سفیر پیشین ایران در لبنان در گفتگو با جام جم آنلاین:

حزب الله از سعد حریری حمایت می کند/ سعودی دنبال فردی مطیع تر بود

سفیر پیشین ایران در لبنان درباره انتخاب حریری و دخالت های سعودی در این دوره نخست وزیری وی گفت: به نظر می رسد با توجه به عدم پذیرش همه دستورات قبلی سعودی ها، آقای حریری چندان مورد توجه انها نیست. سعودی ها علاقمند انتخاب فردی هستند که تبعیت بیشتر و کاملتری داشته باشد و یا بی دولتی در نظام سیاسی لبنان حاکم باشد.
کد خبر: ۱۲۸۳۱۶۸

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با جام جم انلاین درباره انتخاب مجدد سعد حریری بعنوان گزینه نخست وزیری لبنان گفت: بن بست سیاسی لبنان حدودا از دو سال پیش شروع شد و با انفجار هولناک بندر بیروت تقویت شد. با توجه به مشکلات اقتصادی عدیده ای که به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا در لبنان وجود دارد شرایط شکننده ای برای دولت لبنان ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که موضوع شکننده بودن دولت لبنان ارتباط مستقیمی با وضعیت و شرایط داخلی رژیم صهیونیستی دارد. این کشور در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارد و قطعا از نگاه نظام سلطه نباید آرامشی در این کشور حاکم باشد. حتما باید به این نکته توجه کنیم که نبود آرامش در فضا و اتمسفر سیاسی لبنان و همچنین تشدید مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش لیر لبنان و افزایش تظاهرات و مخالفت تعدادی از سران گروه ها و جریانات سیاسی مانند آقای جعجع، با تشکیل دولت همه و همه تدارک نظام سلطه برای ایجاد آشوب و شکنندگی و ایجاد نابسامانی های سیاسی و اقتصادی در لبنان است.
 
او تصریح کرد: بعد از استعفای سعد حریری در سال گذشته دو دوره نخست وزیر انتخاب شد که هیچیک نتوانستند کابینه کارآمدی برای لبنان ایجاد کنند بر این اساس در دوره ای که آقای حریری به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند اوج اختلافات موجود در لبنان بود و متاسفانه تعدادی از سران گروه ها و جریانات لبنان فراموش کرده اند که در دو دهه قبل در اتمسفر سیاسی و امنیتی لبنان چه اتفاقاتی افتاده بود و فراموش کرده اند که در چهارراه های بیروت چهار گروه مختلف که به چهار کشور مختلف وابسته بودند حکومت می کردند و انفجارهای داخلی بیروت و نابسامانی های شدیدی که گریبان مردم را گرفته بود فراموش کرده بودند.
 
دستمالچیان ادامه داد: به نظر می رسد آرامش دو دهه گذشته برخی از سران گروه ها و جریانات سیاسی را به خواب زمستانی برده است و نیازی به وحدت و یکپارچگی و عدم اختلاف و انسجام و مقابله با تعرض احتمالی رژیم صهیونیستی را در شرایط کنونی احساس نمی کنند. امروز حاکمیت لبنان در حال مذاکره با نمایندگان رژیم صهیونیستی در تعیین مرزهای دریایی است.
 
سفیر پیشین اشاره داشت: در شرایط حساس کنونی باید دولتی در لبنان حاکم باشد؛ اما سعد حریری در سه دوره گذشته کارنامه ناموفقی از خود به جا گذاشته است. همچنین توجه بیش از اندازه به طرح مکرون نشان می دهد شاید در این دوره نیز نتواند موفقیت کامل و جامعی به دست بیاورد. اگر در دوره های گذشته آقای حریری تحت فشار رژیم سعودی بود در این دوره هم باید فشارهای سعودی را تحمل کند و هم باید در قالب طرح مکرون حرکت کند از این رو کار او در این دوره دشوارتر است.  
 
او درباره نقش حزب الله در این باره گفت: جریانات موثری چون حزب الله و قوات دفاع الوطنی نیز حمایت مشروطی برای آقای سعد حریری قرار دادند چون حزب الله اعلام کرده پس از انتخاب کابینه و تعیین وزرا موضوع حمایت کامل از سعد حریری را در دستور کار خود قرار می دهد و از سعد حریری حمایت می کند. از این رو در شرایط فعلی او نسبت به دوره های قبلی کمترین آراء را دارد و به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی لبنان ایشان دوران بسیار سختی را در نخست وزیری خود طی خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال، آیا سعد حریری هنوز مهره مفیدی برای عربستان بشمار می اید گفت: در این دوره سعودی ها برای انتخاب حریری هیچگونه واکنش مثبتی نشان ندادند و قبل از انتخاب ایشان مخالفت خود را اعلام کردند و بعد از انتخاب ایشان سکوت کردند. به نظر می رسد با توجه به عدم پذیرش همه دستورات قبلی سعودی ها، آقای حریری چندان مورد توجه انها نیست. سعودی ها علاقمند انتخاب فردی هستند که تبعیت بیشتر و کاملتری داشته باشد و یا بی دولتی در نظام سیاسی لبنان حاکم باشد. چون عربستان مایل به فعالیت مقاومت در لبنان نیست شرط حمایت سعودی از حریری دوری او از حزب الله بود به این دلیل که حریری در این رابطه اعلام نظر مشخصی نمی کرد سعودی ها از ایشان حمایت نکرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها