فعالیت های تبلیغی بهاییت در دوران کرونا چه خطری دارد؟

کرونا و خطر جهانی آن در برخی ادیان و مذاهب

کارشناس مسائل مذهبی به تاثیر دعا در دفع بلا پرداخت

اجابت دعای کافران

یک کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیر دعا در دفع بلا به آیه ای از قرآن استناد کرد و گفت: دعا به افراد مومن اختصاص ندارد و خدا حتی دعای کافران را اجابت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۴۳۹۰

اجابت دعای کافران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در جلسه ستاد ملّی مقابله با کرونا که به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، بر موضوع دعا و استغفار تاکید کرده و افزودند: دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه ‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.

حجت الاسلام محمود متوسل در این زمینه گفت: کسی که چنین سخنی را بیان می کند، خودش اولین عمل کننده به دستورات بهداشتی و نخستین توصیه کننده به رعایت نکات بهداشتی است. بنابراین نباید اینگونه تصور شود که گویا رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع دینی بدون توجه به دستورات بهداشتی، توصیه به دعا و توسل می کنند. بنا بر این قرار نیست توسل و دعا جایگزین انجام وظایف پزشکی و آن چیزی شود که ستاد مقابله با کرونا می گوید.

وی با اشاره به آیه سوم سوره بقره گفت: ما اعتقاد داریم ابزار غیرمادی به غیر از ابزار مادی در این جهان کارساز است و یکی از ویژگی های انسان مومن، ایمان به خدا و ایمان به غیب و در نتیجه ایمان به عوامل غیرمادی موثر در جهان است که در راس آن خدا و سپس فرشتگان و سپس امام زمان (عج) قرار دارد.  

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) افزود: بنابر این ما موحد هستیم. یعنی تاثیر همین عوامل مادی را نیز از جانب خدا می دانیم. پس اگر خدا نخواهد، همین عوامل مادی نیز تاثیرگذار نخواهد بود و بر همین اساس وقتی می گوییم خدا شفا می دهد، منظور یک امر اعجاز گونه نیست بلکه مداوا شدن بیمار با دارو نوعی شفاست. چون اثری که در دارو وجود دارد، از سوی خداست.

اجابت دعای کافران

متوسل با اشاره به تاثیرگذاری ابزار غیرمادی مانند دعا و نیایش گفت: توجه فرد با خدا یک توجه غیرمادی است و معتقدیم این توجه در انسان تاثیرگذار است و قرآن و روایات و همچنین تجربه به ما آموخته است و قرآن می فرماید خدا حتی به دعای انسان های کافر توجه می کند.

وی با بیان این که دعا فقط به افراد مومن اختصاص ندارد، به آیه ۱۳۴ سوره اعراف استناد کرد و گفت: این آیه مربوط به فرعونیان است و آنان هنگامی که نشانه های عذاب خدا را دیدند، متوجه شدند که این عذاب به دلیل ایمان نیاوردن آنان به حضرت موسی است. به همین دلیل به آن حضرت گفتند «ای موسی دعا کن که خدای تو این بلا را از ما رفع کند»

این پژوهشگر مذهبی افزود: در آیه ۱۳۵ همین سوره می فرماید وقتی عذاب را از فرعونیان برداشتیم. یعنی دعای موسی مستجاب شد و عذاب قطعی از آنها برگشت. در واقع خدا نمی خواهد بندگان خود را عذاب کند بلکه می خواهد به آنان توجه دهد و لذا به محض این که فرعونیان به موسی توجه کردند و موسی را به عنوان کسی که دعایش مستجاب است پذیرفتند، خدا عذاب را از آنان برگرداند.

وی با اشاره به آیه ۹۷ سوره یوسف گفت: ما نیز می توانیم همانگونه که فرزندان یعقوب از پدر خود خواستند تا برای آنان استغفار کند، از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بخواهیم به عنوان کسانی که در پیشگاه خدا جایگاهی دارند برای رفع این بیماری دعا کنند و قرآن تاکید دارد اگر این درخواست ها حقیقی باشد، راه برای انسان باز می شود.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: در روایات بر موضوع استغفار تاکیدهای بسیاری شده است. حقیقت این است که ما نمی دانیم ویروس کرونا که جهان را فرا گرفته، یک امتحان الهی یا یک بلا به معنای کیفر و عقوبت جامعه بشری است و لذا استغفار مایه دفع چنین بلاهایی است.

وی افزود: هر انسانی گناهانی دارد که ممکن است این گناهان اسباب نزول عذابی مانند کرونا شود و لذا در روایات تاکید شده که استعفار کنید. چون باعث می شود تا انسان به خدا توجه کند و اگر این گناهان اسباب نزول عذاب شده باشد، اسباب نزول رحمت ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها