانکاران خواهیم بود. 

امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: انما هی المدحة ثمّ الاقرار بالذنب ثمّ المسالة ... : {دعا کننده، اول} خدا را ستایش کند، بعد به گناه و اشتباه خود اقرار نماید، بعد نیاز خودش را مطرح نماید. (بحارالانوار، ج90، ص 317) 

 

3.قبل از طرح خواسته ها به تمجید از الطاف بیکران حق پرداخته شود: 

امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: کلّ دعاء لا یکون قبله تمجید فهو ابتر... : هر دعایی که پیش از آن ستایش و تمجید حق تعالی نشود، ناقص است.( بحارالانوار، ج90، ص 321) 

امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ می فرمایند:« مدح و تمجید ، قبل از نیاز و خواهش است. پس زمانی که خدا را می خوانید ، او را تمجید و ستایش کنید. » پرسیده شد: « چگونه خدا را ستایش و تمجید نماییم ؟» حضرت فرمودند:« می گویی: ای کسی که از رگ گردن به ما نزدیکتری ، ای کسی که بین شخص و قلب او حائل می شوی، ای کسی که در برترین دیدگاه ها و منظر هستی ، ای کسی که نظیر و مثل نداری.» (بحارالانوار، ج90، ص 315)

آداب دعا

4.درود بر رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش ، سرلوحه هر دعا باشد:

پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرمایند: صلاتکم علیّ اجابة لدعائکم و زکاة لاعمالکم: ستایش و درود شما بر من، باعث اجابت دعای شما و زکات اعمال شماست.( بحارالانوار، ج91، ص 59)  

امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ می فرمایند: کلّ دعاء محجوب عن السماء حتّی یصلّی علی محمد و علی آل محمد: هر دعایی در پرده حجاب ماندنی است و مستجاب نمی شود تا بر حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و آلش صلوات فرستاده شود. (بحارالانوار، ج90، ص311)

 

5.شروع دعا با توسل به معصومین ـ علیهم السلام ـ باشد:  

در دعای معصومین ـ علیهم السلام ـ آمده : اللهم ان کانت ذنوبی قد اخلقت وجهی عندک و حجبت دعائی عنک فصلّ علی محمّد و استجب لی یا ربّ بهم دعائی : پروردگارا ! اگر گناهانم باعث بی آبرویی من نزد تو و مانع قبول دعایم شده است، پس بر محمد و خاندانش درود فرستو تو را به آنان سوگند ، دعایم را بپذیر. (بحارالانوار، ج91، ص22) 

از سماعة بن مهران نقل شده از امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ فرمودند:« اذا کانت لک حاجة الی الله فقل:« اللهم انی اسئلک بحق محمد و علی فان لهما عندک شأنا من الشأن: هنگامی که برای تو حاجتی پیش آمد ، نزد خدا بگو: بارپروردگارا! از تو حاجت خود را می خواهم . بح حق محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و علی ـ علیه السلام ـ که برای آنها شأنی بالای همه شانهاست.» (بحارالانوار، ج91، ص22)

 

6.قبل از هر دعا ، دو رکعت نماز خوانده شود:

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: مردی داخل مسجد شد و دو رکعت نماز خواند و حاجت خود را از خدا خواست . پس رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: بنده بر پروردگارش سبقت گرفت ( خودش را برتر از رب خود دانست و قبل از ثنای خدا و دورد بر پیامبر، حاجت خود را خواست) ؛ و مرد دیگری امد و دو رکعت نماز خواند سپس ثنای خدا را گفت و بر پیامبر و خاندانش درود فرستاد. پس حضرت صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: بخواه که عطا ( مستجاب ) می شود. (بحارالانوار، ج90، ص316)

 

7.ابتهال (زاری ) و تضرع در هنگام دعا فراموش نشود: 

خداوند به حضرت موسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ وحی فرمود: یا موسی کن اذا دعوتنی خائفا مشفقا وجلا و عفر وجهک فی التراب، و اسجد بمکارم بدنک، و اقنت بین یدی فی القیام و ناجنی حیث تناجینی بخشیة من قلب و جل : هنگام دعا، بیمناک ، ترسان و هراسان باش؛ صورتت را بر خاک گذار و بر خاک سجده کن و مناجات و راز و نیازت با من،  به همراه خشیتی برخاسته از دل ترسان باشد. (عده الداعی ، ص341) 

خدای متعال به عیسی ـ علی نبینا وآله و علیه السلام ـ چنین موعظه کرد: ادعنی دعاء الحزین الغریق الذی لیس له مغیث ... و لا تدعنی الا متضرعا: ای عیسی! مرا بخوان، همانند خواندن شخص حزین و غرق شده ای که پناهگاهی برای او نیست .. و مرا مخوان مگر با حالت تضرع.( (بحارالانوار، ج90، ص314)

 

8.دعا باید آرام و پنهانی باشد: 

خداوند در آیه 54 سوره اعراف می فرماید: اُدعُوا رَبَّکُم تَضَرُّعَا وَ خُفیَة : خدا را با تضرع و زاری و به صدای آهسته ( که به اخلاص نزدیک است) بخوانید. 

امام رضا ـ علیه السلام ـ می فرماید: دعوة العبد سراً دعوة واحدة تعدل سبعین دعوة علانیة : یک دعای پنهانی بنده، برابر با هفتاد دعای آشکار است. ((بحارالانوار، ج90، ص323)

آداب دعا

9.هر دعا با ذکر صلوات ختم شود:

امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: هر که نیازمند درگاه خدای عزوجل است، باید دعایش را باصلوات بر محمد و خاندانش شروع کند، آنگاه حاجت خویس را بخواهد و دعا را باصلوات پایان دهد؛ زیرا صلوات ـ که دعا در حق حضرت رسول و خاندانش است ـ رد نمی شود و خدا بزرگوارتر و کر یم تر از آن است که آغاز و انجام دعا را ـ که صلوات است ـ قبول و میانه اش را رد کند. (بحارالانوار، ج90، ص316)

 

10.هنگام دعا دست ها بالا برده شود:

امام حسین ـ علیه السلام ـ فرمودند: کان رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ یرفع یدیه اذا ابتهل و دعا کما یستطعم المسکین: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هنگام تضرع و زاری دستهایش را بالا می برد، آن چنان که مسکین درخواست طعام می کند. (بحارالانوار، ج16، ص387)

به حضرت موسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ وحی شد: دستانت را ذلیلانه به درگاهم رها کن ، بسان بنده ای که در نزد سرور خویش با آه و فریاد، خواهش می کند؛ هرگاه چنین کردی ، به تو مهر می ورزم . ای موسی ! از فضل و رحمتم بخواه ، که فضل و رحمت ، تنها در اختیار من است نه دیگری ، و در وقت دعا و درخواست بنگر که میل و رغبتت نسبت به آنچه دارم چگونه است. هر عاملی جزای خویش را دارد و گاه شخص ناسپاس هم به جزای کوشش خود می رسد.(عده الداعی ، ص 182)

 

نتیجه

رعایت آداب هر عبادت و آمادگی ظاهری و باطنی عبد در برابر مولا و خدای خویش علاوه بر آثار ظاهری و عینی، برکات اخروی و معنوی نیز با خود به همراه دارد که موجب آرامش در زندگی می گردد. دعا پناهگاه انسان در دنیا موقع گرفتاری ها و ناگواری هاست. البته شایسته است در همه لحظات ، سپاس گزار و در ارتباط با خداوند متعال باشیم ، و فقط در زمان گرفتاری به مناجات با پروردگار نپردازیم .

نگارنده: ز.فیاضی 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها